آیا مسلمان جایز است دست دیگران را ببوسد؟

پرسش:

 آيا براى فرد مسلمان جايز است دست ديگران را ببوسد يا به علامت تعظيم خم شود، البته خم شدن براى احترام و ابراز علاقه باشد، نه مثل تعظيم در مقابل عظمت خدا؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام 

بوسيدن دست ديگران و خم شدن به نشانه تعظيم، بدون دليل و جواز شرعى، كار درستى نيست، مگر در مورد پيامبر(ص) اولياى دين و علماى بزرگ. امام صادق(ع) فرمود: «سر و دست كسى بوسيده نمى‏ شود مگر رسول خدا(ص) و يا كسى كه از او رسول گرامى اسلام اراده شود»(1) يعنى مى‏ توان دست فرزندان پيامبر و علما و پيشوايان دين را به عنوان پيامبر و احترام به او بوسيد.
از جمله آداب معاشرت كه دين اسلام روى آن تأكيد بسيارى كرده، مصافحه (دست دادن)، معانقه (يكديگر را در آغوش كشيدن) و خم شدن در حدّ معقول است كه به درجه تعظيم نرسد. شهيد (ره) (يكى از علماى بزرگ قرون گذشته) فرمود: «جايز است بزرگداشت مؤمن به آن چه مقتضى حال و زمان است، اگر چه سابقه ‏اى نزد پيشينيان نداشته باشد، به خاطر دلالت عمومات (آيه و روايات) اما آيه كه خداوند فرمود:
«و ذلك و من يعظّم شعائر الله فانها من تقوى القلوب؛ آرى كسانى كه شعاير خدا را بزرگ مى‏ شمارند كارشان نشان پرهيزكارى دلهايشان باشد»(2) ونيز به فرموده پيامبر كه: «كينه و حسد نورزيد؛ پشت به هم نكنيد؛ ارتباط را قطع نكنيد و بندگان خدا باشيد، در حالى كه برادر هستيد». به همين مناسبت جايز است ايستادن به عنوان احترام و خم شدن به مقدار لازم در مقابل مؤمن و مانند آن (3).
اگر كسى براى ورود مؤمنى از جايش برخيزد و در مقابل او كمى به عنوان احترام و تعظيم خم شود، ايرادى ندارد، به شرط آن كه بدعتى نباشد و يا با نص صريح و سنت رويارويى نداشته باشد.
مرجع شما مى‏ فرمايند: «بوسيدن دست پيامبر و اولياى دين و نيز استاد اشكالى ندارد»(4)، چون از آن براى تعظيم شعائر خدا استفاده مى‏ شود».
پى ‏نوشت‏ها:
1 - بحارالانوار، ج 73، ص 37، ح 35.
2 - حج (22) آيه 32.
3 - بحارالانوار، ج 73، ص 38.
4 - آيت الله مكارم شيرازى، استفتائات  جديد، ج 1

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت