معنای "سریع الحساب" بودن خداوند چیست؟

پرسش:

چگونه خداوند به كار همه‌ انسان ها رسيدگي مي كند؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

آيات بسياري بر سريع الحساب بودن خداوند دلالت دارد و با تأكيد فراوان مي فرمايد:«انّ اللّه سريع الحساب»(1) .( براي تشبيه و مجسم كردن كوتاهي زمان حساب) , امام علي مي فرمايد:« انه سبحانه يحاسب جميع عباده علي مقدار حلب شاة»;(3) خداوند تمام بندگانش را در زمان كوتاهي به اندازه زمان دوشيدن يك گوسفند رسيدگي مي كند!. دليل اين سرعت روشن است , زيرا حساب منوط به علم و آگاهي كامل و قدرت فوق العاده و رعايت عدالت است و چون خداوند همه اين صفات را در حد اكمل دارا است , مي تواند در يك چشم به هم زدن حساب همگان را برسد. هرگز نبايد حساب رسي خداوند را با آن چه در ميان انسان ها رايج است , قياس كرد. اگر بخواهيم در دنيا براي چگونگي حساب رسي خداوند مثالي يادآور شويم , بايد بگوييم همان گونه كه خداوند در يك لحظه دعاي همه دعا كنندگان و راز و نياز گويان به درگاه ربوبي را اجابت مي كند و همان طور كه همه بندگان را روزي مي دهد, به همين كيفيت به حساب همگان رسيدگي مي كند.

فردي از اميرمؤمنان پرسيد: چگونه خداوند حساب انسان هاي بي شمار را يك جا رسيدگي مي كند؟ امام فرمود:همان گونه كه آنان را يك جا روزي مي دهد. بار ديگر سؤال كرد: چگونه آنان را مورد محاسبه قرار مي دهد, با آن كه اورا نمي بينند؟ امام فرمود: همان گونه كه به آنان روزي مي دهد, ولي او را نمي بينند.(3)

از طرف ديگر تمام امور و از جمله آن ها اعمال انسان , از حساب انفكاك و جدايي ندارد و به مجرد تحقق آن امور, آثارشان بر آن ها مترتب مي گردد; پس حساب ملازم و مقارن و به دنبال عمل است .(4)

 

1.مؤمن (40) آيه 17.

2.مجمع البيان , ج 3 ص 313.

3.نهج البلاغه , قصار 3004.

4.حسين تهراني , معادشناسي , ج 8 ص 216.