دلیل گفتن عبارت «سلام و درود خدا بر پیامبر و آل او» چیست؟

پرسش:
به چه دلیل اعتقادی در دین ما از عبارت «سلام و درود خدا بر پیامبر و آل او» گفته می شود در حالی که این عبارت بوی کفر می دهد  وعبارت «رحمت خداوند بر هر پیامبر و قوم او» درست است؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
دلیل سلام و درود بر پیامبر، آیه 56 سوره احزاب است «اِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُِونَ عَلَي النَّبِيِّي يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليما» [خداوند و فرشتگانش بر پيامبر (ص) درود مي‏فرستند ، اي كساني كه ايمان آورده‏ايد بر او درود بفرستيد و سلام بگوئيد و در برابر فرمانش تسليم باشيد].
در اين آيه مقام پيامبر اسلام (ص) به عاليترين وجه ترسيم شده است ، چرا كه هم خداوند متعال و هم تمام فرشتگان مقرّب او بر پيامبر (ص) درود مي‏فرستند و هم دستور داده شده است همة مؤمنان بدون استثناء بر او رحمت و درود و سلام بفرستند.
برای مان جای تعجب دارد که چگونه از صلوات بر پیامبر ، بوی کفر استشمام کردید؟  آیا اگر کسی به شما و خانواده شما درود بفرستد کافر شده است ؟ در این صورت باید تعریف کفر را برای ما بنویسید تا تعریف کفر مورد ارزیابی قرار گیرد، تا به حال جایی نشنیده یا ندیده ایم که کسی  به صرف درود و ثنا بر کسی فرستادن مستحق کفر شده باشد.
این در حالی است که خداوند و فرشتگان بر پیامبر درود و ثنا می فرستند و مومنان نیز موظف می شوند که بر پیامبر درود بفرستند. آیا خداوند خود نیز کفر می گوید؟
علاوه بر قرآن ،در کلمات بسیاری از شخص پیامبر و علی (ع) و امامن معصوم ، صلوات(درود) بر پیامبر و آلش آمده است.
هرچند در آيه مذکور، سخني از آل پيامبر (ص) به ميان نيامده است ، ولي در روايات بسياري مي‏خوانيم كه وقتي اصحاب و ياران از حضرتش سؤال كردند  چگونه درود و صلوات و سلام بر شما بفرستيم ، پيغمبر اكرم (ص) «آل» را در كنار خود قرار داد و تمام رحمت و درودي كه از خداوند براي او تقاضا مي‏شد ، براي «آلش» نيز تقاضا مي‏شد، اين قرينه است بر اينكه صلوات و درود خداوند و ملائكه نيز تعميم دارد، هم شامل پيامبر (ص) و هم شامل «آل» او مي‏شود ، و اين يك مسألة ساده نيست، بلكه نشان مي‏دهد كه آنها مقاماتي دارند تالي پيغمبر (ص) و مأموريتي دارند در جهاتي شبيه مأموريت او ، و گرنه اين همه مقام، تنها به خاطر خويشاوندي ، غير ممكن است .
اكنون به سراغ بخشي از اين روايت كه در معروفترين منابع اهل سنّت آمده است ، مي‏رويم .
در «صحيح بخاري» از «ابوسعيد خدري» نقل شده است كه ما عرض كرديم «اي رسول خدا! سلام بر تو معلوم است ، چگونه صلوات بر تو بفرستيم»؟ فرمود «قُولُوا اللهُمَّ صَلَّ عَلي مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ كَما صَلَّيْتَ عَلي اِبْراهيمَ ، و آلِ اِبْراهيمَ وَ بارِكْ عَلي مُحَمَّدٍ و علي آل كما بارَكْتَ عَلي اِبْراهيمَ» [بگوئيد خداوندا درود بفرست بر محمّد بنده‏ات و رسولت ، همان گونه كه درود بر ابراهيم و آل ابراهيم فرستادي، و بركت بفرست بر محمّد و بر آل محمّد ، آن گونه كه بركت فرستادي بر ابراهيم]. (1)
در همان كتاب و همان صفحه اين حديث به طور كاملتري از «كعب بن عجره» (يكي از صحابه معروف) نقل مي‏كند كه به رسول خدا (ص) عرض كردند چگونگي سلام بر تو را دانسته‏ايم ، امّا صلوات بر تو چگونه بايد باشد؟ فرمود بگوئيد «الّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ كَما صَلَّيْتَ عَلي آلِ اِبْراهيمَ اِنَّكَ حَميدُ مَجيدٌ ، اَللهمَّ بارِكْ عَلي مُحَمَّدٍ و علي آل محمد كَما بارَكْتَ عَلي آلِ اِبْراهيمَ اِنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ».
توجّه داشته باشيد كه بخاري اين احاديث را در ذيل آية شريفه «اِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ ...» ذكر مي‏كند.
در «صحيح مسلم» كه دوّمين منبع حديث معروف برادران اهل سنّت است از «ابي مسعود انصاري» نقل شده كه پيامبر (ص) نزد ما آمد و ما در مجلس «سعد بن عباده» بوديم ، «بشير» فرزند «سعد» عرض كرد «اي رسول خدا! خداوند به ما دستور داده بر تو صلوات بفرستيم ، چگونه بر تو صلوات بفرستيم ؟ پيامبر (ص) نخست سكوت كرد، سپس فرمود بگوئيد  «اَللّهُمَّ صَلَّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ عَلي آلِ مُحَمَّدٍ كَما صَلَّيْتَ عَلي آلِ اِبْراهيمَ ، بارِكْ عَلي مُحَمَّدٍ وَ عَلَي آلِ مُحَمَّدٍ كَما بارَكْتَ عَلي آلِ اِبْراهيم في الْعالَمينَ اِنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ .» (2)
پی نوشت ها:
1) صحيح بخاري 6/151
2) صحيح مسلم 1/305 ح 65