کفاره ی روزه ام را چگونه محاسبه کنم؟

پرسش:
1- من از امام خمینی (قدس سره) تقلید می كردم كه پس از رحلت ایشان با اجازه از آیت ا... خامنه ای بر تقلید از امام باقی مانده ام سئوال من این است كه در مورد خمس آیا باید به فتوای آقای خامنه ای رفتار و خمس را به دفتر ایشان بپردازم؟آیا غیر مسئله خمس موارد دیگری هم هست كه باید از فتوای آیت ا.... خامنه ای استفاده نمایم ؟
 
2- من در یك شركت كار می كنم كه در پایان سال مبلغی بعنوان عیدی به ما می دهند آیا به آن خمس تعلق می گیرد؟
3- من با توجه به اینكه مجردم و در خانه پدری زندگی می كنم و چون پدم بازنشسته و توان انجام كار را نداردحقوقی كه می گیرم مقداری را خرج منزل و بقیه آنرا جمع می كنم تا در صورت ضرورت از آن استفاده نمائیم. برای خود سال خمسی مشخص و هر سال اگر مبلغی را پس انداز كرده باشم خمس آنرا حساب و به شخصی می دهم تا در مسجد به امام جماعت آن مسجد بدهد كه تاكنون ایشان چند رسید به من داده كه ممهور به مهر آیت ا... خامنه ای می باشد ولی یك بار خودم پول خمس را به امام جماعت محل كارم دادم كه ایشان رسیدی به من دادند كه ممهور به مهر آیت ا... خامنه ای نبود آیا اشكال دارد؟
 
4- آیا جایی هست كه من راحت تر و مطمئن تر بتوانم مبلغ خمس را به آنجا پرداخت نمایم (در صورت امكان آدرس محل و ساعت كارآن محل را به من بدهید) یا حتی از طریق شماره حساب بانكی یا ازطریق پست در اصفهان یا قم این كار را انجام دهم؟
5- من از سن 9 سالگی كه به سن تكلیف رسیدم بخاطر ندارم كه آیا روزه گرفته ام یا نه و با پرسش از مادرم می گوید شما ضعیف بودید و بخصوص كه ماه رمضان در فصل تابستان بوده با این حال حساب كردم تا سن 20 سالگی كلاً روزه نگرفتم كه میشود 12 سال كه نسبت به این 12 سال چنین حساب كردم البته 360 روزه را نیز باید بگیرم :
روزه 360= 30×12
روزه  304= 56(روزهایی كه عذر شرعی داشتم)- 360
یك روز 60 فقیر پس 304 روز میشود 18240 فقیر
یك نفر یك مد طعام پس 18240 نفر میشود 13680000گرم مساوی 13680 كیلوگرم
وچون تا ماه رمضان آینده قضای آنرا بجا نیاوردم یك مد طعام برای هر روز نیز به آن اضافه میشود كه باید بپردازم
 یك روز 750 گرم پس 360( كل روزه ها) میشود 270000گرم معادل 270 كیلوگرم
كیلوگرم 13950= كیلوگرم 270+ كیلوگرم 13680
حال با توجه به اینكه تصمیم گرفتم كه ماهانه مقداری پول كنار بگذارم تا كفاره بدهم و این كار را نیز كردم و به خیال خود وقتی كه عید فطر می شد و مبلغ هر كیلوگرم گندم را اعلام می كردند مثلاً اگر كیلوئی 250 تومان بود و من مبلغ مثلاً 16000 تومان كنار گذاشته بودم حساب می كردم كه این 16000 تومان معادل چند كیلوگرم گندم میشود به فرض میشود 64 كیلوگرم و این 64 كیلوگرم را از مقدار بالا یعنی از 13950 كیلوگرم كم می كردم كه این مقدار میشود 13886 و آنرا می دادم به شخصی و می گفتم كه این كفاره روزه است و مرجع تقلیدم را نیز ذكر می كردم تا از طرف من پرداخت شود و سال دیگر نیز 34000 تومان باز به همین صورت حساب و از مقدار بالا كم كرده و پرداختم حال سئوال من این است كه
الف- آیا این محاسبه درست است یا نه ؟
ب- در ضمن من موقع پرداخت آن به شخص مورد نظر نگفتم كه این مبلغ مربوط به كفاره عمد می باشدفقط گفتم كفاره روزه است باز در این صورت تكلیفم چیست؟
ج- عده ای می گویند كه باید طعام بدهی من اینكار را نمی توانم انجام دهم و بیشتر از یك مد طعام هم نمی توانم از نظر مالی بدهم (مسأله 1660 باید یك بنده آزاد كند, یا دو ماه روزه بگیرد,‌یا شصت فقیر را سیر كند یا به هر كدام یك مد كه تقریباً ده سیر ا ست طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها بدهد) .آیا این مقدار كفایت می كند ؟
 
د- چون من نمی دانم این كفاره ها را به كجا پرداخت نمایم  از شما درخواست می كنم چنانچه مركزی انجام این كار را بعهده دارد به من معرفی كنید ؟آدرس – ساعت كار
ه- یا اگر در قم جایی هست كه من این پول را برایشان بفرستم راهنمائیم كنید.
 
6- من شنیده ام كه در نماز شب به جای هشت ركعت اول می توانیم دو نماز چهار ركعتی قضاء ظهرو عصر را بجا آوریم وسپس دو ركعت شفع و یك ركعت وتر كه من نیز چنین كرده ام آیا این كار اشتباه است و آیا نماز هایی كه این چنین خوانده ام بعنوان اداء نماز قضاء ظهر و عصر مورد قبول است یا نه ؟ 

پاسخ :

با سلام و ادب
 سوال 1 – خمس خود را بايد به مرجعي كه فعلا با اجازه او بر حضرت امام ( ره)  باقي مانده ايد پرداخت نماييد . در فرض مزبور بايد به دفتر رهبر معظم انقلاب پرداخت نماييد.
در غيرپرداخت خمس در بقيه مسايل مي توانيد به فتواي حضرت امام باقي باشيد يا از رهبر معظم انقلاب تقليد نماييد . ( اجوبه الاستفتاءات س 33 به بعد)

پاسخ 2 – هديه و عيدي خمس ندارد ( همان س 850 )

پاسخ 3 – اگر به امام جماعت محل كارتان نسبت به پرداخت آن اعتماد داريد ، اشكالي ندارد. براي اطمينان بيشتر، قبض ممهور به مهر آيت الله خامنه اي را دريافت نماييد.

 پاسخ 4 – مي توانيد خمس خود را به بانك  ملي شماره حساب 13313، قم‌، شعبه شهداء 2708، دفتر مقام معظم رهبري ، يا بانك سپه ، شماره حساب 18/4400 ، شعبه صفائيه قم كد 1038، دفتر رهبري ارسال نماييد.درضمن مشخص نماييدكه آيا سهمين است (سهم امام و سادات) يا چيز ديگر. تا پس از مدتي قبض به آدرس شما ارسال شود.
شما مي توانيد با شماره 02517474 تماس حاصل نمايد و از جزئيات و ارسال قبض آگاه شويد. 

پاسخ 5 –
الف : محاسبه اي كه كرده ايد درست است ولي به فتواي رهبر معظم انقلاب اگر دراوايل بلوغ روزه گرفتن مشقت بار و يا ضرر داشته  فقط قضاي آن ها واجب است و كفاره ندارد بنابراين اگر چند سال اول بلوغ روزه گرفتن براي شما مشقت بار و حرجي بوده كفاره آن ها بر شما لازم نيست و فقط قضاي آن ها را به جا آوريد كافي است مي توانيد آن چند سال را از مقدار محاسبه شده كم كنيد. در عين حال آْن مقدار كه مطمئن هستيد كه بجا نياوريد ، بر شما واجب است و مقداري را كه شك داريد ، لازم و واجب نيست. مثلا اگر 6 سال را مطمئن هستيد ، همان مقدار را حساب كنيد ، كفايت مي كند.
( اجوبه الاستفتاءات س 731 به بعد )
 ب : اشكالي ندارد ، ولي بهتر است متذكر شويد تا با آن پول ، نان يا هر چيزي كه محاسبه كرديد ، تهيه كند.
ج : مقصود از طعام ، سير كردن فقير است كه غالبا با 750 گرم نان سير مي شوند البته اگر كسي توانايي پرداخت 750 گرم برنج داشته باشد مسلما بهتر است .بنابراين همان مقدار كه پرداخت كرده ايد كافي است .
د : مي توانيد آن ها را به كميته امداد بدهيد و بگوييد كه كفاره روزه است . آنها مبلغ خاصي را محاسبه كردند و به فقرا مي رسانند تا به همان مصرف رسانده شود. برخي از دفاتر مراجع نيز دريافت مي كنند.

پاسخ 6– مي توانيد به كميته امام يا به امام جمعه شهر محل سكونتتان بدهيد .

پاسخ 7 – هشت ركعت نماز شب بايد به صورت چهارعدد دو ركعتي انجام بگيرد وخواندن دو چهار ركعتي نماز قضايي ظهر و عصر در وقت سحر گه چه كار بسيار خوبي است و قضاي نماز هاي فوت شده حساب مي شود ، ولي بجاي نماز شب محسوب نمي شود. اگر نماز هاي قضا داريد ، آنها را انجام دهيد  بهتراست ، چون از واجبات سوال مي شود و چه خوب است كه نماز قضا در نيمه و دل شب باشد. خداوند بر توفيقات شما بيفزايد .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت