03-11-2020 Hits:5211 مباحث جنسی و زناشویی همکار پاسخگو
10-08-2019 Hits:4800 مشکلات و اختلالات روانی همکار پاسخگو
پرسش: با سلام من 22 سالمه از پارسال با يه دختري در…
پرسش : سلام..خواهش ميکنم يه راهي جلو روم بذارين من از…
پرسش: من وقتي در خانه تنها مي شوم و هوا تاريك…
پرسش: (در خصوص توبه از ديدن فيلم هاي مبتذل) در اين…
پرسش: بنده یک مشکلی دارم که می خواستم از شما راهنمایی بخواهم…
پرسش: راستش نمی دانم از کجا شروع کنم. 20 ساله هستم…
پرسش:من دانشجوی ارشد رشته حقوق تقریبا حدود 1 سال پیش…
پرسش: چرا خانواده ها عاشق شدن را برای جوانان (دختر) بد…
پرسش: با سلام به حضور حضرت عالي اگرخاطرتان باشد ،من قبلا هم…
پرسش: با سلام من زنی 25 ساله هستم.حدود 1 سال است…
پرسش: اگر دختری عاشق غیر هم جنس خود شود البته نه…
پرسش: اگر نتوانيم جلو شهوت خود را بگيريم ، چه بايد…
پرسش: من جوانی هستم21 ساله اهل تهران وتمایل زیادی به سکس…
پرسش: سلام مشکل من اینه که نمي دونم چرا از ازدواج مي…
پرسش: سلام حاج آقا من یک خانم مطلقه هستم و سوالم اینه…
پرسش: سلام حاجاقا چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید. 1 چرا…
پرسش: شب زفاف و یا شب حجله که در روایات هم…
پرسش: چه زمانی برای رابطه جنسی با همسر مناسب است؟ و…
پرسش:دختری که درسن جوانی و نوجوانی دچار شهوت می شود…
پرسش: به دلیل که من مدتی است به شهر آمده ام…
پرسش: سلام آقای پاسخگو من دارای اخلاق بدی هستم وبا همه خواهر…
پرسش: من دختري هستم 14ساله من اول دختري سنگين بودم اما…
پرسش: وسواسی چیست و برای درمان آن چه راهکارهایی معرفی می…
سوال: آیا به پسر بد اخلاق که خواستگاری کرده جواب مثبت…
پرسش: اخلاقم رُك گفتن است اما حق ميگويم و شوهرم…
پرسش: خانمی هستم که در گذشته، یک ازدواج_ناموفق داشتم. در حال…
پرسش: من 20 سالمه 1 ساله ازدواج کردم شوهرم 22 سالشه…
پرسش: با سلامدختر 36 ساله اي که مومن و حافظ قرآن…
پرسش: ميخواستم بدونم ايا ازدواج با دختري که سنش با پسر…
پرسش: در فاصله سنّ بلوغ تا هنگام ازدواج چگونه از انحرافات…
پرسش: سلام ببخشید ی سوالی داششتم من دختری۱۸سالم ۷ماهه عقدکردم بعضی…
پرسش: نقش خانواده در تربيت فرزندان چیست؟ پاسخ: با سلام و ادب خدمت شما…
پرسش: من تا قبل از نامزديم بسيار با حجاب بودم. البته…
پرسش: قرآن مجيد وجود زن را كانون محبّت و…
پرسش: علت و شرايط تحقق صيغه چيست؟ پاسخ:…
پرسش: چرا بين دو همسر(زن) با وجود مشروعيّت ازدواج…
03-11-2020 Hits:2591 مسائل متفرقه نماز همکار پاسخگو
پرسش: اذان در جامعة اسلامی نماد چیست و…
پرسش: حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست…
پرسش: چرا با این همه ظلم و ستم…
پرسش: چرا میگویند نگاه کردن به نامحرم گناه…
پرسش : چه راه و روشی را پیبگیریم…
پرسش : چرا در دین زرتشت گفتار نیک،…
پرسش : به چه دلیل تا تفسیرهای متعدد…
پرسش : اهمیت صیغه کردن در چیست؟ با…
پرسش : اگر حضرت محمد(ص) زبان دیگری به…
پرسش : پیامبران به مهربانی معروف میباشند آیا…
پرسش : روزه محاسن بسیاری دارد، آیا این…
پرسش : جنس خداوند از چه چیزی میباشد…
پرسش : تعریف لغوی خدا چیست و چرا…
پرسش : خالکوبی ابرو (تاتو) از نظر شرعی…
پرسش : شنیدن صدای زنان در مراسم عزاداری…
پرسش : در چه صورتی امر به معروف…
پرسش: چرا در ایران مردی که از دین…
پرسش : آیا ازدواج زن شیعه با مرد…
برسش : لمس آیات قرآنی که بر سنگ…
پرسش : فرق بین احتیاط واجب و احتیاط…
پرسش : آیا اعتقاد به این که شیعیان…
پرسش : با توجه به این که هنگام…
پرسش : آیا وجود نشانههایی هنگام ظهور حضرت…
پرسش : با توجه به این که ما…
پرسش : طریقه نماز خواندن از زمان رسول…
پرسش : چگونه میتوانیم از گناه غیبت پرهیز…
پرسش : چه راهی وجود دارد که انسان…
پرسش : آیا قطع رابطه با افراد خانواده…
پرسش : آیا این نظریه درست است که…
پرسش : خدا را خیلی دوست دارم،همیشه در…
پرسش : چرا برخی برای بعضی امامان ارادات…
پرسش : شب اوّل قبر چه سئوالاتی از…
پرسش : اگر کسی را واقعاً از صمیم قلب…
پرسش : بر اساس روایتهای فراوانی امام زمان(عج)…
پرسش : دین اسلام کاملترین دینهاست و آسانترین…
پرسش : آیا نظریه تناسخ که بزرگان زیادی…
بخشی از پرسش ها وپاسخ های آیت الله مظاهری درخصوص حضرت صدیقه طاهره (س) که درکتاب اندیشه های ناب به چاپ رسیده:
روايات متعدّدي در خصوص حوض كوثر ذكر شده است.[1]
اين حوض بنابر آنچه در روايت نبّي مكرّم (ص)خطاب به اميرالمؤمنين (ع) آمده است، تحت عرش الهي جاري است و توصيفات خاصّهاي دارد كه پيامبر مكرّم بيان فرموده و سپس ميفرمايند: «يَا عَلِيُّ إِنَّ هَذَا النَّهَرَ لِي وَ لَكَ وَ لِمُحِبِّيكَ مِنْ بَعْدِي»؛[۳]
آنچه از مجموع اين روايات به خوبي برداشت و تفسير ميشود، آن است كه در عالم قيامت، كساني كه اهل بهشت هستند، به دستِ ولايت، از آب آن حوضِ مطهّر مينوشند و مورد شفاعت واقع ميگردند و ساقي آن حوض، اميرالمؤمنين(ع) است و حكمت اين مسأله آن است كه اهل بهشت به وسيلة ولايت كه هدايت تكويني در دست اوست و واسطة فيض بين خدا و مخلوق است، به بهشت ميروند و بدون شفاعت آن بزرگان و بدون راهنمايي و هدايت يافتن از مقام ولايت، ورود در بهشت كه همان مراتب قرب الهي است، ممكن نخواهد بود و چنانکه در پاسخ سؤال قبلي گفته شد، حقيقت كوثر، وجود مقدّس حضرت زهرا& است كه تطهير و تزكية اهل بهشت، مرهون آن وجودِ طاهرة مطهره است.
* رابطة حضرت زهرا (س) با شب قدر چيست؟ و اينكه ميفرمايند: «كسي كه فاطمه را درك كرد، شب قدر را درك ميكند» به چه معنا است؟
اينگونه روايات[۴] كه در موارد ديگري هم وارد شده نظير آنكه فرمودهاند: شب نيمة شعبان، شب قدر است،[۵] به اين معناست كه شبِ قدرِ معهود[۶] كه در ماه مبارك رمضان واقع گرديده، موجب تقرّب بندگان به خداي تعالي است و هركس در آن شب، براي تقرّب به خداوند سبحان تلاش كند، به درجات قرب او دست خواهد يافت. همچنين متابعت از حضرت زهرا (س) يا عبادت در شب نيمة شعبان، مثل شب قدر، موجب عنايت خاصّ الهي و ماية قرب او به خداوند تعالي است.
*چرا نام حضرت مريم (س) در قرآن آمده، ولي نام حضرت فاطمه (س) در قرآن نيامده است؟
اوّلاً صرف آمدن اسم يك شخص در قرآن كريم، فضيلتي نيست؛ زيرا در قرآن اسم ناصالحان و ناپاكان نيز آمده است مثل شيطان، فرعون، قارون، ابولهب و نظاير آن، و همچنين نام همة انبياء و اولياء الهي هم در قرآن كريم ذكر نشده و فقط نام تعدادي از انبياء در قرآن شريف آمده است.
ثانياً از نظر ادبي، در برخي مواقع، نام كسي يا مطلبي را ذكر كردن به شکل كنايه، رساتر و بهتر است، از اين جهت نام مبارك اميرالمؤمنين علي (ع) نيز در قرآن كريم تصريح نشده، ولي با كنايه بهطور مكرّر و متعدّد از آن حضرت و مقام ولايت و امامت آن بزرگوار و جانشينان و فرزندانشان ذكر و ياد شده است.[۷]
نام مبارك حضرت زهرا (س) هم در قرآن کريم با عناويني ذكر شده است، از جمله: «كوثر» كه در عالم ملكوت، تجلّي حق تعالي است و در عالم ناسوت فاطمه زهرا (س) است و در عالم لاهوت، آن حوضِ معهود است كه بهشتيان بايد از آن بنوشند تا لياقت بهشت را پيدا كنند و هر كس از آن، جرعهاي بياشامد، انسان كامل ميگردد؛ و از جمله «كلمة الله» در آية: ]فَتَلَقّي آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ ...[[۸] كه منـظور، انـوار عتـرت طـاهره( است[۹] كه بارزترين مصداق اَسماء الهي هستند و در ميان آنان، نور حضرت زهرا (س) از درخشندگي ويژهاي برخوردار است. و اينگونه ذكركردنِ كنايي، هم از نظر فصاحت و بلاغت ادبي و حتّي از جهات سياسي و اجتماعي، بهتر است. و در اين جهت، مطالب ديگري هست که در اين مختصر نميگنجد.
پی نوشت:
[۱]. بحارالانوار، ج ۸، صص ۲۹- ۱۶، باب ۲۰- صفة الحوض و ساقيه صلوات الله عليه.
[۲]. بحارالانوار، ج ۸، صص ۲۹- ۱۶، باب ۲۰- صفة الحوض و ساقيه صلوات الله عليه.
[۳]. [اي علي! همانا اين حوض براي من، تو و دوستان تو بعد از من است]. بحارالانوار، ج ۸، ص ۱۸ به نقل از أمالي المفيد، ص ۲۹۴: «عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ لَمَّا نَزَلَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ$ ]إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ[ قَالَ لَهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ% مَا هُوَ الْكَوْثَرُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ نَهَرٌ أَكْرَمَنِيَ اللَّهُ بِهِ. قَالَ عَلِيٌّ% إِنَّ هَذَا النَّهَرَ شَرِيفٌ فَانْعَتْهُ لَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ يَا عَلِيُّ الْكَوْثَرُ نَهَرٌ يَجْرِي تَحْتَ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَاؤُهُ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ- وَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ وَ أَلْيَنُ مِنَ الزُّبْدِ حَصَاؤُهُ الزَّبَرْجَدُ وَ الْيَاقُوتُ وَ الْمَرْجَانُ- حَشِيشُهُ الزَّعْفَرَانُ تُرَابُهُ الْمِسْكُ الْأَذْفَرُ قَوَاعِدُهُ تَحْتَ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- ثُمَّ ضَرَبَ رَسُولُ اللَّهِ$ يَدَهُ عَلَى جَنْبِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ% وَ قَالَ يَا عَلِيُّ إِنَّ هَذَا النَّهَرَ لِي وَ لَكَ وَ لِمُحِبِّيكَ مِنْ بَعْدِي.»
[۴]. تفسير فرات الكوفي، ص ۵۸۱: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ% أَنَّهُ قَال ]إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ[، اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ.
[۵]. وسائلالشّيعة، ج ۸، ص ۱۰۶: «وَ إِنَّهَا اللَّيْلَةُ الَّتِي جَعَلَهَا اللَّهُ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ بِإِزَاءِ مَا جَعَلَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ لِنَبِيِّنَا ـ شب نيمه شعبان، شبي است که خداوند آن را براي ما اهل بيت، به ازاي شب قدر براي پيامبر اکرم$ قرار داده است.»
[۶]. حقيقي و وعده داده شده.
[۷]. بعضي از اين آيات عبارتند از: بقره / ۲۰۷؛ آل عمران/ ۶۱؛ مائده / ۵۵؛ هود / ۱۷؛ رعد / ۴۳؛ احزاب / ۳۳ و ... . جهت آگاهي بيشتر در مورد آياتي که در رابطه با حضرت زهرا& در قرآن شريف وجود دارد، و نيز ملاحظة روايات وارده در ذيل هر آيه، ر.ک: بحارالانوار، ج ۲۳، صص ۳۹۲-۱۶۷ ؛ ج ۲۴، صص ۴۰۲-۱ ؛ ج ۳۵، صص ۴۳۶-۱۸۳؛ عوالم، ج ۱۱، صص ۱۱۶-۹۷ ؛ الموسوعة الکبري عن فاطمة الزّهراء&، ج ۲۲، صص۱۶۸-۷ ؛ مظهر حق، صص ۱۰۱-۳۱.
[۸]. بقره / ۳۷: «سپس آدم از پروردگارش كلماتى را دريافت نمود.»
[۹]. الخصال، ج ۱، ص ۲۷۰: «سَأَلْتُ النَّبِيَّ$ عَنِ الْكَلِمَاتِ الَّتِي تَلَقَّاهَا آدَمُ مِنْ رَبِّهِ فَتَابَ عَلَيْهِ قَالَ: سَأَلَهُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ إِلَّا تُبْتَ عَلَيَّ فَتَابَ عَلَيْهِ ـ ابن عباس از پيامبر اکرم$ از کلماتي که آنها را آدم از پروردگار آموخت و در نتيجه پروردگار توبه او را پذيرفت، پرسيدم.
آن حضرت فرمودند: آن کلمات محمد و علي و فاطمه و حسن و حسين بودند که چون آدم نام آنان را بر زبان آورد، خداوند توبه او را پذيرفت.» نيز ر.ک: الدرّ المنثور، ج ۱، ص ۱۴۷.