علم یا دین؟ کدام مهم تر است؟

علم بهتر است یا ثروت

پرسش:

سلام حاج آقا! درس خواندن مهم تر است يا مسائل ديني ؟

پاسخ:

باسلام خدمت شما برادر بزرگوار
 سوال تان کمی مبهم است و این ابهام نه به جهت معنای سوال ، بلکه به خاطر اصل سوال است.
چنین به نظر می رسد که بین درس خواندن و مسایل دینی دچار تضاد شده اید و مردد ماندید که کدام را انتخاب کنید ، در حالی که اصلا تضادی بین آن دو نیست تا لازم باشد که یکی را انتخاب کنید.
ما نه تنها بین مسایل دینی و درس خواندن تضادی نمی بینیم ، بلکه اصلا درس خواند خود یک مسئله دینی است. خوشبختانه در دین اسلام به فراگیری علم و دانش و درس تأکید بسیار شده و این مسئله موجب می شود که درس خواندن ارزش دینی داشته باشد. در این زمینه روایات بسیاری از پیامبر و امامان معصوم وارد شده که جای هیچ شک و شبهه ای ندارد.
شاید مقصودتان این است که اگردر یک وقت خاصی بین مسئله دینی یا درس مردد شوید ، کدام مقدم است؟ یا نظرتان این باشد که ارزش درس خواند بیشتر است یا مثلا دعا خواندن و عبادات دیگر؟
در این صورت درپاسخ می گوییم: اگر آن مسئله دینی از واجبات مانند نماز و روزه بود ، نباید فدای درس خواند شود ، یا به خاطر درس خواندن انها تعطیل شوند ؛ اما اگر آن مسئله مستحب بود ، مثلا خواندن دعا یا نماز مستحب ، در این صورت درس خواندن مقدم است ، اگر چه اندازه در اندازه مشخص و کم  لازم است تا ارتباط انسان با خداوند حفظ شود و حتی در دعا برای موفقیت خود در درس نیز از خدا استمداد نماید.
بنابراین ارزش درس خواند و کسب علم  دانش و مهارت علمی و فنی ، بسیار با ارزش و از عبادات است و این خود یک مسئله دینی است و نباید نادیه گرفته شود یا چیزی مانع آن گردد.
چنانچه مقصود خاصی از سوال داشتید ، با ذکر موارد مشخص ، سوال تان را ارسال نمایید تا نکات مبهم روشن تر شده و پاسخ ان ارائه شود.