چرا رسول خدا(ص) در 54 سالگى با عايشه شش ساله ازدواج كرد؟

پرسش:
چرا رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) در سن 54 سالگى با عايشه كه هنوز بيش از شش سال نداشت ازدواج كرد؟ آيا اين كار معاذالله با عصمت منافات ندارد و باعث سوءاستفاده برخى مسلمانان در ازدواج با دختران كم سن و سال به عنوان سنت پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)نمى شود؟
پاسخ:
با سلام  و عرض ادب
 در اين باره بايد دانست كه:
1. گرچه در برخى گزارش هاى تاريخى، سن عايشه در زمان ازدواج با پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)6 يا 7 سال ذكر شده است؛ امّا علاّمه جعفر مرتضى عاملى، بر اساس قرائن تاريخى، سن عايشه را در آن زمان بين 13 تا 17 سال دانسته است.[1] از اين رو آن گزارش هاى تاريخى را نمى توان به عنوان يك مستند تاريخى تلقّى كرد و براساس آن به نتيجه گيرى پرداخت.
2. همان گونه كه در پرسش قبل گذشت، هر كدام از ازدواج هاى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)حكمتى داشته و به خاطر دليل ويژه اى انجام پذيرفته است. هم ازدواج با عايشه جوان و هم ازدواج با «ام سلمه» سالمند، در شرايط بسيار ويژه اى انجام پذيرفته است و نمى تواند بهانه اى براى سوءاستفاده انسان هاى هوس ران باشد يا كارى خلاف عصمت تلقّى گردد.
3. در طول تاريخ از حقايق بسيارى ـ ازجمله آيات نورانى قرآنى كريم ـ سوء استفاده شده، انسان هاى جاهل و دنياپرست، رفتارهاى زشت خود را به اصول و مبانى متعالى قرآن كريم مستند ساخته اند، همان گونه كه خوارج، شورش كور خود را با استناد به جمله «لا حكم الا للّه ؛ هيچ فرمانى جز براى خدا نيست» ـ كه مضمون آيات قرآن است ـ انجام دادند. كسانى كه با دين اسلام آشنايى دارند، مى دانند كه اين گونه سوءاستفاده ها، ناشى از جهالت و هواپرستى است و نمى تواند از ارزش آيات نورانى قرآن يا رفتارهاى حكيمانه پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)بكاهد. ازدواج پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)، با اجازه و خواست خدا و براساس مصالح الهى بوده كه اين ويژگى ها و مصالح در هر كسى يافت نمى شود.

[1]. الصحيح من سيرة النبى الاعظم(صلى الله عليه وآله وسلم)، علاّمه جعفر مرتضى عاملى، ج 3، ص 285 ـ 287، دارالسيرة.