اقدامات عجیب و غریب دراویش چگونه توجیه می شود؟

پرسش:

چگونگی انجام بعضی از كارهای عجیب و غریب توسط برخی از دراویش
 حتما كارهای عجیب و غریب بعضی از دراویش را كه در مناطق مختلف كشورمان برای عموم مردم، این كارها را به نمایش می گذارند، دیده و یا شنیده اید: مثلا سیخ به بدن خودشان فرو می كنند، تیغ می خورند، عقرب می خورند،چاقو یا وسایل تیز به سر و پاهای خود فرو می كنند، مار می خورند و ... می خواستم بدانم كه اساس كار اینها چیست و چگونه این كارها را انجام می دهند ؟

و آیا كارذهای اینها علمی است ( علوم غریبه : سیمیا و ریمیا و ... )و با دلایل عقلی چگونه می توان اینها را رد كرد، با توجه به اینكه اینها، انجام دادن این كارها را دلیلی بر حقانیت خودشان می دانند؟


پاسخ:

با سلام و اهدای امید
توانایی های بسیاری در روح انسان به صورت یک استعداد وجود دارد که انسان می تواند با تمرکز ، تمرین ، ریاضت و... آنها را به فعلیت رسانده و کارهای بسیاری را بروز دهد و کارهایی که ذکر کردید از آن نمونه است.
این سنت و قانون الهی است که در انسان توانایی بسیاری قرار داده است و اما این خود انسان است که با فعلیت رساندن آنها چگونه از آنها بهره برداری نماید.
این انسان می تواند از اولیای الهی ، یا حتی انسان غیر مومن باشد . رياضت چه اسلامى و شرعى باشد و چه غير شرعى، باعث تقويت روح و اراده است.
به واسطه قوى شدن اراده است كه كارهاى عجيب و غريب آنها ظهور و بروز پيدا مى كند.
سنت الهى بر اين است كه هر كس در هر زمينه‏اى تلاش كند، نتايج آن را به دست خواهد آورد. درویشان ومرتاضان، رياضت‏هاى بسيار شاقى را براى كسب چنين مهارت‏ها و توانمندى‏ها كسب مى كنند و به نتايج مورد نظر خود در دنيا مى رسند .
اما تفاوت مهمی که کارهای درویشان و مرتاضان با اولیای الهی دارد در چند چیز است.
1- کارهای درویشان و مرتاضان از یک حد و اندازه معین فراتر نمی رود ، اما قدرت وتوانایی اولیای الهی ، انبیا و امامان بسیار فراتر از کارهای آنان است.
و همان گونه که قرآن فرمورده است: «کتب الله لاغلبن انا ورسلی » پیامبران و اولیا بر آنان غالب هستند ، همانند داستان حضرت موسی و ساحران و موسی (ع) و سامری.
آن همه شعبده ها عقل که می کرد آنجا        سامری پیش عصا و ید بیضا می کرد
2- افعال و کارهای اولیای الهی مطابق با احکام و تعالیم دین و منطقی و خرد پذیر است ، اما کارهای مرتاضان و درویشان (مانند موارد سوال) غیر منطقی و معقول و حتی غیر شرعی است .
اولیای الهی ، بیماری را شفا می دهند ، یا انسان گمراه و... را نجات داده و به طریق انسانیت و پاکی رهنمون می کنند ، اما کارهایی که اشاره کردید ، آیا عقل سالم می پذیرد و ایا در دین و شرع تجویز شده است و آیا شخصیتی مانند حضرت علی (ع) که درویشان ادعای پیروی از مولی را دارند ، با آن همه قدرت و عظمت چنین کارهایی داشتند؟
پس اگر انسانی عاقل و منطقی باشد ، هیچ گاه فریب چنین کسانی را نخواهد خورد و چه بسا به خاطر این رفتارها از آنها دوری می کنند . چرا آنان قدرت و توایی خویش را در راه نیک و سعادت خود و دیگران صرف نمی کنند وکارهایی انجام می دهند که طبع سالم انسانی از آن گریزان است؟