آیا امام زمان(عج) زمان ظهور خود را میدانند؟

بلسلام
پرسش:

آیا امام زمان(عج) زمان ظهور خود را میدانند؟

پاسخ: 

با سلام و سپاس از مکاتبه با این سایت
 در مورد این کهآيا امام زمان مي‏داند كي ظهور خواهد كرد، می گوییم:
هرگاه از ائمه (ع) درباره تعيين وقت ظهور سؤال مي‏كردند، آن بزرگواران از تعيين وقت خودداري مي‏كردند. از طرفي بيان نمي‏كردند خودمان هم نمي‏دانيم. فقط از حوادث و نشانه‏ها سخن مي‏گفتند و كساني را كه وقت تعيين مي‏كردند، دروغگو اعلام مي‏كردند.
جابر جعفي مي‏گويد: به امام باقر (ع) گفتم. فرج شما چه زماني خواهد بود، حضرت فرمود: "هيهات هيهات لا يكون فرجنا حتي تغربلوا ثم تغربلوا ثم تغربلوا حتي يذهب الكدر و يبقي الصفو؛ (1) فرج ما حاصل نمي‏شود تا اين كه شما مردم غربال شويد، دوباره غربال شويد و سه باره غربال شويد، تا افراد گنه كار بروند و پاكان بمانند".

محمد بن مسلم گفت: امام صادق (ع) به من فرمود: "اي محمد! هر كس وقت فرج ما را مشخص و تعيين كرد، او را تكذيب كن. ما وقتي را براي اين فرج تعيين نمي‏كنيم".(2)
در توقيعي از جانب حضرت مهدي (ع) به "محمد بن عثمان عمر وي" رسيد، آمده است: "اما ظهور الفرج فانه الي الله و كذب الوقاتون؛(3) زمان ظهور به دست خدا است و تعيين كنندگان وقت ظهور دروغگو هستند".
براساس اين روايت شايد گفته شود حضرت مهدي(ع) نيز وقت ظهور را نمي‏داند و شايد منظور حضرت اين باشد كه اصل ظهور به دست خدا است ، نه این که کس دیگر آن را نمی داند.
در باب علوم ائمه(ع) آمده است:
عن ابي جعفر(ع) قال: "ان لله لعلماً لا يعلمه غيره و علماً يعلمه ملائكته المقربون و أنبياؤه المرسلول و نحن نعلمه؛(4)
بخشي از علوم مخصوص خدا است و هيچ كسي حتي ملائكه از آن‏ها مطلع نيستند اما علومي هست كه فرشتگان و انبيا از آنها مطلع‏اند. ما اهل بيت از اين دسته علوم آگاهي داريم".
مستفاد روايات اين است كه امر ظهور به دست خدا و به اراده او است، اما علم به زمان ظهور به طور صريح و مشخص در روايت ذكر نشده است.

1 - بحارالانوار، ج 52، ص 113.
2 - همان، ص 117.
3 - همان، ص 111.
4 - همان، ج 26، ص 159.