سوال اينه كه آيا جايي داريم كه امام حسين به دشمن براي خودش يا اهل بيتش براي آب رو زده باشه ؟
يا نه اصلا از شان امام دوره كه از دشمنش آب بخواد و اين كار رو نكرده ؟
اگر قول كساني كه قائل اند حضرت درخواست نموده را بپذيريم آيا با شان امام منافات ندارد؟
1. بعضي ها مي گند در هيچ منبع معتبري نداريم كه حضرت از دشمنش آب بخواد
و جالب اين كه در هيچ شعر حماسي امام عليه السلام و يارانش تو معركه نبرد اشاره به تشنگي و شدت او ن نشده
برعكس شعر ها همش عزت آفرين و دشمن شكن بوده
الا ان الدعي و ابن ادعي قد ركز بين الامرين بين السله و الذله و هيهات من الذله
بله در بعضي از گزارشات تاريخي دروغين اومده كه امام سه درخواست از عمر سعد كرده و دومي اش
اين بوده اسقوني شربه من الماء فقد نشفت كبدي من الظماء
اين گزارشات اگرچه اشك سنگ رو در مي آره ولي به چهره عزت مند امام خدشه وارد مي كنه1
.............
شواهد وجود آب در شب عاشورا
در گزارشات تاريخي از امام سجاد عليه السلام هست كه امام وقتي خواهرشون از شنيدن وقائع كربلا بيهوش شدند آب به صورت خواهر پاشيد و ايشون رو به حال آورد». ملاحظه مي فرمائيد که امام آب در اختيار داشته که به صورت خواهرش آب پاشيد.
شب عاشورا امام، حضرت علي اکبر را با بيست، سي نفر سواره و بيست نفر پياده فرستاد تا آب آورند و خود اشعاري را خواند (همان اشعاري که در نقل شيخ مفيد بود) آنگاه روي به ياران خود نمود و فرمودند: برخيزيد آب بنوشيد که اين آخرين توشه شماست، و وضو گرفته و غسل کنيد و لباسهاي خود را بشوئيد تا کفن شما باشد
.................
اشكال
اگه امام درخواست نكرده پس عاطفه پدري نسبت به خانواده چي ميشه خب آقا تشنه ايي اين همه هم تشنه ايي براي خودت رو نمي زني چه اشكالي داره براي زن و بچه ات رو بزني شايد جوابي شنيدي
ببخشيد اين رو نزدن كمي تا قسمتي خود خواهانه نيست تا خدا خواهانه
2. اگه امام (ع) رو زده اصلا معناي اين كار امام چي بوده امام با اين عزت و شوكت براي چند قطره آب رو بزنه يعني چي ؟
o نشان دادن شدت پستي دشمن به آيندگان
مي خواسته شدت رذالت اين ها رو نشون بده كه حتي حاضرند آب رو از زن و بچه ها دريغ كنند
در هر صورت درخواست آب براي كودک شيرخواره در منابع كهن گزارش نشده است و اگر هم اتفاق افتاده باشد، اشكالي ندارد و هيچ نشانه ضعف امام نيست، بلکه مي توان گفت ويژگي امام(ع) آن است که در عرصههاي مختلفِ عاطفه، عقلانيت و عرفان به خوبي حضور پيدا ميکند. به طوري که نهايت محبت به خانواده را ابراز ميکند و از سوي ديگر نهايت قساوت و سنگدلي دشمنان را در تاريخ به نمايش ميگذارد و از نظر معرفتي و عرفاني آن چنان با خداوند مناجات ميکند که مقام «فنا في الله» را به ظهور مي رساند. بنابراين اگر درخواست آب براي علي اصغر واقعيت داشته باشد، براي اتمام حجت و نشان دادن قساوت دشمنان در طول است. لذا اصل عطش در روز عاشورا و طلب آب را مي توان پذيرفت اما با رعايت عزت و ابتکار عمل نه به طور ذليلانه و انفعالي که شأن امام و اهل بيت(ع) و حتي مؤمنان متوسط از چنين ضعف و زبوني به دور است.
o بيدار كردن دشمن براي هدايت گري با تحريك احساس
يکي از مهمترين برنامه هاي حضرت سيدالشهداء ارواحنا فداه در حادثه کربلا از روز اول تا روز عاشورا، بيدار کردن و هدايت دشمنان بود و چون طلب آب براي تحريک عواطف بوده است و از اين جهت مي توانست منجر به عبرت براي افراد مخالف و هدايت آنان شود، لذا در برنامه بوده و نه اين که اين درخواست از سر (معاذ الله) ذلت و خواري يا امر ديگري باشد که آن حضرت خودشان فرمودند: «هيهات مناالذله»2
به عبارت ديگه کمالات انسانى هیچگونه منافاتى با یکدیگر ندارند و همه قابل جمعند. برخوردارى ازیک کمال انسانى به گونهاى نیست که سبب از بین رفتن دیگر کمالاتگردد. اگر وجود یکى از فضایل در انسان به حدى رسید که کمالدیگرى را از بین برد، آن صفت از کمال بودن خارج شده است و دیگرنمىتوان آن را از فضایل انسانى به شمار آورد. براى مثال اگرعزت نفس سبب از بین رفتن تواضع و فروتنى در انسان گردد، آن صفتدیگر عزت نفس نیستبلکه غرور، تکبر و خودخواهى است. از این رو،عمل به تعهدات انسانى، وفاى به عهد و پیمان و... را نباید دلیلبرذلت و ترس و زبونى دانست. همان گونه که پیامبراکرم(ص)در عملبه پیمان صلح حدیبیه مسلمانان پناهنده را به مشرکان تحویلمىداد و امامحسن مجتبى(ع)به خاطر عمل به مفاد صلح با معاویهحرکت مسلحانه نکرد.
باتوجه به مطلب فوق، باید گفت: پیشوایان معصوم(علیهمالسلام)در عین برخوردارى از عزت و شرافت از رحمت، عطوفت،مهربانى و خیرخواهى نیز در حد اعلا برخوردار بودند.
چنین برخوردى که کسى با دشمن خود تا این حد خیرخواهى، محبتو عطوفت داشته باشد. از توان و قدرت انسانهاى عادى خارج است واز معجزات امامان(علیهم السلام )به شمار مىآید.
با روشن شدن مطلب فوق، در مىیابیم تمام اعمال و سخنان امامحسین(ع) که ممکن استبرخى آنها را با عزت و رافتسازگارندانند. از روح مهربانى، عطوفت، خیرخواه و مشتاق هدایت مردمآن حضرت است. امام حسین(ع)حتى براى نجات دشمنان خود که کمربه قتلش بسته بودند. نهایت تلاش خود را به کار بست.
اگر سالار شهیدان از اشخاصى مانند عبیدالله بن حر تقاضاى کمککرد، براى ترس از شهادت و کشته شدن نبود; زیرا حضرت نیکمىدانست کمک این افراد نمىتواند سرنوشتحادثه کربلا را تغییردهد. این یارى جویى به خاطر این بود که مردم با کمک به وى وشهادت در رکاب حضرتش به سعادت ابدى نایل گردند.
گواه درستى این سخن، آن است که امام(ع)از کسانى که حاضر بهیارىاش نمىشدند، تقاضا مىکرد کربلا را ترک گویند و دست کم بهسپاه دشمن نپیوندند تا به گناه شرکت در قتل امام(ع)یا ترک یارىوى آلوده نگشته، به شقاوت ابدى گرفتار نیایند.
این که امام حسین(ع)در شب عاشورا بیعت را از یارانش برداشت وآنان را آزاد گذاشت تا به میل خود راهشان را انتخاب کنند، یکىاز اسرارش این است که به یاران خود بگوید: من به شما نیازندارم و در هرحال کشته خواهم شد. این شما هستید که باید بینسعادت جاودانى و شقاوت ابدى یکى را انتخاب کنید.
. امام حسین(ع)مىخواستبا تحریک احساسات و به رحمآوردن دشمن، آنان را به خود جذب کرده، به سعادت رساند; زیرابسیار اتفاق افتاده کسانى به خاطر خدمتى ناچیز به امام(ع)موفقبه توبه شدند. مگر نه این است که حر به خاطر ادب و احترام بهامام حسین(ع)موفق به توبه شد. امام(ع)با در خواست آب مىخواستزمینه توبه و بازگشت را در افراد قابل فراهم سازد.
o اتمام حجت و بستن هرگونه راه عذر و بهانه برگمراهان ومنحرفان.
خداوند متعال پیامبران را براى راهنمایى بشر فرستاد تا افرادمستعد و حقجو از راهنمایى آنان بهره برده، به خوشبختى نایلآیند و راه هرگونه عذرتراشى و بهانه جویى بر گمراهان بسته شود. قرآن کریم در باره پیروزى مسلمانان در جنگ بدر مىفرماید: «(شما در بدر در مقابل هم قرار گرفتید.)تا خدا کارى را کردنىبود، به انجام رساند تا آن که هرکه هلاک مىشود با حجتى روشن هلاکشود و آن که(به هدایت)زنده مىماند، به حجتى روشن زنده بماند; وهر آینه خدا شنوا و دانا است. »3
3. نظر استاد قرائتي در هر دو صورت اشكالي بر رفتار امام نيست
هر دو طرفش مفيد است اگر تقاضا نكرد اين عزت امام است كه از تشنگي شهيد ميشود ولي از مردم آب نميخواهد، اگر بخواهد هم توجيه دارد كه امام حسين عليه السلام براي علي اصغر تقاضاي آب بكند و آنها آب ندهند تا به مردم بدانند كه اين جانورها چه كساني هستند. چون گاهي وقتها آدم تقاضا ميكند تا هويت طرف روشن شود4
مرحوم آيت الله شاه آبادي استاد امام رحمت الله عليه فرمودند تقاضاي آب امام درست است حتي اگر از شمر هم تقاضا کرده باشد ولي جهتش بايد ببينيم چيست؟ آقا اباعبدالله آن لحظه آخر به شمر فرمودند که به من آب بده من پيش جدم پيغمبر از تو شفاعت مي کنم امام که اين همه مصائب و آزار را تحمل کرده اين دقيقه هاي آخر را هم قطعاً مي تواند تحمل بکند چرا از شمر تقاضا مي کند به خاطر اين که مي خواهد ازش شفاعت بکند دستگيري بکند اگر شمر اين لحظات آخر به امام آب مي داد موفق به کشتن امام نمي شد رحمت خدا او را مي گرفت : ارحم ترحم(مستدرک الوسائل ج9ص55)
تا رحم بکني اگر علي اصغر را آورد تا مردم رحم بکنند تا رحمت خدا آن ها را بگيرد سفره شفاعتش را پهن کرده مي خواهد از شمر هم شفاعت کند :
ترسم که شفاعت کند از قاتل خود *
از بس که کرم دارد و آقا است حسين *
سفره اش را پهن کرد از طرف من مانعي نيست شما آب بده من پيش جدم شفاعت مي کنم ولي اون ملعون ازل تا ابد بي لياقت گفت من يک درهم يزيد را با شفاعت جدّت عوض نمي کنم خدا لعنتش کند خدا عذابش را زياد کند ما در زيارت عاشورا مي گويم و لعنه الله شمراً و لعنه الله ال زياد و آل مروان.
لطف و عظمت والاي امام حسين عليه السلام
آنها قابليت نداشتند اما از طرف اينها سفره پهن بوده کسي که اينقدر مهربان است سفره اش را براي شمرها پهن ميکند با دوستانش چي کار مي کند :
دوستان را کجا کني محروم*
تو که با دشمنان نظر داري
منبع
1- پرسش ها و پاسخ هاي دانشجويي ويژه محرم ، ص 60
2- آيه الله مظاهري
3- پرسمان دانشجويي
4- درس هاى از قرآن / سال 80 / تفسير سوره حجرات - 17