آیا اسلام مرد را برتر از زن می داند؟

پرسش:

چرا اسلام مرد را برتر از زن مي‏داند؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو، آرزوی توفیقات روزافزون برای شما داریم
با ظهور اسلام موقعيت اجتماعي زن دگرگون شد و زندگي زن وارد مرحله نويني گرديد. اسلام زن را همانند مرد برخوردار از روح كامل انساني و اختيار دانست و هر دو را در يك صف قرار داد و با خطاب‏هايي مشترك، مثل «يا ايها الذين آمنوا» و «يا ايّها الناس» مخاطب نمود. آيات متعددي در قرآن تصريح دارند كه زن و مرد اگر به دستورات اسلام عمل كنند مي‏توانند به تكامل مادي و معنوي برسند. از جمله آيات ذيل:

1- من عمل صالحاً من ذكر أو أنثي و هو مؤمن فأولئك يدخلون الجنة؛ هر كس از مرد وزن عمل شايسته‏اي انجام دهد و ايمان داشته باشد داخل بهشت خواهد شد.{1}

2- من عمل صالحاً من ذكرٍ أو أنثي و هو مؤمن فلنحيينّه حيوة طيّبة و لنجزينّهم أجرهم بأحسن ما كانوا يعملون؛{2} هر كس از مرد و زن عمل صالح انجام دهد و مؤمن باشد به او حيات پاكيزه‏اي مي‏بخشيم.

3- كل نفسٍ بما كسبت رهينة؛{3} هر كس در گرو اعمال خود مي‏باشد.

4- من عمل صالحاً فلنفسه و من أساء فعليها؛{4} هر كس كار نيك كند به نفع خود و هر كس بد كند به زيان خويش كرده است. پس اسلام، هيچ‏گاه مرد را بهتر از زن نمي‏داند و زن‏ها براي رسيدن به قرب الهي هيچ تفاوتي با مردان ندارند و چه بسا زنهايي وجود داشته باشد كه از مردان بهتر و برتر باشند.

البته ميان زن و مرد از نظر جسمي و روحي تفاوت‏هايي وجود دارد كه اين تفاوت‏ها ناشي از شرايط طبيعي و جايگاه اجتماعي زن و مرد و نوع كاركرد آنها است، مثلاً از آنجا كه زن پايگاه پيدايش وجود انسان است و رشد كودكان در دامان او انجام مي‏گيرد داراي عواطف و احساسات ويژه‏اي است و اسلام بر اساس همين عواطف و احساسات وظيفه هر يك از زن و مرد را تعيين كرده است و هيچ‏گاه نخواسته يكي را بر ديگري ترجيح دهد.

[1].غافر، آيه 40.

[2].نحل، آيه 95.

[3].مدثر، آيه 38.

[4].جاثيه، آيه 15.