چرا کودک انسان نیاز به مراقبت والدین دارد؟

پرسش:

با اين كه انسان اشرف مخلوقات است , چرا بچه هاي حيوانات بعد از تولّد بلافاصله به خود متكي هستند و نياز به مراقبت پدر و مادرندارند, اما بچه هاي انسان ساليان متمادي به پدر و مادر يا بزرگ ترها وابسته اند؟

پاسخ:

با سلام و ادب و سلامتي، از ارتباط شما با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

اولاً: همه حيوانات اين طور نيستند كه بعد از تولّد نيازي به مراقبت و كمك نداشته باشند و اكثر, بلكه همهء پرندگان , ماه ها به كمك مادر وپدر احتياج دارند و حيواناتي مانند گوساله و بره و بچه شتر و شير و پلنگ و گربه نيز مدت ها نياز به شير مادر دارند.

ثانياً: حتماً اين نياز حكمت هايي دارد كه بشر هنوز آن را درك نكرده است .شايد بعضي از حكمت ها عبارت باشد از:

1- تنبّه و بيداري ; انسان وقتي بزرگ و داراي بازواني سترك مي شود و هيكل قوي و تنومندي پيدا مي كند, خود را فراموش مي كند و به پدر و مادر توجه نداردو خيال مي كند از اول چنين بوده است و تا ابد چنين خواهد بود, اما وقتي به يادكودكي و نوجواني مي افتد كه قادر به كنترل خود نبود و نمي توانست خود را تر وخشك كند و از خود دفاع نمايد و توان تهيه غذا و آذوقه را نداشت , از خواب غفلت بيدار مي شود و غرور و نخوت را كنار مي گذارد.

[چه خوش گفت زالي به فرزند خويش چو ديدش پلنگ افكن و پيل تن

گر از عهد خورديت ياد آمدي كه بيچاره بودي در آغوش من

نكردي در اين روز بر من جفاكه تو شير مردي و من پيرزن]

2- فراگيري محبّت ; يكي از تفاوت هاي انسان و حيوانات اين است كه آدمي طبيعتاً اجتماعي آفريده شده و تا آخر عمر نيازمند جامعه است و هرگزنمي تواند بدون كمك ديگران به زندگي خود ادامه دهد. روشن است زندگي كردن با ديگران شرايطي , از جمله عشق و علاقه و اظهار محبت به ديگران دارد.

بهترين ايّام كسب محبت , سال هايي است كه بچه ها در خانه هستند و بدون كمك پدر و مادر و ديگر اعضاي خانواده نمي توانند زندگي كنند. وقتي بچه مي بيند مادر او را بغل مي كند و شيره جانش را به او مي خوراند و شب ها به خاطر او خواب را بر خود حرام مي كند و پدر شبانه روز تلاش مي كند لقمه ناني به كف آورد تا خانواده محتاج ديگران نباشند و نيز وقتي كودك مريض شد, باكمال عشق و علاقه او را به دكتر مي برند و از او پرستاري مي كنند و... كيفيت محبت به ديگران را ياد مي گيرد و با خود پيمان مي بندد در ايّام قدرت , به ديگران محبت كند و از آن ها دلجويي نمايد.

3- تهيه توشه ; ظاهراً انسان بيش از همه عمر مي كند و در دنيا باقي مي ماند.واضح است چنين موجودي بايد سال ها استراحت كند و ديگران , غذا و لباس ومسكن و... او را تهيه نمايند, تا او از نظر جسمي و روحي قوي شود و خود رابراي زندگي طولاني آينده آماده سازد.