آیا در اسلام بین زن و مرد نامحرم،امکان ارتباط خواهر و برادری وجود دارد؟

پرسش:

مگر اسلام زنان و مردان را خواهر و برادر يكديگر نمي‏داند؟ پس چرا در جامعه از ارتباط دختران و پسران بدون قصد بد جلوگيري مي‏شود؟

پاسخ:

زیبا ترین سلام دنیا طلوع خورشید است، آنرا بدون غروبش تقدیمت میکنم

در هيچ آيه و روايتي اين مطلب نيامده كه زنان و مردان، خواهر و برادر يكديگرند. اين مغالطه ‏اي بيش نيست و اگر كسي بگويد، شبيه تعارف است.
ثانياً: مگر خواهر و برادر بودن دليل مي‏شود كه با همديگر ارتباط نامشروع و خلاف شرع داشته باشند؟ گناه و معصيت الهي چه از خواهر و برادر تني صورت بگيرد و چه از خواهر و برادر ناتني حرام است. ارتباط و اختلاط بين مرد و زن كه خواه ناخواه با گناه ملازم است، از خواهر و برادر، زشت‏تر و شديدتر است. بنابراين اگر بر فرض قبول كنيم زنان و مردان، خواهر و برادر يكديگرند، پس بيشتر بايد حرمت يكديگر را حفظ كنند. اگر پسري ببيند كه مي‏خواهند به خواهرش دست بزنند و به او بي احترامي بكنند، از او دفاع مي‏كند. پس بر فرض قبول آن كه (مردان و زنان برادر و خواهر يكديگرند، برعكس نتيجه‏اي كه شما گرفته‏ايد، نتيجه مي‏گيريم و مي‏گوييم: پس بايد در جامعه مردان و زنان حرمت يكديگر را نگه دارند و نه تنها نگاه بد به يكديگر نكنند، بلكه از بي حرمتي به هم جلوگيري كنند.
ثالثاً: مگر قابل قبول است كه مرد و زن نامحرم مخصوصاً دختر و پسر كه عزب هستند و غريزه شهوت در آنان غالب است، با هم ارتباط داشته باشند و به يكديگر نگاه بد نكنند؟ به مقدس اردبيلي كه تقوا و قُدس او بي نظير بوده، گفتند: اگر تو را با زني يا دختري نامحرم در يك باغ تنها بگذارند، چه مي‏كني؟ گفت: به خدا پناه مي‏برم! بإ؛ ح‏ح اين كه مقدس اردبيلي هم عالم و فقيه با تقوا بود و هم پيرمرد و مسنّ، چگونه قابل قبول است دختران و پسران كه در اوج شهوت هستند، با هم ارتباط داشته باشند و نگاه بد و شهوت آلود به يكديگر نداشته باشند؟!
رابعاً: در ارتباط بين دختران و پسران، آن كه بيشتر ضربه مي‏خورد و عفّت و آبرويش از بين مي‏رود، دختران هستند. آن وقت بعد از سوءاستفاده از آنان، اين بندگان خدا رها مي‏شوند و مردان دنبال صيد ديگري مي‏روند! آيا اين بدترين ظلم به بانوان نيست؟ آيا آنان كه دم از حقوق زن مي‏زنند، اين گونه مي‏خواهند از حقوق زنان دفاع كنند؟

واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي