برای دفع بلاها چه باید کرد؟

دفع بلا

پرسش:

متاسّفانه هر از چند گاهی جامعه دچار بلاهای نگران کننده مانند سیل، زلزله، خشکسالی و بیماریها و مرگهای ناگهانی می گردد . برای دفع بلاها چه باید کرد؟

پاسخ:

با سلام و ادب

آیت الله فاضل لنکرانی : برخی از این بلاها نتیجه گناهان مردم است که برای رفع آن باید از گناهان اجتناب کرد و برخی نیز وسیله آزمایش الهی است که باید در مقابل این آزمایشات از خداوند طلب توفیق کرد .

آیت الله بهجت : باید مردم از فساد دست بردارند و  بر گذشته هم توبه کنند .

آیت الله تبریزی : پیش آمد بلاهای عمومی به خاطر این که اشخاص به دین و احکام اسلام عمل نمی کنند و نسبت به حلال و حرام شریعت بی تفاوت می شوند و کسانی که باید امر به معروف و نهی از منکر کنند و جلو مفاسد را بگیرند وظیفه خود را انجام نمی دهند بلاهای مذکور پیش می آید و افراد صالح و غیر صالح مبتلا میشوند و امّا بلاهای شخصی که گاهاً مؤمن مبتلا می شود ممکن است برای امتحان و ترفیع درجة مؤمن باشد و یا برای تنبیه به گناهی که انجام داده است تا برگردد و راه صلاح پیش گیرد و این عنایت الهی است . در صورت عمل کردن به واجبات شرعی مثل نماز و خمس و زکات و توسّل به ائمه علیهم السّلام و زیارت آنان و دعا کردن با شرایط که مانع قضای الهی است ممکن است خداوند متعال مردم را مورد رحمت خود قرار بدهد و از آنان رفع بلا بکند .

آیت الله مکارم شیرازی:لازم است همه ازگناهان خود استغفار کنند و به درگاه الهی روی آورند تا مستحقّ رحمت الهی شوند.

آیت الله سیستانی: صدقه برای رفع بلا مفید است ولی جلوگیری از ضایعات ، راههای مخصوصی دارد که باید مسئولین متعهّد شوند .

منبع: مسائل جدید ج3 ص123