آیا امام زمان (ع) با حضرت عیسی (ع) در یک زمان ظهور می کنند؟

 پرسش:

آیا امام زمان(ع) با حضرت عیسى(ع) در یک زمان ظهور می‌کنند یا در زمان‌های مختلف؟
پاسخ:

با سلام و عرض ادب 

از روایات وارد شده در باب ظهور برمی‌آید که منجی حقیقی و اصلی، امام زمان(ع) است که ظهور می‌فرمایند و حضرت عیسى(ع) در همان زمان در کنار او و از یاران ایشان خواهد بود.
در معارف اسلام دو منجی به نام‌های حضرت عیسى(ع) و امام زمان(ع) بیان نشده است، بلکه یک منجی وجود دارد که امام زمان(ع) است. حضرت عیسى(ع) در هنگام ظهور امام زمان(ع) نزول نموده و در کنار امام قرار گرفته و با او نماز خوانده و با ایشان بیعت می‌کند.(1) نیز در راستای هدف عالی امام زمان(عج) که تشکیل جامعه آرمانی است، قرار دارد و از یاران حضرت می‌باشد.
در برخی روایات تصریح شده است که حضرت عیسى(ع) یکی از فرماندهان امام زمان(ع) بوده و حضرت را در تشکیل حکومت و سرکوبی مخالفان یاری می‌کند. امام علی(ع) فرمود: «... آن گاه مهدی (عج) حضرت عیسى را به جانشینی خود در عملیات تهاجمی علیه دجال بر می‌گزیند. عیسى(ع) برای یافتن و سرکوبی دجّال حرکت می‌کند... دجّال به سوی حجاز حرکت می‌کند و عیسى(ع) در گردنه «هرشا» به او می‌رسد و فریاد هولناک بر او می‌کشد و ضربه‌ای سخت بر او فرود می‌آورد و او را در شعله‌های آتش ذوب می‌کند، آن سان که سرب در آتش ذوب می‌شود».(2)
بنابر این اوّلاً: در روایات ظهور حضرت عیسى(ع) نیامده، بلکه از نزول و فرود آمدن حضرت عیسى(ع) در کنار حضرت مهدی(ع) سخن رفته است؛ ثانیاً: آنها در یک زمان خواهند بود، نه در زمان‌های مختلف.
پی‌نوشت‌ها:
1ـ منتخت الاثر، ص 479.
2ـ الشیعه و الرجعه، ج 1، ص 167، به نقل از نجم‌الدین طبسی، چشم‌انداز به حکومت مهدی، ص 93 ـ‌94.