لطفا چند راه برای ارتباط محکمتر با خدا بفرمائید.

پرسش:

لطفا چند راه برای ارتباط محکمتر با خدا,بفرمائید.

پاسخ:

باسلام و احترام

اولین قدم را با توبه آغاز کنیم. خداوند در قرآن فرموده است که« ان الله یحب التوابین» خداوند توبه کننده گان را دوست دارد ؛ پس با جلب دوستی الهی از راه توبه و پاک و سبک شدن از خظاها و لغزش ها ، برداشتن  قدم های بعد آسان تر خواهد شد. هم چنین با توبه عهد خواهیم کرد که به دنبال معصیت و گناه نباشیم و زندگی پاکیزه و حیات طیب داشته باشیم.

رسول اكرم(ص) فرمود: «اصل الدين الورع و رأسه الطاعه؛(1) ريشه و اساس دين، ورع و اجتناب از گناهان است (چنان كه) طاعت خدا و انجام واجبات به منزله سر آن است».
تذكر چند نكته مهم
1 –هر چه ميزان معرفت انسان نسبت به جنبه هاي ضعف و قوت خويش، و جمال و جلال خداوند بيشتر باشد، و هر اندازه توانسته از گناهان بدني و قلبي و فكري دور باشد و جسم و دل و انديشه خويش را متوجه خداوند سازد، به همان اندازه مي تواند واقعيت معنوي را بيشتر درك كند و قرب و نزديكي به خدا را احساس و لمس نمايد.
3 – تكامل روحي و نزديكي به خدا، همانند بالا رفتن از پله هاي نردبان است. هر چه از پله ها بالاتر مي رويم، نيازمند مراقبت و مواظبت بيشتر است، زيرا در صورت انحراف و سقوط، ضربه شكننده تر خواهد بود.
4 – وسطه پله هاي نردبان جاي توقف و ماندن نيست، بايد حركت را تداوم بخشيد و گرنه خطر تزلزل و سقوط او را تهديد مي كند. كسي كه از پلكان تهذيب و اصلاح نفس بالا مي رود، آن هنگام مي تواند صعود يابد و به قرب الهي برسد كه وسط راه توقف نكند.
5 - ثبات قدم و استقامت و استواري در برابر سختي ها و مشكلات و آزمون هايي كه خداوند از انسان مي گيرد، شرط موفقيت در نزديكي به خدا است.
6 – با توجه به تفاوت درجات شناخت و معرفت و ايمان و معنويت و موقعيت هاي فردي و اجتماعي، به شمار انسان هايي كه بخواهند در اين راه گام بردارند، تكاليف متفاوت وجود دارد.
شناخت تكاليف و آشنايي با راه و علايم آن و خطرهايي كه انسان را تهديد مي كند، نياز به «راهنما و معلم» دارد. چه بسیارند افرادي كه ندانسته به افراط و تندروي يا تفريط و سستي كشيده شدند و از حركت بازماندند و به انحراف و سقوط دچار گشتند.
از شرايط قرب الهي، ترك معصيت خداوند و انجام دستورهاي او است مخصوصا جوانان به جهت توانايي هاي جسمي و رشد و بلوغ شهوي اگر بتوانند خود را از زمينه هاي گناه دور نگه دارند و دل و دست و زبان و چشم خود را از آلوده شدن پاك نگه دارند، مي توانند از قرب الهي بهره مند گردند. در روايتي از امام صادق آمده : خداوند به حضرت موسي فرمود:
«بهترين وسيلة تقرب به من ورع و ترك معصيت است. اگر كسي ورع داشته باشد او را در بهشت هاي عدن جاي مي دهم».(2) بزرگ ترين مانع رسيدن به كمالات،‌ گناه و هواى نفس است به طورى كه امام صادق(ع) مى فرمايد: "بين بنده و خدا هيچ پرده اى تاريك تر و ترسناك تر از نفس و هوى نيست .(3)براى دستيابى به مقام شكر و نيل به اجر عظيم و احاطه بر مسائل با روشن بينى خاص و كسب موفقيت، قرآن مجيد تقوا را مطرح كرده است
بعد از اين مرحله (انجام واجبات و ترك گناهان) ، انجام دادن مستحبات مانند نافله هاي يوميه مخصوصا نافلة شب و تهجّد و مناجات با خدا موجب قرب الهي مي شود.
پيامبر (ص) فرمود: «خداي متعال مي فرمايد: «با انجام نوافل به سوي من تقرب پيدا كنيد تا شما را دوست بدارم. اگر شما را دوست بدارم، اگر دعا كنيد اجابت مي كنم و اگر درخواستي داشتيد عطا مي كنم».(4)
اخلاص در نيت موجب تقرب الي الله است.(5)
توجه زياد به شكم و شهوت موجب دوري از خدا مي شود.(6)
1 – انسان كامل، شهيد مطهري؛
2 – تعليم و تربيت، شهيد مطهري؛
3 – اخلاق عملي؛ آيت الله مهدوي كني؛
4 – چهل حديث ، امام خميني(ره)
پى نوشت‏ها:
1 – محمد باقرمجلسي ، بحار، ج74، ص 86.
2 – محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، ج8، ص 114، مادة قرب.
3- سفينه البحار، ج 2، ص 605
4 – همان، ص 110.
5 – همان، ص 113.
6 – همان ، ص 115.