چرا اكثر روحانيون بيش تر به مستحبات مي پردازند, نه واجبات؟

پرسش:

چرا اكثر روحانيوني كه به سراسر كشور اعزام مي شوند, بيش تر پيرامون موضوعات فرعي صحبت مي كنند, نه اصلي ؟ بيش تر به مستحبات مي پردازند, نه واجبات ؟

پاسخ:

درودی به سادگی سلام و سلامی به زیبایی مهر

متأسفانه با همه تلخي ها بايد بپذيريم مطلب همان است كه اظهار كرده ايد. از شما به خاطر تيزهوشي واين كه طالب مسايل اصلي و وجوبي هستيد, بايد قدرداني نمود.
البته همهء روحانيون اين گونه نيستند. زيادند افرادي كه در منابر خواستهء شما را مطرح مي سازند.
مگر اثبات وجود خدا, معاد و قبر و برزخ و گفتن حديث پيامبر6و امام 7و ولايت واجاز و عدم تحريف قرآن و... از مسايل اصولي و وجوبي و اعتقادي نيستند كه بسياري از روحانيون پيرامون آن ها بحث مي كنند؟
عده اي كه غالباً مسايل فرعي را مطرح مي سازند, شايد به خاطر جهات زير باشد:
1 متأسفانه برخي از توانايي علمي كافي برخوردار نيستند و نمي توانند از عهدهء طرح برآيند.
2 مثلي است معروف بين طلبه كه صرفيون چنان كردند, ما هم چنين مي كنيم . از قديم رسم چنان بود كه مسايل شرعي مثل نماز, روزه , معاملات و اصول دين در ماه رمضان گفته مي شد. متأسفانه همان شيوه در امروز هم براي عده اي محفوظ مي باشد.
3 معمولاً در اكثر شهرها و روستاها مجالس قرائت قرآن و بيان احكام برقرار است . لذا اين عده طرح آن گونه مسايل را ضروري نميدانند.
4 نوعاً در مجالس عمومي افراد مختلفي اعم از بي سواد و كم سواد و با سواد, شهري و روستايي , اداري وبازاري و... شركت مي كنند. چون طرح مطالب استدلالي , زمان و شرايط خاصي را مي طلبد, از طرح اين گونه مسايل خودداري مي شود.
5 در هر عصر و زماني يكسري مسايل سياسي و تاريخي و اقتصادي و عقيدتي و... در جامعه پيدا مي شود كه در مجالس عمومي طرح آن ها ضرورت دارد.
6 در مواردي مؤسسان و اقامه كنندگان مجالس مقصرند, چون افراد متعددي را در ظرف چند ساعت دعوت مي كنند كه براي هر كدام بيست الي نيم ساعت وقت بيشتر نيست . بديهي است طرح مسايل استدلالي در اين گونه مجالس خيلي مناسب نيست .
با همهء اين توجيهات بايد بپذيريم كه كيفيت تبليغات روحانيون مطلوب نيست . اميدواريم بعداً بهتر شود.

واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي