اساس زندگی یك مسلمان چیست؟

زندگی الهی

سوال:
اساس زندگی یك مسلمان چیست ؟ و آزادی چرا به ما تحمیل شده است منظورم چه آزادی داشته باشیم و چه بپوشیم ؟
پاسخ:

سلام

اساس زندگی مسلمان بر تسلیم بودن در برابر دستورهای خدا و پیامبر است. مسلمان اعتقاد دارد که خداوند او را برای رسیدن به کمال و سعادت و خوشبختی آفریده است و راه رسیدن به آن را به وسیله وحی و پیامبران به او نشان داده، پس سعادت او در اطاعت دستورهای خدا و پیامبر می‌باشد. او با آگاهی و انتخاب آزادانه خود در برابر خدا و پیامبر تسلیم شده و دستورهای آنان را به دیده منّت پذیرفته و عمل می‌کند.
بدیهی است که انسان، آزاد است که به خداوند اعتقاد داشته یا نداشته باشد و دین حق را بپذیرد یا نه، اما هنگامی که دین حق را پذیرفت و راه سعادت و خوشبختی را شناخت، دستورهای آن را عمل نموده و در مسیر دین حق، حرکت خواهد کرد.
پذیرفتن آزادانه دستورهای خدا و پیامبر و تسلیم شدن در برابر آن، تحمیل و اجبار نیست، بلکه اختیاری است. مسلمان با آگاهی کامل، اختیار و زمام وجود خود را از نفس و هوا و هوس می‌گیرد و به خدا و پیامبر می‌سپارد، بنابر این او نمی خواهد ، آنچه هوی و هوسش دستور دهد، بخورد، بپوشد و عمل کند، بلکه می‌خواهد چنان که خدا و پیامبر می‌گویند و دوست دارند، رفتار نماید.
مسلمان، آزاد بودن بدون قید و شرط در خوردن، پوشیدن، رفتار و گفتار را فضیلت و ارزش نمی‌داند، بلکه آن را آزادی حیوانی می‌بیند، زیرا مشاهده می‌کند حیوان‌ها چنین آزادیی دارند. اما او نمی‌خواهد در عالم حیوانیت بماند، از این رو خواست دل و هوس خود را کنار می‌گذارد و عنان اختیار خود را به دست خدا و پیامبر می‌دهد تا او را به عالم انسانیت (که نه تنها بالاتر از عالم حیوانیت بلکه برتر از عالم ملائک است) ببرند. این انتخاب آزادانه، آگاهانه و زیباترین انتخاب است و به هیچ وجه رنگ و بوی تحمیل ندارد.
گذشته از این که حجاب و پوشش زنان در ادیان الهي دیگر هم وجود داشته، فقط در جزئیات حجاب (که چه مقدار واجب است) بین ادیان و مذاهب تفاوت‌هایی وجود دارد.