حکم خرید عروسک باربی؟

پرسش:
دخترمن خيلي اصرار مي كند برايش عروسك باربي بخرم، خريد آن اشكال دارد؟ هديه گرفتن آن از ديگران براي دخترم كه مكلف نيست، چه طور؟

پاسخ:
با سلام و عرض ادب
قبل از بيان احكام در سوال مذكور بر خودم لازم ديدم جهت افشاي بعضي از مسائل پشت پرده اين عروسك مطالبي به اطلاع بيننده ها برسانم وقبلا از طولاني شدن مطلب از همه بيننده ها عذر خواهي ميكنم
زندگي نامه باربي و اهداف توليد آن
بدانيم عروسك باربي با همه همنوعانش متفاوت است پس آشنايي با بيوگرافي اين عروسك براي درك اهداف پشت پرده توليدكنندگان آن ضروري است. عروسك باربي ابتدا در كارخانه «متل»در كاليفرنياي جنوبي و از روي عروسكي آلماني به نام «لي لي» ساخته شد و نامش از «باربارا» دختر آقاي هندلر رئيس كمپاني، برگرفته شده است. قادري رئيس مركز سرگرمي هاي سازنده كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، باربي را نماد فرهنگي امپرياليسم غرب براي القاي مدل هاي فانتزي از زنان آمريكايي به جامعه بشري مي داند كه با هدف تسخير سلايق و تفكر دختربچه ها در همه جوامع توليد شده است.
وي با تشريح پيشينه تاريك باربي، عمر اين عروسك را 56سال دانست و گفت: باربي طرح بازسازي شده يك عروسك آلماني است كه ازنظر طراحي، عروسكي واقع گرا با ويژگي هاي زنانه و براي ارضاء مردان هرزه توليد شده بود كه متفقين و به ويژه آمريكاييها، پس از پيروزي در جنگ جهاني دوم، توليد آنرا نه به عنوان اسباب بازي كودكان كه براي ايجاد يك جريان فرهنگي ادامه دادند
غلامعلي افروز از كارشناسان روانشناسي تربيتي كشور نيز باربي و ديگر عروسك هاي منتسب به او را سربازان كوچك شركت هاي چند مليتي دنيا به رهبري آمريكا دانست كه فرهنگ و ارزش هاي آمريكايي را در ذهن كودكان ايراني و ديگر كشورهاي دنيا ترويج مي كنند. وي هدف از طراحي و توليد منسوبان باربي، خانه، شهرك و همه لوازم شخصي منتسب به اين عروسك را ترويج فرهنگ مبتني بر ليبراليسم از طريق وارد كردن باربي ها به خانه هاي ايرانيان دانست و ابراز داشت: طراحان فرايند جهاني شدن با توليد و عرضه گسترده عروسك باربي، قصد زدودن فرهنگ هاي ملي با هويت مذهبي را دارند.

http://www.bashgah.net/pages-51166.html
طراحان فرايند جهاني شدن با توليد و عرضه گسترده عروسك باربي، قصد زدودن فرهنگ هاي ملي با هويت مذهبي را دارند.

قادري، لوازم آرايشي باربي را، متناسب با نياز زناني با فرهنگ منحط و براي استفاده در مجالس مبتذل دانست و اضافه كرد: وقتي اين عروسك در لباس شخصيتهاي خواننده، رقاصه و هرزه در اختيار دختربچه ها قرار مي گيرد، زمينه الگوپذيري آنان از پوشش، آرايش، رنگ مو، تناسب اندام و ديگر ويژگي هاي باربي فراهم مي شود.
غلامعلي افروز نيز با هشدار درباره اثر تخريبي عروسك هايي با ويژگي هاي باربي گفت: اين عروسك و موارد مشابه آن ابزار راهزنان فرهنگي غرب براي ارزش و حجاب زدايي از ذهن دختران مسلمان است و همزيستي با اين عروسك ها، موجب شكل گيري باورهاي فرهنگي غرب و بروز احساسي ناخوشايند از پوشش اسلامي مي شود.
وي، طراحي چهره اي متبسم براي باربي را از علل همدلي و انس كودكان به اين عروسك دانست و اظهار داشت: تندخويي و سخت گيري برخي مادران باحجاب، موجب گرايش بيشتر كودكان آنان به اين نوع عروسك مي شود و به همين علت، ايجاد باور به حجاب اسلامي در دختراني كه از باربي الگو مي گيرند، به تدريج دشوارتر مي شود.
اين صاحبنظر علم روانشناسي، يكي از علل بروز ناهنجاري هاي رفتاري و اجتماعي در ميان دختران خياباني را مانوس بودن آنان با عروسكهايي مانند باربي در دوران كودكي دانست و افزود: كودكاني كه پيوندهاي عاطفي كمتري با پدر و مادر خود دارند در ضمير ناخودآگاهشان با عروسك باربي و مانند آن رشد مي كنند و به همين علت در نحوه پوشش، آرايش و همه رفتارها از اين عروسك الگو مي گيرند.
http://www.bashgah.net/pages-51166.html

حکم:
خريديا هديه اين عروسك اگر مفسده ويا احتمال مفسده ويا ترويج فرهنگ فاسد غرب باشد حرام است.1

با توجه به اینکه اولا این نوع عروسکها ابزاری است در جهت رسیدن به اهداف غرب و ترویج فرهنگ انها و ثانیا مفسده های زیادی دارد حرمت خرید و فروش ان کاملا محرز می باشد.


1. دفتر رهبري/به شماره 0251/7743232

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت