03-11-2020 Hits:5211 مباحث جنسی و زناشویی همکار پاسخگو
10-08-2019 Hits:4799 مشکلات و اختلالات روانی همکار پاسخگو
پرسش: با سلام من 22 سالمه از پارسال با يه دختري در…
پرسش : سلام..خواهش ميکنم يه راهي جلو روم بذارين من از…
پرسش: من وقتي در خانه تنها مي شوم و هوا تاريك…
پرسش: (در خصوص توبه از ديدن فيلم هاي مبتذل) در اين…
پرسش: بنده یک مشکلی دارم که می خواستم از شما راهنمایی بخواهم…
پرسش: راستش نمی دانم از کجا شروع کنم. 20 ساله هستم…
پرسش:من دانشجوی ارشد رشته حقوق تقریبا حدود 1 سال پیش…
پرسش: چرا خانواده ها عاشق شدن را برای جوانان (دختر) بد…
پرسش: با سلام به حضور حضرت عالي اگرخاطرتان باشد ،من قبلا هم…
پرسش: با سلام من زنی 25 ساله هستم.حدود 1 سال است…
پرسش: اگر دختری عاشق غیر هم جنس خود شود البته نه…
پرسش: اگر نتوانيم جلو شهوت خود را بگيريم ، چه بايد…
پرسش: من جوانی هستم21 ساله اهل تهران وتمایل زیادی به سکس…
پرسش: سلام مشکل من اینه که نمي دونم چرا از ازدواج مي…
پرسش: سلام حاج آقا من یک خانم مطلقه هستم و سوالم اینه…
پرسش: سلام حاجاقا چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید. 1 چرا…
پرسش: شب زفاف و یا شب حجله که در روایات هم…
پرسش: چه زمانی برای رابطه جنسی با همسر مناسب است؟ و…
پرسش:دختری که درسن جوانی و نوجوانی دچار شهوت می شود…
پرسش: به دلیل که من مدتی است به شهر آمده ام…
پرسش: سلام آقای پاسخگو من دارای اخلاق بدی هستم وبا همه خواهر…
پرسش: من دختري هستم 14ساله من اول دختري سنگين بودم اما…
پرسش: وسواسی چیست و برای درمان آن چه راهکارهایی معرفی می…
سوال: آیا به پسر بد اخلاق که خواستگاری کرده جواب مثبت…
پرسش: اخلاقم رُك گفتن است اما حق ميگويم و شوهرم…
پرسش: خانمی هستم که در گذشته، یک ازدواج_ناموفق داشتم. در حال…
پرسش: من 20 سالمه 1 ساله ازدواج کردم شوهرم 22 سالشه…
پرسش: با سلامدختر 36 ساله اي که مومن و حافظ قرآن…
پرسش: ميخواستم بدونم ايا ازدواج با دختري که سنش با پسر…
پرسش: در فاصله سنّ بلوغ تا هنگام ازدواج چگونه از انحرافات…
پرسش: سلام ببخشید ی سوالی داششتم من دختری۱۸سالم ۷ماهه عقدکردم بعضی…
پرسش: نقش خانواده در تربيت فرزندان چیست؟ پاسخ: با سلام و ادب خدمت شما…
پرسش: من تا قبل از نامزديم بسيار با حجاب بودم. البته…
پرسش: قرآن مجيد وجود زن را كانون محبّت و…
پرسش: علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟ پاسخ:…
پرسش: چرا بين دو همسر(زن) با وجود مشروعيّت ازدواج…
03-11-2020 Hits:2591 مسائل متفرقه نماز همکار پاسخگو
پرسش: اذان در جامعة اسلامی نماد چیست و…
پرسش: حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست…
پرسش: چرا با این همه ظلم و ستم…
پرسش: چرا میگویند نگاه کردن به نامحرم گناه…
پرسش : چه راه و روشی را پیبگیریم…
پرسش : چرا در دین زرتشت گفتار نیک،…
پرسش : به چه دلیل تا تفسیرهای متعدد…
پرسش : اهمیت صیغه کردن در چیست؟ با…
پرسش : اگر حضرت محمد(ص) زبان دیگری به…
پرسش : پیامبران به مهربانی معروف میباشند آیا…
پرسش : روزه محاسن بسیاری دارد، آیا این…
پرسش : جنس خداوند از چه چیزی میباشد…
پرسش : تعریف لغوی خدا چیست و چرا…
پرسش : خالکوبی ابرو (تاتو) از نظر شرعی…
پرسش : شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری…
پرسش : در چه صورتی امر به معروف…
پرسش: چرا در ایران مردی که از دین…
پرسش : آیا ازدواج زن شیعه با مرد…
برسش : لمس آیات قرآنی که بر سنگ…
پرسش : فرق بین احتیاط واجب و احتیاط…
پرسش : آیا اعتقاد به این که شیعیان…
پرسش : با توجه به این که هنگام…
پرسش : آیا وجود نشانههایی هنگام ظهور حضرت…
پرسش : با توجه به این که ما…
پرسش : طریقه نماز خواندن از زمان رسول…
پرسش : چگونه میتوانیم از گناه غیبت پرهیز…
پرسش : چه راهی وجود دارد که انسان…
پرسش : آیا قطع رابطه با افراد خانواده…
پرسش : آیا این نظریه درست است که…
پرسش : خدا را خیلی دوست دارم،همیشه در…
پرسش : چرا برخی برای بعضی امامان ارادات…
پرسش : شب اوّل قبر چه سئوالاتی از…
پرسش : اگر کسی را واقعاً از صمیم قلب…
پرسش : بر اساس روایتهای فراوانی امام زمان(عج)…
پرسش : دین اسلام کاملترین دینهاست و آسانترین…
پرسش : آیا نظریه تناسخ که بزرگان زیادی…
پرسش:
به نظر دانشمندان شيعه، كلمه «انّما» در آيه تطهير براى حصر است. اين حصر در چه مورد است، در خطاب يا تطهير؟ با توجّه به اين كه معصومان، در اهل بيت(عليهم السلام) منحصر نيستند و پيامبران نيز معصومند، حصر در آيه به چه معناست؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
كلمه «انّما» در آيه مباركه تطهير، مى رساند كه خداوند اراده كرده كه «رجس» و «پليدى» را تنها از مخاطبان آيه دور كند و آنان را پاك سازد. از كلمه «اهل بيت» نيز مى فهميم كه دور كردن رجس و پليدى و تطهير مذكور در آيه، مخصوص آن هاست.
بنابراين در آيه شريفه دو حصر به كار رفته است، يكى از انحصار اراده و خواست خداوند در دور كردن رجس و پليدى از اهل بيت(عليهم السلام) و تطهير آنان، ديگرى انحصار اين عصمت و پاكى در آنان؛ به اين معنا كه فقط آن ها معصومند و نه ديگران.[1]
در هر حال ترديدى نيست كه كلمه «انّما» براى حصر است و از اين حصر مى فهميم كه خداوند اراده كرده كه ناپاكى و پليدى را تنها از اهل بيت(عليهم السلام) دور نمايد. اين حصر سه نكته مى تواند داشته باشد:
1. آيه هاى قبل و بعد آيه تطهير، از زنان رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) سخن مى گويد. حصر در آيه تطهير در برابر آنان و به اصطلاح حصر اضافى [= نسبى] است. بدين معنا كه بر اساس اين آيه، از ميان خانواده و زنان و بستگان پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)تنها اين پنج نفر معصومند.
2. عصمت داراى مراتب و درجات گوناگونى است. حصر در آيه تطهير به اين معنى مى تواند باشد كه تنها اهل بيت(عليهم السلام)هستند كه رجس و پليدى به طور مطلق و كامل از آنها دور شده و از بالاترين مرتبه عصمت برخوردارند. در اين صورت، حصر در آيه همچون حصر نسبى در نكته قبل، در تضاد با عصمت پيامبران نخواهد بود.
3. گرچه پيامبران نيز داراى مقام عصمت هستند؛ امّا آيه تطهير بيانگر اين است كه اراده قطعى خداوند تنها بر اهل بيت(عليهم السلام)تعلّق گرفته است. به عبارت ديگر ، عصمت اخصّ از تطهير است ، آيه شريفه تطهير را منحصر به اهل بيت كرده است ، نه عصمتْ را ، بنابراين عصمت پيامبران هيچ منافاتى با آيه تطهير ندارد . با توجّه به سه نكته اى كه گذشت، وجود كلمه «انّما» و حصر نهفته در آيه، عصمت پيامبران را نفى نمى كند و در عين حال، مقام ويژه اى را براى اهل بيت(عليهم السلام) اثبات مى نمايد.
[1]. ر.ك: تفسير الميزان، علاّمه طباطبايى(رحمه الله)، ج 16، ذيل آيه 33 سوره احزاب، نشر بنياد علمى و فكرى علاّمه طباطبايى.