چرا نزديكي در اوّل و وسط و آخر ماه حرام است؟

پرسش:

چرا نزديكي در اوّل و وسط و آخر ماه حرام است؟ فلسفه اين كار چيست؟

پاسخ:

با سلام و ادب

عمل نزديكي با همسر در روز و در اوّل و وسط آخر ماه حرام نيست؛ فقط در برخي مواقع كراهت دارد؛ يعني اگر انجام نشود، بهتر است. مواردي كه نزديكي با همسر كراهت دارد، عبارت است از: در شبي كه ماه گرفتگي يا در روزي كه خورشيد گرفتگي باشد؛ نيز در روزي كه زلزله يا بادهاي شديد بوزد. هم چنين بعد از اذان صبح تا طلوع آفتاب و در شب‏هاي محاق (28 و 29 و 30 ماه‏هاي قمري) نيز در شب اوّل هر ماه قمري، غير از ماه رمضان و در نيمه هر ماه و در شب چهارشنبه، هم چنين در شب عيد قربان و فطر كراهت دارد. شايد مراد اين باشد كه اگر كسي بخواهد در اين شب‏ها آميزش، بچه دار شود، آثار منفي در فرزند به جا مي‏گذارد، همان طور كه از روايات اين باب استفاده مي‏شود، مثلاً در انتهاي روايت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) آمده است: "فيرزق مِن جماعه و لداً فيري ما يحبّ؛ از آميزش، فرزندي بدو مي‏رسد كه خوش ندارد." يا "فيري في ولده ذلك ما يحبّ؛ شاهد به دنيا آمدن فرزندي خواهد بود كه خوش ندارد".
پيامبر(ص) به علي(ع) فرمود: "فإنّه يتخوف علي ولد من يفعل ذلك الخبل". از مجموعه اين‏ها و ديگر روايات استفاده مي‏شودكه علّت كراهت در اين موارد خوف از معيوب شدن فرزند مي‏باشد.(1)
در عين حال چون اصل مسئله حرام نبوده و صرفاً كراهت دارد، فلسفه و علتي كه براي آن‏ها بيان شده، قطعي و يقيني نيست و صرفاً جنبه احتياطي دارد. همه روايات وارد شده در اين باب، قطعي و يقيني و داراي سند صحيح نمي‏باشد.

1. وسائل الشيعه، ج 14، ص 84 به بعد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت