چرا طلاب خدمت سربازی ندارند؟

پرسش:

با عرض سلام از کجای قران واسلام این قانون استنباط می شود که طلاب خدمت سربازی ندارند!؟

 پاسخ:

با سلام و سپاس

از تأخیری که در ارسال پاسخ به جود آمده است پوزش می طلبم.

اصولاً در قرآن به کلیات مسایل پرداخته شده و به جزئیات اشاره نشده است.

جزئیات مسایل توسط معصومان(ع) بیان و تبین می‌شود، یا مجتهدان جزئیات را از اصول و کلیات استنباط می‌کنند.

همان طور که در قرآن به اصل خدمت سربازی اشاره نشده، به معافیت روحانیت از سربازی نیز مطمئنا اشاره نگردیده است. اگر چه شاید بتوان از آیاتی که به مسلمانان دستور آمادگی در مقابل دشمن می دهد ، اصل سربازی را به دست آورد ، اما این مسئله نیز به مورد سوال مربوط نمی شود.

 اصل خدمت سربازی و معافیت از آن، تابع قوانین و مقررات جامعه است.

امروزه در برخی کشورها دختران به سربازی می‌روند، ولی در ایران، دختران از سربازی معاف هستند. همچنین در ایران برخی افراد مانند فرزندانی که سرپرستی پدر و مادر را بر عهده دارند طبق شرایط، از خدمت سربازی معاف هستند.

بر اساس قانون مدنی جمهری اسلامی، روحانیون از خدمت سربازی معاف نیستند. آنان مانند افراد دیگر باید خدت سربازی را بگذراند. از این رو طلبه ایام تحصیل مانند دانشجویان از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند و بعد از فارغ تحصیل شدن ملزم به گذراندن خدمت سربازی هستند. استفاده از معافیت تحصیلی اختصاص به طلاب و روحانیون ندارد. دانشجویان و دانش‌آموزان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

هر جامعه‌ای می‌تواند قوانینی مبنی بر معافیت بعضی از خدمت سربازی وضع کند، مثلاً در جمهوری اسلامی قانون وضع شده است مبنی بر معافیت نخبگان جامعه از سربازی. آنان به جای اینکه از مرزهای جغرافیایی و امنیت کشور دفاع کنند، به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازند. خدمت در حد حوزه‌‌های فرهنگی و هدایت مردم، از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است. روحانی که به وظیفه فرهنگی خود عمل کند، سرباز تمام وقت و همیشه حاضر نظام عقیدتی کشور است.
قانون معافیت روحانیون، مربوط به پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیست، بلکه پیش از انقلاب نیز روحانیون را به سربازی نمی‌بردند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت