آیا با فردی زناکار می توان ازدواج کرد؟

پرسش:

طبق آيه 3 سوره نور[1]، زن و مرد زناكار بايد با مثل خود نكاح كنند. آيا با غير از اين حالت، حكم شرعي حرام بر آن مترتب است ؟

پاسخ:

با سلام و ادب

ظاهر آيه فوق تحريم ازدواج با زانى و زانيه است، البته اين حكم در روايات اسلامى مقيد به مردان و زنانى شده است كه مشهور به اين عمل بوده و توبه نكرده‏اند، بنابراين اگر مشهور به اين عمل نباشند، يا از اعمال گذشته خود كناره‏گيرى كرده و تصميم بر پاكى و عفت گرفته، و اثر توبه خود را نيز عملا نشان داده‏اند، ازدواج با آنها شرعا بى مانع است.

اما در صورت دوم به اين دليل است كه عنوان «زانى» و «زانيه» بر آنها صدق نمى‏كند، حالتى بوده است كه زائل شده، ولى در صورت اول، اين قيد از روايات اسلامى استفاده شده و شان نزول آيه نيز آن را تاييد مى‏كند.

در حديث معتبرى از امام صادق (ع) مى‏خوانيم كه فقيه معروف «زراره» از آن حضرت پرسيد تفسير آيه الزَّانِي لا يَنْكِحُ إِلَّا زانِيَةً ... چيست؟

امام فرمود:

«هن نساء مشهورات بالزنا و رجال مشهورون بالزنا، قد شهروا بالزنا و عرفوا به، و الناس اليوم بذلك المنزل، فمن اقيم عليه حد الزنا، او شهر بالزنا، لم ينبغ لا حد ان يناكحه حتى يعرف منه توبته»[2]

« اين آيه اشاره به زنان و مردانى است كه مشهور به زنا بوده و به اين عمل زشت شناخته شده بودند، و امروز نيز چنين است، كسى كه حد زنا بر او اجرا شود يا مشهور به اين عمل شنيع گردد سزاوار نيست احدى با او ازدواج كند، تا توبه او ظاهر و شناخته شود»

اين مضمون در روايات ديگر نيز آمده است.[3]

 

[1]. « الزَّانىِ لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ  وَ حُرِّمَ ذَالِكَ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ» « مرد زناكار جز با زن زناكار يا مشرك ازدواج نمى‏كند و زن زناكار را، جز مرد زناكار يا مشرك، به ازدواج خود درنمى‏آورد و اين كار بر مؤمنان حرام شده است».

[2].  فيض كاشانى، ملا محسن، تفسير صافي، تهران، انتشارات صدر، 1415ق، ج‏3، ص 416.

[3]. آيت الله مكارم شيرازى ، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الإسلامية ، 1374ش، ج‏14، ص 366.