چت باعث آشفتگی روحیم شده!

عاشقی در چت

پرسش:

من دختري 14 ساله هستم ومدتي پيش به خاطر تاثير يكي از دوستان از طريق چت كردن با پسري آشنا شدم در اين مدت از درس هايم خيلي عقب افتادم به طوري كه بدون اين كتاب ها درسيم را بخوانم وتكليفي انجام دهم به ومدرسه مي آمدم حتي چند روز به مدرسه نرفتم ورفتارم هم به كلي تغيير كرده بود وبيش تر اوقات نماز نمي خواندم پدر و مادرم با هر روشي سعي كردند تا علت اين همه تغيير را پيدا كنند كه سرانجام مادرم همه چيز را فهميد وسعی كرد با صحبت مرا راهنمايي كند از آن روز به بعد سعي كردم ارتباطم را كمتر كنم ولي باز دوستم به خاطر حرفهايي كه مي زند باعث مي شد گاهي اوقات به او emil    بفرستم واميدواربودم تا دوباره با هم باشيم در اين بين اتفاق هايي كه براي خودم ودوستانم افتاد نظر مرا به كلي تغيير داد حلا سخت پشيمانم واصلا نمي فهمم چگونه اين قدرراحت تحت تاثير اين حرفها قرار گرفتم واين قدر مسير زندگيم تغيير كرد مي خواهم جبران كنم حس مي كنم ديگر آن دختر با اراده ومستعد قبل نيستم اعتماد به نفس بالايي كه داشتم وقدرت تواناني زيادي كه در خود حس مي كردم در مدت 3ماه به كلي از دست دادم از همه مهم تر حس مي كنم به قدر ي از خدا فاصله گرفتم كه ديگر با هيچ چيز نمي شود جبران اين فاصله ها كرد همين فاصله همه ي توان ونيرويم را براي عزمي نو واستوار ديگر گرفته من كه از 9سالگي نماز خواندم چگونه جبران اين سه ماه سهل انگاري وتنبلي را بكنم ونمازهايمان را بخوانم ؟ چگونه بايد دو باره علاقه وشوق درس خواندن را درخود ايجاد كنم ؟ قسم مي خورم كه مي خواهم اين دفعه ير عهد و پيمان خود به مانم وجبران همه چيز را بكنم خواهش مي كنم كمكم كنيد تا دوباره  خدا دوست من شود ويا ريم كند تا درس هايم را خوب بخوانم وديگر هيچ وقت نلغزم وتحت تاثير حرفهاي پوچ وبيهوده ي چنين دوستاني قرار نگيرم من قسم مي خورم. خواهش مي كنم كمكم كنيد تا از بقيه ي لحظه ها ي شيرين اين دوره به خوبي وبا آسودگي خاطر وموفقيت استفاده كنم ولذت ببرم.


پاسخ:
خواهر خوبمان سلام.
ابتدا از حسن اعتمادتان نسبت به سایت تشکر می‌کنیم. وقتی شروع به مطالعه نامه شما کردیم، ‌ابتدا خیلی ناراحت، ولی در پایان خوشحال شدم؛ ناراحت از یادآوری صدها مورد از این خاطرات تلخ (که به عنوان یک مشاور در ذهنمان بایگانی شده است) اما خوشحال از این که به رغم سن کمی که دارید،‌با عنایت الهی، به زودی به پیامد تلخ این ارتباطات پی برده‌اید. این بابت باید خدا را شکر کنید.
تأثیرات منفی این ارتباط در شما مانند همه افرادی که مبتلا به آن هستند، طبیعی به نظر می‌رسد. با وجود این، مطمئن باشید می‌توانید این تجربه تلخ را تبدیل به یک درس اساسی در زندگی خود کنید تا در آینده بتوانید از این درس استفاده کنید.
آگاهی‌تان را لطف خدا بدانید که پیش از رسیدن به مراحل سخت، بر شما وزیدن گرفت و آن را به خوبی گرفتید.
به هر حال چون خود به شومی این پدیده شده‌اید، نیازی به توضیح مجدد نمی‌بینیم،‌ولی توجّه شما را به ذکر چند نکته جلب می‌کنیم:
1ـ دوستان تأثیر بی مانندی در زندگی انسان دارند، از این پس در انتخاب آنان توجه بیشتری کنید.
2ـ آنان به جای غوطه‌ور شدن در تلخی این حالات که در خود احساس می‌کنید، سعی نمایید فرصت‌های موجود را از دست ندهید. گذشته، گذشته و آینده هنوز نیامده است، پس قدر اکنون را بدانید که در آینده به خاطر از دست دادن آن افسوس نخورید.
شاید برداشتن قدم اول سخت باشد، ولی وقتی به راه افتادید، خواهید دید دوباره راه هموار شده است، در نتیجه اعتماد به خود را باز می‌یابید.
3ـ خداوندی که دوستی با جنس مخالف را حرام شمرده، فرموده است: «بگو ای بندگان من که بر خود ستم کرده‌اید! از رحمت خداوند نا امید نشوید که خدا همه گناهان را خواهد بخشید».(1)
نه تنها گناه‌کاران را می‌بخشد بلکه: «توبه کنندگان و پاکیزگان را دوست دارد»(2). بنابراین بجای افسوس خوردن بر گذشته سعی کنید:
1ـ مدّتی از اینترنت استفاده نکنید یا حداقل وارد فضای ایمیل و مسنجر نشوید. تا دوباره در معرض وسوسه قرار نگیرید.
2ـ همچنان که گفته شد در دوستان خود تجدید نظر کنید.
3ـ فضای اطراف خود را معنوی‌تر کنید، مثلاً با نصب تابلوهایی از اشعار یا دعاهای معنوی و گوش کردن به مناجات در اوقات فراغت، مطالعه کتاب‌هایی درباره توبه و...
4ـ برای خود برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید. آن برنامه نیازها، واقعیت‌ها و قابلیت‌های خود را در نظر بگیرید و از بلندپروازی و سختگیری و فشار به خود بپرهیزید.
5ـ اگر مدّتی نماز نخوانده‌اید، نیازی نیست برای خواندن آن به خود فشار بیاورید. سعی کنید در حدّی که می‌توانید بر مرور زمان قضای آنها را به جا آورید، مثلاً یک روز یک نماز صبح قضا را بخوانید، فردا یک نماز ظهر قضا و پس فردا نماز عصر. برای این که فراموش نکنید، جدولی تهیه کنید و تعداد نمازهای قضا و نمازهایی را که خوانده‌اید، در آن یاداشت کنید.
6ـ ورزش روزانه را فراموش نکنید و مطالعات خود را اگر چه کم باشد، شروع کنید و هر روز مقداری بر ساعات آن بیافزایید. اگر توانستید، درس‌های خود را با یک دوست خوب و درسخوان مرور کنید.
7ـ ارتباط خود را با ما قطع نکنید، تا چنانچه در انجام این راهکارها مشکلی پیش آمد، بتوانید از مشاوره مجموعه استفاده کنید.
دعا می‌کنیم هر چه زودتر شادی، نشاط و معنویت خود را باز یابید.

پی‌نوشت‌ها:
1ـ زمر (39) آیه 53.
2ـ بقره (2) آیه 222.


نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت