چرا زنان به پیامبری نرسیدند؟

پرسش:

چرا خداوند از میان زنان پیامبری برنگزید؟

 پاسخ:

با سلام و سپاس از شما
در مورد اينكه چرا زنان پيامبر نشدند چند نكته قابل توجه است :
1- زنان اگر چه عهده دار مسئوليت پيامبري ، اما مي توانند به همان مقام و مرتبه پيامبري دست يابند .   زنان بسيارى در تاريخ بوده و در قرآن نيز مطرح هستند كه مقام آن ها از برخى انبيا كمتر نيست مانند حضرت مريم آسيه و يوكابد (مادر حضرت موسى) و فاطمه زهرا (س) و حضرت مريم كه خداوند طعام هاي بهشتي را براي او مي فرستاد و حضرت زكريا ي پيامبررا به شگفتي وا مي داشت.
هم چنين بر برخي از آنان ، مانند حضرت مريم و مادر موسي (ع) به تصريح قرآن از طرف خداوند وحي شده است.
2- مقام پيامبري ، همانند مقام امامت يك مسئوليت اجتماعي است و طبعا مسئوليت براي كساني قرار مي گيرد كه شرايط لازم آن را داشته باشند و لوازم آن را نيز اجرا نمايند . از آنجا كه وظيفه پيامبري و امامت لازم است كه در تماس مستقيم  با مردم و انسان ها  بوده وشرايط فيزيكي و جسماني سختي را دارا باشند ، اين مسئوليت به زنان واگذار نشده است.
بنابراين ، زن به جهت وظايف خاصى كه در خلقت براى او تعيين شده است و به جهت موقعيت ويژه‏اى كه در برابر مردان دارد ،كمترمى‏تواند وظايفى چون پيامبرى را به انجام برساند؛ يعنى اينكه ممكن است لياقت پيامبرى را داشته باشد  همان گونه كه برخى زنان در همين مرتبه بوده‏اند ، اما در ايفاى نقش عملى خود مسلما با مشكلاتى روبه رو خواهند بود و اين مسئوليت راهنمايي و هدايت مردم را با سختي مواجه خواهد كرد.
بنا بر اين اگر مقصودتان از اين سوال رسيدن به درجات و كمالات انبيا(ع) است، هم چنان كه گفتيم  در طول تاريخ زنانى به اين مقام رسيده و حتى مشمول خطاب وحى واقع شده‏اند.
    و اگر مقصود رسالت عملى و اجتماعى است؛ اين مسئله چون همواره همراه با بسيارى از معضلات و مشكلات مى‏باشد، عملاً براى زنان طاقت ‏فرسا و فوق تحمل بوده و آن گونه كه لازم بود  ، تحقق نمي پذيرفت ، به همين خاطربر زنان تكليف نشده است.
با توجه به مطالبي كه بيان شد نتيجه مي شود كه :
پيامبري يك حق نيست تا كسي يا جنسي از آن محروم شود ،  بلكه يك مسئوليت اجتماعي است ، اما زنان از مقام پيامبري كه مقام انسان كامل است و يك حق است ، محروم نيستند. پس زنان نيز به همان درجه اي از كمال انساني مي توانند دست يابند كه مردان بدان دست مي يابند ، پس از اين جهت كه يك حق باشد  بين زنان و مردان تفاوتي نيست ، اما از جهت مسئوليت اجتماعي پيامبر به واسطه ويژگي هاي مردان به آنها واگذار شده است.
تفاوت‏ها يي ديگري كه در برخي موارد و احكام بين مردان و زنان وجود دارد ، از همين نوع است.
اسلام ميان زن و مرد،‌ برابرى ارزش هاى انسانى را بنيان نهاده است ، ولى از لحاظ وظايف اختصاصي،‌اسلام براى هر يك از زن و مرد نقش خاصى را قايل است كه با سرشت و طبيعت او سازگار است.