هدف خداوند از آفرینش غیر مسلمانان این است که به جهنم بروند؟

پرسش: 

درصد كمى از آدم‏ها مسلمان هستند، پس چرا توليد نسل بين غير مسلمانان وجود دارد، آيا خدا مى‏ آفريند كه به جهنم بفرستد؟!
پاسخ :

باسلام و عرض ادب و احترام 

هدف اساسى از آفرينش انسان، آن است كه به سعادت و كمال لايق خود نائل شود؛ بنابراين، هدف از آفرينش جن و انس، عبادت و بندگى خداوند است.
خداوند انسان را براى بهشت آفريده، نه دوزخ، اما چون انسان داراى اختيار است و با اراده خود انتخاب مى‏كند، راهى جهنم يا بهشت مى‏ شود. خداوند طبق صريح آيات مختلف قرآن همه انسان‏ها را پاك و بر فطرت توحيدى خلق نموده است. از جمله مى‏ فرمايد: «من جن و انس را نيافريدم مگر براى اين كه عبادتم كنند (و بدين وسيله به كمال و قرب الهى برسند و در بهشت زندگى كنند)».(1)
بايد توجه داشت كه انسان موجودى است داراى اراده و آزادى كه كمال خود را بايد با انتخاب كسب نمايد. هنگامى كه آزادى اراده بود، اختلاف در انتخاب عقيده و مكتب و اختلاف در پيمودن راه سعادت و شقاوت پديد مى‏آيد، كه سبب مى‏شود گروهى حق را بپذيرند و گروه ديگر باطل را.(2) قرآن مى‏فرمايد: «و ما راه را به انسان نشان داديم و او را هدايت نموديم، خواه شاكر باشد (و حق را بپذيرد) و خواه ناسپاس (و از حق روى گردان)».(3) پس خدا انسان‏ها را بر فطرت پاك آفريده و با فرستادن پيامبران و كتاب‏هاى آسمانى، راه بهشت را نشان داده است، اما انسان‏ها از آزادى سوء استفاده مى‏نمايند و راه انحرافى را انتخاب مى‏كنند.
شايد اين سوال در ذهن شما خطور كند كه چرا وقتى خداوند مى‏ داند گروهى از انسان‏ها جهنمى مى‏ شوند، آنان را مى‏ آفريند؟
پاسخ اين است كه خداوند فياض و بخشنده مطلق است و به هر موجودى آن چه را كه شايستگى دريافتش را دارد مى‏دهد. انسان چون ذاتاً مى‏ تواند حق را پذيرفته و به كمال برسد، پس لايق دريافت كمال است و خداوند وى را مى‏آ فريند و وجودش را كه كمال است، به او مى ‏بخشد و به او عقل و شعور مى‏ دهد و براى هدايتش پيامبر مى‏ فرستد. اگر او را نمى‏ آفريد، جا داشت از خدا سؤال شود كه چرا در اين مورد فيض نبخشيدى و نور افشانى نكردى؟ وقتى خداوند آفريد، ديگر جاى اين سؤال باقى نمى‏ماند. اگر انسان با سوء اختيار از راه منحرف شد، به خودش مربوط است، نه به كس ديگر.
اگر شما در مراسم جشن و عروسى، همه فاميل را دعوت كنيد، ولى بعضى به خاطر عذرى نتوانند حاضر شوند، نه تنها از شما گله‏ مند نمى‏ شوند، بلكه از شما معذرت خواهى كرده و عذرشان را مطرح مى‏كنند، ولى اگر شما شخص معذور را دعوت نمى‏ كرديد، گرچه نمى‏ توانست بيايد و در مراسم شركت كند (چون عذر داشته) ولى از شما گله‏مند مى‏شد كه چرا مرا دعوت نكردى!
به نظر حكماى اسلام مانند صدرالمتألهين در قيامت اكثر مردم مشمول رحمت الهى مى‏گردند،(4) چرا كه اگر در دنيا اسلام را نپذيرفته بودند، قاصر و ناتوان بودند، نه مقصر. يعنى اكثر مردم غير مسلمان به گونه‏اى هستند كه اگر واقعاً اسلام به آن‏ها معرفى شود، آن را مى‏پذيرند و مسلمان مى‏ گردند. نپذيرفتن آن‏ها، نشان عدم آگاهى آن‏ها از حقيقت اسلام بوده، زيرا در دسترس آن‏ها نبوده است. اينان كافر واقعى نيستند و چنين افرادى به حكم وجدان و عقل و تا آن اندازه كه آگاهى دارند، مورد سؤال قرار خواهند گرفت؛ بنابراين تعداد كمى هستند كه كفر واقعى دارند و اگر حقيقت اسلام به آن‏ها نمايانده شود، آن را مى‏ پذيرند.
پى نوشت‏ها:
1. ذاريات (51) آيه 56.
2. تفسير نمونه، ج 9، ص 279.
3. انسان (76) آيه 3.
4. مرتضى مطهرى مجموعه آثار (عدل الهى)، ص 327 و 342