چرا خداوند مسائل جنسي را در انسان قرار داده؟

مسائل جنسی

پرسش:
چرا خداوند مسائل جنسي را در انسان قرار داده تا باعث مشکلات و انحرافاتی در انسان شود و از این طریق از خود خدا هم فاصله بگیریم؟
پاسخ:

با سلام و ادب

خدمت شما عرض کنم که دست آفرينش الهي ، به صورت حكيمانه و هدفمند ، كشش جنسي را در وجود انسان جاي داده و آن را مايه تداوم نسل بشر قرار داده است. خداوند با تعيين حد و مرز روابط جنسي ، انسان ها را از روابط بي حد و حصر باز داشته وآنها را حتي در نگاهها به جنس مخالف تكليف داده و فرموده است: قل للمؤمنين يغضوا من أبصارهم و يحفظوا فروجهم ذلك أزكى لهم انّ اللَّه خبير بما يصنعون؛ اى پيامبر! به مردان مؤمن بگو: ديدگان خود را فرو خوابانند و عفت پيشه ساخته و دامن خود را از نگاه نامحرمان بپوشانند. اين كار براى پاكى و پاكيزگى شان بهتر است و خداوند به آن چه مى‏كنند آگاه است". مسئله جنسي بسيار شكننده و حساس است كه آزاد نهادن اين ميل و كشش ، مطمئنا انسان را از اهداف عالي و كمالات انساني باز مي دارد و به همين خاطر احكام و دستورات بسياري در اسلام در مورد آن بيان شده است. دوره بلوغ ، دوره حساس و تعيين كننده در زندگي هر انساني است . در اين دوره با تغييرات فيزيولوژي و تكامل عقلاني كه در انسان به وجود مي آيد ، به مرحله جديد پاي مي گذارد . 

در اين زمان ، تغيير و تحوّل شديدى سرتاسر وجود نوجوان را فرا مى گيرد كه مي توان از آن به يك نوع تولد مجدد ياد كرد. با فرا رسيدن بلوغ , شخص ديگرى با روحيه و جسمى متفاوت از كودك  به وجود مى آيد و به همين خاطر آماده تكليف الهي و بهره گيري از تعاليم وحي مي شود. جوان در دورهء بلوغ با بحران فوق العاده اى روبه رو مى شود كه از سه محور او را محاصره كرده است : بحران بيولوژيكى , بحران روحى و روانى و بحران اجتماعى . در بحران بيولوژيكى , بدن جوان تغييرات زيادى پيدامى كند كه با تحريك هاى جنسى توأم است . در وهله اوّل جوان بايد خود را با اين تحول و تغييرهاى جسمى وجنسى سازگارى دهد. جوان هنگامى كه به سن بلوغ مى رسد, در خواب حالتى خاص به او دست مى دهد و هم زمان با آن , منى از او خارج مى شود و معمولاً بلافاصله بيدار مى شود. او نبايد از اين واقعه نگران باشد, چرا كه خداوند متعال با ايجاد محرّك جنسى در جسم او و بروز اين حالت در دوران جوانى و بلوغ , مى خواهد نويدآمادگى پدر شدن را در آينده  به او بدهد. در اين زمان است كه پا به عرصهء تكليف مى گذارد و احكام الهى بر او واجب مى گردد, از جمله اين كه پس از خروج منى , بايد خود را شست و شو دهد و غسل كند. جوان بايد در اين دوران حساس و بحرانى , قدرجوانى اش را بداند و افكار خود را مشغول كنجكاوى ناآگاهانه و انحراف آميز درباره مسايل جنسى ننمايد, زيراجستجوى بيش از حد در اين باره زمينه ، مشغوليت ذهني و فكري ، نيزوسوسه هاى شيطانى را در وجود وى فراهم مى آورد و ادامهء تحصيل وزندگى طبيعى او را با دشوارى و سرگردانى رو به رو مى سازد و در نتيجه , استعدادهاى سرشار و نيروى شاداب جوانى از دست مى رود.

از نظر اسلام اين قسمت از زندگى انسان بسيار اهميت دارد و آغاز تكليف او در برابر خداوند و انسان ها است. در اين دوران است كه بناى اساسى شخصيت فردى و اجتماعى جوان پايه ريزى مى شود. روش تربيتى اسلام بر اين امر تأكيد دارد كه جوان اين دوران را در معرفت و پاكى سپرى كند.

جوان نبايد به همهء خواسته ها و تمايل هايى كه در ذهن و خاطره اش وارد مى شود, بلافاصله جامهء عمل بپوشاند, بلكه بايد در كارها پس از تفكر و انديشهء كافى و بررسى همه جانبهء آن عاقلانه تصميم بگيرد, زيرا نَفْس انسانى در معرض دعوت به كارهاى خير و عقلانى و نيز وسوسه به كارهاى شرّ و شهوانى قرار دارد. با بروزتمايل هاى جنسى در اين دوران , جوان بيش تر مورد هجوم وسوسه هاى شيطانى قرار مى گيرد و به همين جهت است كه تكليف پيدا مى كند; لذا پاك ماندن جوان در اين دوران , ارزش فراوان دارد. در حديثى آمده است كه خداوند به جوان پرهيزكار مباهات مى كند و به ملائكه مى فرمايد: به بنده ام نظر كنيد كه شهوتش را به خاطر من ترك كرده است.(2)

در محيط زندگى جوان , زمينه هاى بسيار براى رشد و سعادت و يا سقوط و شقاوت پيش خواهد آمد. او باافراد آلوده و بى بندوبار و منحرف , مواجه خواهد شد و در معاشرت هاى روزانه ممكن است با زنان و دخترانى روبه رو گردد كه عفت اخلاقى و ضوابط شرعى را رعايت نكنند; لذا موقعيت براى انحراف جوان فراهم مى شود. جوان در اين هنگام بايد كاملاً هوشيار باشد ونگاه هاي خود را كنترل نمايد كه اولين تير هاي شيطاني ، نگاههاي آلوده است. عامل ديگرى كه نقش بسيار مؤثرى در تحريك ميل جنسى دارد, نيروى تخيّل و فكر است كه در دوران جوانى ممكن است مورد سوء استفاده قرار گيرد و تحت تأثير و تسلط غريزهء جنسى و وسوسه هاى شيطانى ,فرد به خود ارضايى كه بيماري بسيار سنگين جسمي و رواني است ، مي پردازد.

در بعضى موارد حتى نفوذ يك فكر و خيال هوس آلود هم براى يك لحظه و مشغول نمودن فكر به آن كافى است كه انسان را از حالت طبيعى خارج كرده و ميل جنسى او را تحريك كند ; پس بايد به محض خطور چنين فكرى خود را با فكر ديگرى مشغول سازيم  يا به ذكرخداوند بپردازيم..

خروج انسان از مرز قوانين طبيعى حاكم بر نظام آفرينش , انحراف نام دارد. غريزهء جنسى كه مبدأ آفرينش و خداوند  ,آن را در جهت خير و كمال و بقاى نسل بشر در وجود انسان به وديعت نهاده , ممكن است از مسير واقعي خود منحرف شده و انسان در پرتگاه سقوط فرو اندازد. خود ارضايى و كام گرفتن از خود, يك نوع انحراف جنسى است كه جسم و روان را ضعيف مى كند.اين نوع شهوت رانى با طبيعت آدمى مغاير است و پيدايش اين عادت شوم در جوان بيش از هر چيز ديگرقدرت اراده اش را ضعيف كرده و شخصيتش را تباه خواهد ساخت . جوان منحرف با اين كار موجبات تضعيف قواى ادراكى و عقلى و زمينهء پيدايش پيرى زودرس را براى خود فراهم خواهد ساخت .(3)

آلت تناسلى براى بقاى نسل و لذت حلال است كه فقط با ازدواج امكان بهره بردارى از آن ميسّر مى شودو چون ازدواج براى سن و سال شما زمينه ندارد, بايد از افكار و تخيلات تحريك آميز و گفت و گو دربارهء مسائل جنسى و بازى غير متعارف با دوستان پرهيز كنيد تا هر چه ديرتر غريزهء شهوت بيدار شود و براى شما مزاحمت ايجاد نكند. گفت و گوى تحريك آميز با دوستان را ترك كنيد و مطمئن باشيد نيازى به اين گفت و گوها نيست وطبيعت انسان به موقع راهنماى انسان خواهد شد و بعضى مسايل را موقع ازدواج مطالعه خواهيد كرد.

پي نوشت ها:
1.سوره نور، آيه30
2.ميزان الحكمه , ج 5 ص 9
3.اقتباس از آن چه يك جوان بايد بداند ويژه پسران  از رضا فرهاديان .