مجازات ظالم در دنيا داده مى‏شود يا واگذار به عالم آخرت مى‏شود؟

سؤال: 

آيا مجازات افرادى كه در دنيا به ديگران ظلم مى‏كنند، در دنيا داده مى‏شود يا واگذار به عالم آخرت مى‏شود؟
 پاسخ:

سلام.

از آيات و روايات استفاده مى‏شود كه سنت الهى بر تأخير عذاب‏ تا  روز قيامت قرار گرفته و هرگونه محاسبه و جزا در سراى آخرت صورت مى‏گيرد و دنيا سراى عمل است. امام على (ع) مى‏فرمايد: امروز موقع كار است و محاسبه‏اى نيست و فردا هنگام محاسبه است و كار نيست.(1)
 از برخى آيات و روايات ديگر استفاده مى‏شود كه بعضى از گناهان همچون ستم به ديگران در دنيا، مجازات دارد و ستمكاران به سزاى اعمال ناشايست خود مى‏رسند.
 در آيات در مورد قوم ستمكار ثمود مى‏گويد: «زلزله آن‏ها را فرو گرفت و درهم كوبيد»،(2) و گاه مى‏گويد: «صاعقه آنها را فرو گرفت»(3)«يا صيحه آسمانى دامانشان را گرفت.»(4)
 قرآن در مورد چگونگى هلاكت و سرانجام ظالمان مى‏گويد: «ببين اين خانه‏هاى آنها است كه به خاطر ستم ايشان خالى مانده،»(5) «نه صدايى از آنها به گوش مى‏رسد و نه جنب و جوش در آنها وجود دارد و نه از آن همه زرق و برق‏ها و ناز و نعمت‏ها و مجالس پر گناه اثرى باقى است.»
 آرى، آتش ظلم و ستم در آنها افتاد و همه را سوزانيد و ويران كرد.
 از ابن عباس روايت شده كه: «من از قرآن به خوبى استفاده كرده‏ام كه ظلم و ستم، خانه‏ها را ويران مى‏كند، سپس به آيه «فتلك بيوتهم خاوية بما ظلمو» استدلال كرد.(6)
 تأثير ظلم در ويران كردن شهرها و جامعه‏ها با هيچ چيز قابل مقايسه نيست. ظلم صاعقه مرگبار، زلزله ويرانگر و همچون صيحه مرگ آفرين آسمانى است و تاريخ بارها اين حقيقت را اثبات كرده كه دنيا ممكن است كه با كفر ادامه يابد اما با ظلم قابل دوام نيست.
 درروايتى از پيامبر اسلام (ص) نقل شده است:« ظلم از گناهانى است كه مجازات ان در دنيا داده مى‏شود و به آخرت واگذار نمى‏شود(7)
 در برخى از روايات وارد شده است كه برخى از گناهان هست كه موجب نزول نعمت و عذاب
 مى‏شود. (8) همچنين گاهى خداوند انسانهايى را كه دچار گناه شده‏اند، در دنيا عذاب مى‏كند، تا موجب بيدارى آنها شود بلكه  از كار زشت دست بردارند و رو به سوى خداوند آورند كه اين گونه عذاب‏ها لطف در حق بندگان است.
پي نوشت ها :
1 – نهج البلاغه ، خطبه 42.
2 – اعراف ، 78.
3 – ذاريات ، 44.
4 – هود ، 67.
5 – نمل ، 50
6 – مجمع البيان، ذيل آيه 50، سوره نمل.
7 – وسائل الشيعه ، ج16، 274، مستدرك الوسائل ، ج 12، ص 87.
8 – بحارالانوار 7، 373 و ج 71 / 74.