سپاه اسلام چگونه توانست ایران و روم را شکست دهد؟

پرسش:

خدمت شما دوست عزیز سلام عرض می کنم. می دانیم در دوره ی خلافت عمر سپاه اسلام توانست سپاه ایران و روم را شکست دهد و حتی کشورهای افریقایی را نیز به تصرف خود در آورد. سوال من اینجاست که سپاه اسلام چگونه توانست این کارها را انجام دهد حتی اگر فرض کنیم سپاه ایران و روم ضعیف شده بودند اما کشورهای آفریقایی چه؟ با تشکر

 پاسخ:


با عرض سلام و سپاس از ارتباط با این سایت  در مورد پرسش مذکور به عرض شما می رسانیم  :
1- اگر مسلمانان توانستند بر دو قدرت بزرگ آن زمان یعنی ایران ساسانی و امپراتوری روم را شکست بدهند ،  تنها یکی از عوامل پیروزی مسلمانان  ضعف دو قدرت مذکور بود . عوامل دیگری همانند ایمان و شجاعت و ارزشمندی جهاد رهایی بخش نیز موثر بود .بلکه این بیشترین تاثیر را داشت.  چرا که اگر این عامل ایمان و برحق بودن مسلمانان نبود در همان آغاز و زمان پیامبر به پیروزی نمی رسیدند.  این تلاش صادقانه و حق گرایانه موجب امدادها و نصرت ویژه پروردگار می گردد .چرا که قرآن می گوید : ان تنصرواالله ینصرکم ویثبت اقدامکم   . یکی از شاخصه های جبهه حق بهره مندی از امدادهای غیبی الهی داشت  همان گونه که در جنگهای بدر و احد و احزاب و خیبر و حنین نصیب مسلملنان شد .
2- این که نوشته اید ضعف در دو کشور ایران روم بود چرا کشورهای افریقایی شکست خوردند ، به اطلاع شما می رسانم : در آن زمان  اولا : کشورهایی  که در شمال آفریقا قرار دارند مانند مصر،  لیبی ،تونس و مراکش این ها جزء قلمرو امپراطوری پهناور روم قرار داشتند  و کشور مستقلی نبودند.بنا براین نبرد در این مناطق همان نبرد با امپراطوری روم بود و ضعف حکومتی در این مناطق نیز وجود داشت.ثانیا: مسلمانان به كشورهای آفریقایی مستقل همانند کشورهایی که در شاخ آفریقا قراردارند مانند اریتره ، جیبوتی وسومالی (و حبشه آن زمان ) حمله نکردند . این دیار هیچ گاه با نبرد به اسلام نگرويدند ،  چرا که جنگ های اسلامی جنگ های رهایی بخش است .اگر حکومتی مانع حرکت های حق طلبانه مردم شود جهاد رهایی بخش معنا پیدا می کند . در سر زمین شاخ افریقا و حبشه از حکومت خوبی بهره مند بود که با وجود آن نبرد در این منطقه توجیه مکتبی نداشت و مسلمانان به آن اقدام ننمودند.