بیشترین دستورات الهی برای هدایت انسان, در کدام سوره واقع شده است؟

پرسش:

در سوره مبارکه «مائده» دستور الهي براي هدايت انسان ها و رشد و تعالي اخلاق حسنه را بيان کنيد.

پاسخ:

با سلام و احترام فراوان

از آن جا که انسان داراي ابعاد وجودي مختلفي مي باشد،هدايت انساني نيز بايد در همه زمينه ها صورت بگيرد . هر يک از آيات الهي در تکامل يک يا چند بعد از ابعاد انسان ها نقش موثر دارند.بررسي نقش هر يک از آيات اين سوره در هدايت و تکامل انسان، فرصت ديگري را مي طلبد. اما به صورت کلي و اجمالي درباره محتواي اين سوره بايد بگوييم : مشتمل بر معارف و عقائد اسلامى و  احكام و وظائف دينى و مسائل حقوقي و جزائي  است.
در قسمت اول به  ولايت و رهبرى بعد از پيامبر (ص) اشاره شده چنان که در آيه سوم اکمال دين و اتمام نعمت در معرفي حضرت علي (ع) به جانشيني در غدير خم دانسته شده است . در آيه 55 ، ولايت ،  منحصر در خدا و رسول خدا و حضرت علي (ع) که در حالت رکوع صدقه داده ، قرار داده  است.  آيه 67 نيز مربوط به غدير خم و دستور ابلاغ جانشيني حضرت علي (ع) مي باشد.
در اين قسمت همچنين به  تثليث مسيحيان و مسائلي مربوط به قيامت و رستاخيز و بازخواست از انبيا در مورد امت هاي شان  اشاره شده است.
 در قسمت دوم،  وفاى به عهد و پيمان ها، عدالت اجتماعى، شهادت به عدل و تحريم قتل نفس (و به تناسب آن داستان فرزندان آدم و قتل هابيل به وسيله قابيل) همچنين توضيح قسمت هايى از غذاهاى حلال و حرام  و بيان حرمت شراب و قمار و قسمتى از احكام وضو و تيمم آمده است.