چرا در اسلام، ازدواج دختر بعد از سنّ قانونی با پدرش می‌باشد؟

پرسش:

چرا در اسلام، ازدواج دختر بعد از سنّ قانونی با پدرش می‌باشد؟

پاسخ:

با سلام و ادب

دختری که به سن قانونی و رشد عقلانی رسید، مانند پسر می‌تواند زندگی مستقل داشته باشد و اختیار او به طور کامل در دست پدر نیست، اما در عین حال در قانون اسلام، پدر در برخی از کارها مانند ازدواج، بر فرزند حق ولایت دارد در ابتدا لازم است بدانیم که تمامی احکام دین بر مبنای مصلحت وضع شده است. از جمله این احکام، ولایت شرعی و قانونی پدر بر دختر می‌باشد اما این که چرا پدر حق ولایت دارد؟

پاسخ: دختران و حتى زنان به خاطر ساختار وجودی‌شان، دارای احساسات و عواطف هستند، که اگر در این باره مواظبت و مراقبتی انجام نشود، در مسیر استفاده نابجا قرار می‌گیرد، به گونه‌ای که نتیجه‌ای سودآور به همراه نخواهد داشت.

دختر اگر خود را آزاد و رها و صاحب اختیار ببیند، هنگام حضور در جامعه و برخورد با تقاضاهای به ظاهر عاطفی و علاقمندانه و یا عاشقانه، دچار تزلزل شده، فریب می‌خورد، در نتیجه خسارت‌های غیر قابل جبران، ثمرة این

بی‌تجربگی خواهد بود.

ستون خانواده پدر است. پدر شخصیتی است که بد و خوب روزگار را تجربه کرده و آن را به خوبی می‌شناسد، به خصوص در مسایلی مانند ازدواج که نیاز به شناخت روحیة مردان است. طبعاً پدران همجنس خود را بهتر می‌شناسد و تصمیم‌های احساسی و عاطفی که دختران جوان دارا هستند، بر پدران حاکم نیست.

فرزندان خصوصاً دختران، می‌بایست از تجربیات ارزندة پدران و مادران بهره ببرند. اگر در دین اسلام تا سنّ معیّنی، دختر باید تابع پدر باشد، به خاطر مصلحتی است که در این حکم نهفتته است.

پدران متدین و با غیرت، از فرزندان خود به خوبی مراقبت کرده، تعالیم دینی را به ایشان می‌آموزند، تا اگر فرزندان وارد اجتماع شدند، از کوله‌بار تجربیاتی که از پدران خود به ارث برده‌اند، به خوبی استفاده کنند.

خیرخواهی پدران و مادران بهترین هدیه برای فرزندان است.