ظهور حضرت مهدي چگونه صورت مي گيرد؟

چگونگی ظهور حضرت مهدی

پرسش:

ظهور حضرت مهدي چگونه صورت مي گيرد ؟

پاسخ:

با سلام و احترام

از احاديث اهل بيت(ع) استفاده مي‏شود: هنگامي كه اوضاع عمومي جهان مساعد گشت و افكار جهانيان براي پذيرش حكومت حق آماده شد، خدا به مهدي(ع) اجازه نهضت مي‏دهد. پس ناگهان در مكه ظاهر مي‏گردد و منادي حق (جبرئيل) بشارت ظهورش را به سمع جهانيان مي‏رساند. مردان برگزيده جهان كه در چندين روايت تعدادشان 313 نفر تعيين شده، اولين نداي حق را لبيك گفته، در اولين ساعات دعوت، مجذوب مغناطيس ولايتش مي‏گردند.

 حضرت صادق(ع) فرمود: "هنگامي كه صاحب الزمان(ع) ظهور نمود، جوانان شيعه بدون وعده قبلي در همان شب خودشان را به مكه مي‏رسانند".(1)

 سپس دعوت عمومي خويش را شروع مي‏كند، مردم رنج ديده و از همه جا مأيوس دورش اجتماع مي‏نمايند، و با او بيعت مي‏كنند ودر اندك زماني سپاه انبوهي از مردان شجاع و فداكار و اصلاح طلب جهان، برايش مجهز مي‏شوند.

امام محمد باقر و امام جعفر صادق(ع) در توصيف ياران قائم فرمودند: "شرق و غرب جهان را اشغال مي‏كنند، تمام موجودات جهان را مسخر مي‏گردانند، هر يك از آن‏ها نيروي چهل مرد را دارند، و قلوبشان از پاره‏هاي آهن سخت‏تر است، به طوري كه اگر در راه هدف به كوه‏هاي آهن برخورد نمايند، آن‏ها را از بين مي‏برند و تا وقتي كه رضايت خدا فراهم نشود، از جنگ دست نمي‏كشند.(2)

در آن موقع زمام‌داران خودسر و ستم‌گر و بي‌وجدان احساس خطر مي‏نمايند و در صدد دفاع بر مي‏آيند و نداي مخالفت را به هم مسلكان خويش مي‏رسانند. اما سربازان عدالت خواه و اصلاح طلبان جهان كه از جور و تعدي خسته شده‏اند، تصميم نهايي را مي‏گيرند و با اتحاد و كوشش به آن‏ها حمله مي‏نمايند، با تأييدات خداوندي ستمكاران را ريشه كن مي‏كنند.

 رعب و ترس همه را فرا مي‏گيرد و تسليم دولت حق مي‏گردند. بسياري از كفار به واسطه ديدن علائم صدق و حقيقت به دين اسلام مي‏گروند. آن هايي كه در كفر و ظلم و ستم خويش اصرار مي‏ورزند، به دست لشكر مهدي(ع) كشته مي‏شوند. يگانه دولت مقتدر و نيرومند اسلام در سر تا سر زمين تشكيل مي‏يابد و مردم از جان و دل در حفظ وحراست آن كوشش مي‏نمايند.(3) دين اسلام عمومي مي‏گردد و در تمام سرزمين‏ها وارد مي‏شود.(4)

1 - بحار الانوار، ج 52، ص 370.
2 - همان، 327.
3 - همان، ص 279 - 380.
4 - همان، ج 51، ص 55.
5 - ابراهيم اميني، دادگستر جهان، ص 301 - 302.