آیا استمنا یا خود ارضایی شرعا حرام است ؟

پرسش: 

براي شما از خداوند طلب بهترين ها را دارم. من طبق معمول سوال دارم. امروز من با يك روانشناس بحث مي كردم. در خصوص اضطراب با من مشاوره مي كرد. از ميل جنسي سوال كرد. بعد گفت براي ارضاء اين ميل اگر هفته اي يك بار خود ارضايي داشته باشي اشكال نداره. می خواستم بدونم به لحاظ اسلام خود ارضايي گناهه. اگر هست لطفاآيه قرآنيش رو برام بفرستيد. در ضمن اگر هم ممكنه از كلمه لا اله الا الله برام بگيد. از زحمتي كه به شما ميدم معذت ميخوام و متشكرم.
پاسخ : 

با عرض سلام و تشکر
خود ارضايي يا استمنا از نظر اسلام حرام و گناه است. قرآن كريم مي‌فرمايد: "هر كس از راهي، غير از همسرش، شهوتش را دفع كند، از تجاوز كاران است".[1] يعني از حكم الهي و انساني تجاوز كرده است.
پيامبر اكرم(ص) فرمود: "هر كس شهوتش را با دست ( و هر طريق ديگري غير از مسير طبيعي و ازدواج) دفع كند، مورد لعنت و نفرت خداوند است".[2]
امام صادق(ع) فرمود: "خود ارضايي (يا دفع شهوت از غير مسير طبيعي) از گناهان بزرگ است".[3]
نيز فرمود: "خداوند با نظر رحمت به استمنا كننده نمي نگرد".[4]
فعل حرام، عصيان و مخالفت با فرمان حق تعالي است. كم و زيادش در حكم اصلي تفاوت ايجاد نمي كند. هر مقدار به اندازه خود گناه است. اگر كم صورت گيرد، به اندازه خود و اگر زياد باشد، به همان اندازه، اما در مورد تعداد دفعات زياد، گناه ديگري هم هست و آن تكرار گناه است كه تكرار و اصرار بر گناه، گناه ديگري محسوب مي‌شود.
پيامبر اكرم(ص) فرمود: "لا تنظروا الي صِغِرَ الذنب و لكن انظروا اِلي مَنِ اجتَرأتم؛[5] به كوچكي گناه منگريد، بلكه بر عظمت و بزرگي كسي بنگريد كه نسبت به او گستاخي و نافرماني كرده‌ايد".
بنابر این به توصیه روان شناس گوش نکنید چون علاوه بر این که این عمل برای شما به صورت عادت در می آید و قابل کنترل نیست و به عوارض زیان بارجسمي و روحي مبتلا می شویید . توجه داشته باشيد كه برخي از روان شناسان از انديشه هاي ديني بي خبرو يا بي اطلاعند و گفته آنان نمي تواند براي شما قابل اعتنا باشد .

پی نوشت ها:


[1]مؤمنون (23) آية 7.
[2]مستدرك، كتاب النكاح، ص 570.
[3]سيد عبدالحسين دستغيب، گناهان كبيره، ص 332.
[4]وسايل الشيعه، ج 14، ص 268.
[5]بحارالانوار، ج 77، ص 168.