ثواب و ارزش قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان چه میزان است؟

پرسش:

ثواب و ارزش قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان طبق روایات چقدر است؟

پاسخ:

با سلام و ادب

در پاسخ به سوال شما به چند روایت اشاره میکنم تا ارزش قرائت قرآن در این ماه را بدانید:

روایت اول:
در کتاب بحارالانوار از امام صادق (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت کرده که فرمود:
شهر رمضان شهر الله عزوجل، و هو شهر یضاعف الله فیه الحسنات، و یمحو فیه السئیات، و هو شهر البرکة، و هو شهر الانابة، و هو شهر التوبة و هو شهر المغفرة، و هو شهر العتق من النار، و الفوز بالجنة.
ألا فاجتنبوا فیه کل حرام، و أکثیروا فیه من تلاوة القرآن، و سلوا فیه حوائجکم، واشتغلوا فیه بذکر ربکم، و لایکونن شهر رمضان عندکم کغیره من الشهور، فان له عندالله حرمة و فضلاً علی سائر الشهور، و لایکونن شهر رمضان یوم صومکم کیوم فطرکم.(1)
ترجمه روایت شریفه
ماه رمضان ماه خدای عزوجل می باشد، و آن ماهی است که خداوند کارهای نیک را در آن دو چندان کند و بدیها را در آن محو سازد، ماه برکت، و ماه انابة و بازگشت، و ماه توبه و ماه آمرزش و ماه آزادی از آتش دوزخ، و کامیاب شدن به بهشت است.
هان که در این ماه از هر حرامی خودداری کنید، و تلاوت قرآن را زیاد کنید. و حاجات خود را بخواهید، و به یاد پروردگارتان سرگرم باشید، و ماه رمضان نزد شما نباید همانند ماههای دیگر باشد، چرا که برای این ماه در پیشگاه خداوند حرمت و برتری بر دیگر ماهها است، و نباید در ماه رمضان روز روزه شما مانند روز غیر روزه شما باشد.

روایت دوم:
و از امام هشتم (علیه السلام) روایت کرده که فرمود:
الحسنات فی شهر رمضان مقبولة، والسیئات فیه مغفورة، من قرأ فی شهر رمضان آیة من کتاب الله عزوجل کان کمن ختم القرآن فی غیره من الشهور، و من ضحک فیه فی وجه أخیه المؤمن لم یلقه یوم القیامة الا ضحک فی وجهه، و بشره بالجنة، و من أعان فیه مؤمناً أعانه الله تعالی علی الجواز علی الصراط، یوم تزل فیه الاقدام، و من کف فیه غبضه کف الله عنه غضبه یوم القیامة، و من أغاث فیه ملهوفاً آمنه الله من الفراغ الأکبر یوم القیامة، و من نصر فیه مظلوماً نصره الله علی کل من عاداه فی الدنیا، و نصره یوم القیامة عند الحساب و المیزان. شهر رمضان شهر البرکة، و شهر المغفرة و شهر التوبه و شهر الانابة، من لم یغفر له فی شهر رمضان ففی أی شهر یفغر له؟ فسلوا الله ان یتقبل منکم فیه الصیام، و لا یجعله آخر العهد منکم، و أن یوفقکم فیه لطاعته و یعصمکم من معصیته، انه خیر مسؤول.(2)
ترجمه روایت شریفه
نیکی ها در ماه رمضان پذیرفته، و بدیها در آن آمرزیده است، کسی که در ماه رمضان آیه ای از کتاب خداوند بخواند همانند کسی است که در ماههای دیگر قرآن را ختم کرده و کسی که در این ماه در روی برادر ایمانی خود بخندد (و او را خوشحال کند) در روز قیامت او را دیدار نکند جز آنکه در روی او بخندد (و او را خوشحال کند) و به بهشت مژده اش دهد، و کسی که در این ماه به مؤمنی کمکم کند، خدای تعالی در هنگام عبور بر صراط کمکش کند در آن روزی که گامها بلغزد، و کسی که خشمش را در این ماه نگهدارد خداوند خشمش را در روز قیامت از او باز دارد.
و کسی که درمانده اندوهگینی را دستگیری و نجات دهد، خداوند در روز قیامت او را از هراس بزرگ آن روز در امان دارد، و کسی که ستمدیده ای را در این ماه یاری کند، خدایش در دنیا بر دشمنانش یاری دهد، و در روز قیامت نیز هنگام حساب و در کنار میزان یاریش کند.
ماه رمضان ماه برکت، ماه رحمت، ماه مغفرت، ماه توبه و ماه انابه و بازگشت به درگاه الهی است، کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود در چه ماهی می خواهد آمرزیده شود؟ از خدا بخواهید در این ماه روزه تان را بپذیرد، و آخرین سال عمر شما قرار ندهد، و توفیق اطاعت خود را به شما دهد، و از نافرمانیش شما را نگهدارد، که براستی خداوند بهترین کسی است که از او درخواست کنند.

روایت سوم:
شیخ صدوق در کتاب معانی الاخبار و امالی به سندش از امام باقر (علیه السلام) روایت کرده که فرمود:
لکل شی ء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان.(3)
ترجمه روایت شریفه
هر چیزی را بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است.

روایت چهارم:
و از مجالس شیخ از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود:
ان الشهور عندالله اثناعشر شهراً فی کتاب الله یوم خلق السماوات و الارض فغرة الشهور شهر الله شهر رمضان، و قلب شهر رمضان لیلة القدر، و نزل القرآن فی أول لیلة من شهر رمضان، فاستقبل الشهر بالقرآن.(4)
ترجمه روایت شریفه
براستی که در کتاب خدا ماهها نزد خدا دوازده ماه است. روزی که خداوند آسمانها و زمین را آفرید، پس نور و روشنی ماهها ماه رمضان است، و قلب ماه رمضان شب قدر است، و قرآن در شب اول ماه رمضان نازل گشته، پس با قرآن از این ماه استقبال کن.

پاورقی:

1. بحارالانوار، ج 96، ص 340 - 341.
2. همان.
3. بحارالانوار، ج 96، ص 386.