بیانی متفاوت از داستان حضرت آدم و حوا، در قرآن و نهج البلاغه؟

پرسش:

سلام قصه حضرت آدم وحوا چگونه بوده كدام يك زودتر خلق شده و چگونه بوده چرا در قرآن سوره بقره يك طور بيان شده و در اوايل نهج البلاغه به گونه اي ديگر و فرزندان آنها چگونه بدنيا آمدند و با چه كسي ازدواج كردند

پاسخ:

با سلام و احترام

1 - خلاصه داستان آدم و حوا عليهما السلام :
پس از آن که خدا زمين و آسمان را آفريد ، اراده فرمود تا شريف ترين مخلوق خود را خلق کند .
پس به فرشتگان فرمود : بر آنم تا از خاک ، بشري خلق کنم و از روح خويش به او بدمم . بايد پس از خلقت انسان او را سجده کنيد .
فرشتگان گفتند :خدايا،  ما که تو را تقديس مي کنيم ، چه نياز به خلقت موچودي است که در زمين تباهي کند ؟
خداوند فرمود : چيزي مي دانم که  نمي دانيد .
پس از آن که خداوند با گل ، اندام آدم را شکل داد و از باقي مانده گل او حوا را آفريد (1) ، روح خود را در آن ها دميد .
سپس خداوند تمام اسما را به آدم آموخت و فرشتگان را در آزمون شمردن اسما مغلوب آدم ساخت .
آن گاه به فرمان خدا همه بر آدم سجده کردند مگر ابليس که از سجده سر باز زد و کافر شد .
ابليس با اين بهانه که از آتش هستم و از خاک برترم ،از فرمان خدا سر پيچي کرد و توسط خدا از درگاه الهي رانده شد .
سپس آدم و حوا را در بهشت جاي داد و به آن ها رخصت داد تا از نعمت هاي بهشتي بهره مند شوند ، جز آن که از خوردن ثمره يک گياه - گندم - اجتناب کنند .
شيطان به سبب مهلتي که تا روز قيامت از خدا گرفته، آزاد بود . مي توانست با آدم و حوا ارتباط پيدا کند. بر اساس تصميم خود مبني بر انحراف بندگان خوب خدا ، در اولين اقدام خود آدم و حوا را فريب داد تا آن جا که آن دو از گياه ممنوع تناول کردند .
آدم و حوا بلافاصله متوجه اشتباه خود شده ، به درگاه الهي توبه و انابه کردند .
خداوند توبه آن ها را پذيرفت، ولي در عين حال جايگاه آن ها را تغيير داد و در زمين سکونت داد .
مشکلات خاص زندگي در زمين شروع شد. آن دو هر روز خود را براي زندگي همراه با مشکلات آماده تر مي کردند تا آن که حوا آبستن شد و به تدريج داراي فرزندان متعددي شد .(2)
به جهت آن که انسان ديگري وجود نداشت و حرمت ازدواج بين برادر و خواهر تشريع نشده بود ، فرزندان آدم با هم ازدواج کرده و نسل سوم از آن ها به وجود آمد.(3)
اين داستان در روايات نيز وارد شده ، که از جمله آن ها سخنان علي عليه السلام است ، البته اين داستان در قرآن به طور اجمال و کلي بيان شده ، در روايات به جزئيات بيش تري از داستان اشاره شده است ، به همين جهت نبايد ذکر جزئيات بيش تر به عنوان فرق مطرح شده و گفته شود داستان آدم و حوا در روايات به گونه ديگري غير از آن چه خداوند در قرآن آورده ، آمده است ، زيرا روايات با حفظ آن چه در قرآن آمده ، به جزئيات بيش تري از ماجرا اشاره کرده اند ، براي مثال علي عليه السلام در خطبه اول نهج البلاغه مي فرمايد :
« سپس خداوند سبحان از درشت و نرم و شيرين و شور زمين خاكى را گرد آورد، و آن را به آب چنان آميخت و در هم كرد تا گلى آماده و خالص شد . آن را با رطوبتى خمير كرد تا چون ملاط چسبنده گشت، آن گاه از آن صورتى سرشت كه داراى جوانب مختلف و پيچ و خم هاى گوناگون و بند و پيوندهاى مخصوص و عضوها و مفصل‏هايى بود...» .
 
1 - عبدالحسين طيب ، أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 515 ، انتشارات اسلام ، تهران
2 - گرمارودي ، داستان پيامبران ، ج 1 ، ص 29-45، نشر قدياني
3 - طباطبائي ، الميزان في تفسير القرآن (ترجمه)، ج‏4، ص 217، نشر جامع? مدرسين حوز? علمي? قم