فلسفه عزاداری - شب هفتم محرم

شاید برای برخی های ها این پرسش پیش بیاد یا از اونها چنین پرسش های بشه که اگه ما می گیم قیام اباعبد الله برای خدا بود و ابا عبد الله با شهادتشون به مقاماتی رسیدند که احدی نرسیده این گریه برای سید الشهداء و اقامه عزاء چه معنایی داره ؟ امام که با شهادتش به کرامت الهی رسید و یزید هم که نابود شد بنشینیم و از دستاوردهای قیام اباعبد الله سخن بگیم و عبور کنیم
مگه امام حسين نیازی به این عزداری داره ؟ اگه قرار ه یادی هم باقی بمونه دور هم نشستن و مرور کردن رخدادهای عاشورا بسه دیگه
اینکه هر سال بنشینند جمعی و خیمه های ماتم و عزداری رو برپا کنند اون هم بعد از هزار و چهار صد سال چه معنایی می تونه داشته باشه ؟
برای ماندگاری و فرهنگ سازی درباره عاشورا سخن گفتن و روایت گری حماسه عاشورا بس نیست ؟
اینهمه روایتی که تاکید می کنه به عزاداری برای سید الشهداء برای چیه ؟
اونهم به تفصیل در اين باره سخن گفتن از ريز تا درشت شرح دادند فرمودند : هر کسی قطره اشکی درون چشمانش حلقه بزنه خدا او رو مورد رحمت خودش قرار مي ده اگه اين قطره اشك به گونه هاش برسه ، آتش هاي شعله كشيده جهنم رو خاموش مي كنه 1 اينهمه فضيلت براي چي ؟
امام باقر علیهم السلام به علقمه فرمود : یا علقمه اندبوا الحسین و ابکوه و لیامر من احدکم فی داره بالبکا علی الحسین2
یا در سیره امام رضا علیهم السلام هست که دعبل شاعر آمد پيش حضرت و شروع كردت برای جد غریبشون اشعاری خواند
حضرت فرمود صبر کن پرده ایی زدند اهل بیتشون رو پشت پرده نشوندند و فرمودند حالا در رثای جد ما بخوان
خودشون شروع کردند به گریه برای اباعبد الله الحسین علیه السلام 3
این همه تاکید برای چی هست ؟
 
سؤال فوق از چند بعد قابل بررسی است:
1. بعد دینی عزداری :
وقتی از امام سوال کردند که آقا ما شما رو دوست داریم آیا این دوست داشتن نفعی برای ما داره؟
حضرت در یک کلام کوتاه ولی پر معنا همه ی دین رو محبت به خودشون و خاندان اهل بیت علیهم السلام و دشمنی با دشمنانشان معرفی کردند و فرمود: هل الدین الا الحب و البغض4
معیار دادند یعنی محبت اهل بیت علیهم السلام رو علاوه بر نفرت نسبت به دشمنان شون اساس دین برشمرد ند
بنابراین محبت به اهل بیت علیهم السلام مثل نخی که به پول ملی ما بها میده به تمام رفتارهای دینی ارزش می ده
این عبادت ، محبت اهل بیت علیهم السلام امتداد بخش رابطه عمیق قلبی بندگان خوب خدا با صالحان هست
بی خود خدا ی حکیم نمی فرماید :
بهشون بگو در برابر رسالتت مزدی جز مودت (که به شدت محبت گفته می شه ) نمی خوای5
این رسالتی که پیغمبر خدا این همه براش زحمت کشید که فرمود : ما اوذی النبی مثل اوذیت6
بعضی پیغمبران رو بین درختان دو نیم کردند با این حال زحمت رسالت نبی مکرم اسلام بیشتر بود .
چه سنگ جفاها که به پیشانی حضرتشون نخورد چه مسخره شدن ها و تهمت ها كه زده نشد ه ولی حضرت برای امتشون دعا می کردند می فرمودند: خدایا امت من نمی دونه
برای چنین رسالت باید مزدی قرار بدن که بی ارزه از این جاست که ارزش مودت که نهایت محبت هست ، شناخته می شه یعنی وقتی مزد رسالت قرار میگیره تازه قدر و قيمتش فهميده ميشه
اون وقت این محبت شاخص ایمان و نفاق می شه فرمود : علی جان تو رو دوست نداره مگر مومن و از تو بدش نمی آد مگر منافق7 و این محبت هست که تبیعت آفرینه
عزاداری برخاسته از چنین محبتی هست یعنی عرصه تبلور محبت در آستان رفیع عزداری برای مظلومیت اهل بیت علیهم السلام پیدا می کنه برای همینه که اشک دور هم نشستن و ابراز احساسات نسبت به سید الشهداء کردن این قدر قیمتی می شه
که امام باقرعلیه السلام فرمود من باقر ضمانت می کنم ثواب هزار حج، هزار عمره ، هزاره جنگ در ركاب رسول خدا رو براي كسي كه ندبه كنه براي سيد الشهداو خانواده اش رو سفارش كنه بر گريه براي سيدا لشهداءو در خانه اش اقامه عزا كنه 8

2. بعد سیاسی
علاوه بر این ، عزاداری یک تنها يك مراسم معنوي نيست بلكه اين دور هم نشستن و از مصائب سخن گفتن و اشك ريختن معنا داره
اين زینب کبری سلام الله علیه است بناش رو گذاشته و ما امروز تاسی به این بانوی فهیم می کنیم
چرا حضرت مي فرمايد ما مي خوايم توي شام كه بدترين و سخت ترين لحظات براي اهل بيت عليهم السلام بوده اقامه عزا كنند ؟! عقيله بني هاشم تشريف ببريد مدينه اون جا بيرق عزاء به پا كنيد تازه مردم مدينه كه دشمن نيستند اون ها بيشتر گريه مي كنند ولي حضرت مي فرمايند نه اين جا اقامه عزاء بشه اون وقت اجازه دادند مردم شام بي معرفت تو اين مراسم شركت كنند ولي تو مدينه كه رفتند حضرت فرمودند تنها كساني بيان به من زيبنب سر سلامتي بگن كه در كربلا عزيزي رو از دست دادند حضور مردم رو نپذيرفتند
چقدر اين عزاداري يزيد رو رسوا كرد به قدري كه خودش مجبور شد از قاتلين سيد الشهداء بيزاري بجوي مي گفت خدا كند پسر زياد رو ، من نگفتم كه حسين رو بكش
این عزاداری حرف های زدنی زیادی داره
اعتراض به ظلم زمان ، حس ا نتقام جویی نسبت به ستمگران رو در دل انسان زنده نگه می داره
آدم رو از بی تفاوتی در می آره
وقتی شیعیان دور هم جمع می شند مرور می کنند که اباعبد الله فرمود
الاترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتنهی عنه لیرغب المومن فی لقاء الله محقا9
مگه نمی بیند به حق عمل نمی شه و از باطل نهی نمی شه مومن جا داره جان بده از این ماجرا
با این کلام دیگه هیچ کس نمی تونه دست رو دست بزاره و پا روپا بندازه زندگی خودش رو کنه برای
حرکت و اقامه حق اهل مجاهد می شه و این همه در پرتو گردهمایی ذیل کلمه خدا یعنی سید الشهداء است
یه دلهره یی هم در دل دشمنان دین ایجاد می کنه اونها با خودشون می گن اگه ما همین راه رو ادامه بدیم با این جریان مقابله کردیم تو دلشون خالی می شه

3. بعداجتماعی
آنچه که اجتماع حج انجام میده کمی تا قسمتی اجتماع برای عزداری سید الشهداء به ارمغان می آره
اگر مثل امام ، مثل کعبه است10 این تشبیه دور از واقع نیست
یعنی یک پارچگی پیروان حق و وحدت رویه در مبارزه و پا فشاری در مسیر حق و تا جان فشانی پیش رفتن
 
وقتي پيغمبر فاطمش رو خبر داد كه قرار در كربلا چه بر سر اباعبد الله بياد رواي مي گه بكت فاطمه بكاء شديدا
فاطمه به شدت شروع كرد به گريه كردن و سوال كرد يا ابه متي يكون ذلك بابا اين ماجرا چه زماني اتفاق مي افته
حضرت فرمودند فاطمه جان في زمان خال مني و منك و من علي يه زماني هست كه نه من هستم نه تو و نه علي راوي مي گه گريه هاي فاطمه بيشتر شده اين جا حضرت زهرا سلام الله عليها يه خبر گرفتند يه دغدغه داشتند
بيان كردند فرمودند بابا حالا كه من نيستم شما نيست علي نيت فمن يبكي عليه پس كي براي حسينم گريه مي كنه چه كسي براي حسينم اقامه عزاء يعني حضرت زهرا سلام الله عليها دنبال گريه كناي حسينش مي گرده دنبال اوناي مي گرده كه عزداري مي كنند حضرت رسول صل الله عليه و آله فاطمش رو بشارت دادن فرمود يا فاطمه
ان نساء امتي يبكون علي نساء اهل بيتي و رجالهم يبكون علي رجال اهل بيتي
فاطمه جان زنان امت من بر زنان اهل بيتم گريه مي كنند و مردانشون بر مردان اهل بيتم
يعني فاطمه جان غصه نخور حسينت عزادار داره
و يجدون العزا جيلا بعد جيل
و اين عزداري هر روز نو تر و با شكوهتر مي شه
بعد فرمود فرداي قيامت فاطمه جان تو راه بيفت خانم هاشورن رو شفاعت كن و منم مردانشون رو
و فرمود كل من بكي منهم علي مصائب الحسين اخذنا بيده و ادخلناه الجنه
هر كسي براي مصائب حسين گريه كنه دستش رو مي گيريم و داخل بهشت مي برمش
خوش باحال اوني كه دست تو دست رسول الله بره بهشت
ديگه چي كاري مي كني يا رسول الله با گريه كناي سيد الشهداء ؟
فرمود يا فاطمه كل عين باكيه يوم القيامه الا عين بكت علي مصاب الحسين
فاطمه جان قيامت هر كي رو نگاه مي كني چشمانش پر اشك من مي گم چه صحنه ايي خدايا ولي يه عده مي آن مي خندند
خدايا اينا ديگه كين ؟
اينا گريا كناي حسينند اينا گريهاشون تو دنيا براي سيد الشهداء داشتند
فانها ضاحكه مستبشره بنعيم الجنه 11
 
امام رضا عليه السلام فرمودند : روز حسين پلك هاي ما رو زخمي كرده 12
از حبيب بن مظاهري اين پير مرد فداي اباعبد الله پرسيدند آيا آرزويي هم داري فرمود باشه
آرزو دارم بيام اين دنيا تو مجلس عزاداري شركت كنم قدر خودمون رو بودنيم راهمون دادند بيام اين جا
وگرنه ما كجا گريه و اشك براي سيد الشهداء كجا
آسموني ها براي حسين اقامه عزا مي كنند
و اقيمت لك الماتم في عليين 13
تازه اون جا حوري ها لطمه زنانند براي سيد الشهداء
لطمت عليك حورا ء الحين 14
امام زمان در زيارت ..: لاندبنك صباحا و مسائا 15
چقدر خوب آدم هفته ايي يه جلسه نشد با خانوادش بشينه يه زيارت عاشورا بخونه

روضه كوتاه
از كدام روضه بگم از اون زماني بگم كه حسين سينه كه تشنه بود جايي رو نمي ديد خون از بدنش رفته بود به سختي نفس مي كشيد كسي جرات نمي كرد سمت قتلگاه بره كار حسين رو يك سره كنه از دور سنگ و سنان بود كه مي زدند
گفتند چي كار كنيم بفمهيم حسين زنده است يا نه شمر گفت من مي دونم چي كار كنيم حسين غيرتي به سمت خيامش حركت كنيم اگه زنده باشه يه حركتي نشون مي دهد دستور حمله داد يه وقتي ابا عبدالله از ميان قتلگاه اندك جاني كه در بدن داشت رو جمع كرد تكيه بر نيزه غربت زد به سختي لبهاي خشكيد ه و ترك خورده از تشنگي و زخم هاي بي شمارش رو حركت داد شمر نفهميد اباعبدالله چي گفت برگشت گفت هان يا بن فاطمه چي مي گي
حضرت فرمود اي شيعيان ابو سفيان اگه دين نداريد آزاده باشد و جوان مرد اول كار حسين رو تموم كنيد
الالعنه الله علي القوم الظالمين

منبع
1- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج‏44 / باب 34 ص : 27
2- مستدرك‏الوسائل / ج 10 / ص 316 / 49- باب استحباب البكاء لقتل الحسين
3- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج‏45 باب 44 ص : 242
4- مستدرك‏الوسائل / ج 12 / ص 226 / 14- باب وجوب الحب في الله و البغض في الله
5- سوره الشورى : آيه 23
6- المناقب ج 3 ص 247 فصل في مساواته يعقوب و يوسف ع .....
7- بحارالأنوار ج 27 ص81 باب 4- ثواب حبهم و نصرهم و ولايتهم
8- وسائل الشيعه ج 12 ص 510
9- تحف‏العقول ص 245 و عنه ع في قصار هذه المعاني .....
10- بحارالأنوار 36 353 باب 41- نصوص الرسول ص عليهم ع .....
11- بحارالأنوار / ج 44 / ص 292 / باب 34- ثواب البكاء على مصيبته و م
12- المناقب / ج 4 / فصل في مقتله ع ..... ص : 8
13- بحارالأنوار 98 322 باب 24- كيفية زيارته صلوات الله علي
14- همان
15- همان


چھاپیے   ای میل

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location