چرا حضرت محمد(ص) براى راز و نياز با خدا به غار حِرا مى رفت؟


پرسش:
چرا حضرت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) براى راز و نياز با خدا به غار حِرا مى رفت؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 در پاسخ به اين سؤال، دلايل زير را مى توان بر شمرد:
1. غار حِرا، پيش از حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم) نيز عبادتگاه برخى از اجداد ايشان ـ مانند جناب عبد المطلب ـ بود. از اين رو به عنوان يك معبد با سابقه تلقى مى شد.
2. اين غار، در شمال شرقى مكّه و حدود پنج كيلومتر با مكّه فاصله دارد و به خاطر همين فاصله اندك، خانواده پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) به راحتى مى توانستند نزد آن حضرت بروند و برايشان غذا ببرند.
3. اين غار بر مكّه مُشرف بود و خانه كعبه از آن جا به راحتى ديده مى شد. ديدن محور عبادت ـ يعنى خانه خدا ـ براى عبادت گرى چون پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) بسيار مهم بود. به همين دليل، در روايات اسلامى، نگاه كردن به كعبه عبادت شمرده شده[1] و ثواب هاى زيادى بر آن ذكر گرديده است.[2]
4. محيط غار حرا به گونه اى بود كه قسمتى از آن آفتاب گير بود و قسمتى در تاريكى مطلق فرو مى رفت. اين ويژگى، هم به تعيين وقت كمك مى كرد و هم براى سلامتى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) مفيد بود.
5. كوهى كه غار حرا در آن قرار داشت، كوهى يك پارچه سنگ سخت است و از آب و گياه در آن اثرى نيست.[3] اين ويژگى سبب مى شد كه رفت و آمدى به آن جا صورت نپذيرد و عبادت كننده، در آن جا با تمام توجّه به عبادت پروردگار بپردازد.

[1]. كتاب الحج، آية الله خويى، ج 5، ص 509، نشر لطفى.
[2]. المحاسن، احمد بن محمد بن خالد برقى، ج 1، ص 69، دارالكتب الاسلامية.
[3]. دائرة المعارف تشيّع، جمع نويسندگان، ج 6، ص 203، سال 1376 ؛ مقاله حرا، به قلم سيد مهدى حائرى، نشر شهيد سعيد محبّى.