اگر خداوند زيبايي مطلق است چرا اجازه ديدن همه چيز را به انسان نمي دهد؟

پرسش:

اگر خداوند زيبايي مطلق است چرا اجازه ديدن همه چيز را به انسان نمي دهد؟

پاسخ:

با سلام و ادب

آن چه محور اصليِ استدلالتان در اين پرسش است اين است كه پس از اذعان به ارتباط عالم به خدا و جلوه‏ي حق بودنِ آفرينش و پرتوي از حُسن و زيبايي بودن پديده‏ها، اين تلازم را به دست آورده‏ايد كه پس در اين صورت مي‏توانم خيلي راحت به تمام پديده‏ها (مخصوصاً زيبائي‏ها) نگاه كنم، چون در واقع اين نگاه به نشانه‏ها و تجلّي‏هاي رنگارنگ و متنوّع خدا در عالَم است. و آن گاه كه با خطّ و نشان‏هاي محدوديت‏ساز دين در مورد اين نگاه‏ها برخورد مي‏شود، تعجّب كرده و مي‏گويد:
1ـ چرا خداوند، نگاه به خيلي چيزها را حرام كرده؟
2ـ مگر نه اين است كه اين زيبائي‏ها همه از خداست، پس چرا نمي‏شود به آينه‏ي نمايانگر خدا نگريست؟
براي پاسخ به اين سؤالات، ضمن تأكيد بر توجّه به مقدّمه گفته شد، عرض مي‏شود كه:
1. همچنان كه خداوند خيلي از خوردني‏ها و آشاميدني‏ها را حلال كرده و فقط اندكي از آن را تحريم نموده، به همين ترتيب، بسياري از پديده‏ها، اشياء و آفريده‏ها را مي‏توان ديد و فقط ما از ديدنِ چند قلم محدود از امور منع شده‏ايم. نگاه كردن زن و شوهر به يكديگر حتي با قصدِ لذّت و ميل جنسي نيز كاملاً حلال بوده و صد در صد مورد تأئيد، بلكه تشويق دين و دين‏آفرين (خداوند) است. و همچنين نگاه كردن همجنس به همجنس چنانچه توأم با انگيزه‏هاي شهواني و لذّت‏خواهي نباشد، اشكال ندارد (به شرط عدم نگاه به شرمگاه) و همچنين نگاه به ساير محرم‏هاي نَسبي (پدر، مادر، خواهر، عمه، خاله، مادربزرگ‏ها، پدربزرگ‏ها، فرزندان، نوه‏ها) نيز به همان شرطي كه در مورد همجنس‏ها گفتيم اشكال ندارد. به همين ترتيب نگاه كردن به محرم‏هاي سَبَبي (داماد، عروس، پدرزن، مادرزن، و والدين همسر) نيز با حفظِ شرط گفته شده ايراد ندارد. حتي نگاه كردن به صورت و دست‏هاي زن نامحرم به شرطِ عدم انگيزه‏ي لذت و شهوت، و زينت‏مند نبودن دست و صورت (آرايش يا حلقه و... نداشته باشد) - به فتواي مشهور ـ حرام نيست. هر چند احتياط در حفظ و خودداري از اين نوع نگاه‏هاست. همه‏ي اين‏ها در كنار جواز نگاه به طبيعت، ساختمان‏ها، اماكن، باغ‏ها و صدها هزار پديده‏ي ديگري است كه حتّي برخي از آن مي‏تواند مستحب هم باشد (مثل نگاه به طبيعت و جويبارها كه مورد تشويق قرار گرفته است).
2. با توجه به شرط گفته شده در نكته‏ي پيشين چنين فهميده مي‏شود: هر آن چه زمينه‏ي نفوذ شيطان، هوسراني، نظربازي و بر هم زدنِ آرامش فكري و ترويج شهوت‏راني را فراهم كند، ممنوع و حرام مي‏باشد. تصوّر ما اين است كه نيازي به توضيح علل اين شرط و حرمت نقض آن نباشد.
چه اين كه دشمنِ قسم‏خورده‏اي مثل شيطان، تعهّد كرده تا اكثر انسان‏ها (مگر بندگانِ برگزيده و مخلص) را جهنّمي نكند، دست‏بردار نباشد و زمينه‏ي نفوذِ اين دشمن نيز هوسراني و نگاه است. جهت آگاهي فزون‏تر از اهميت «نگاه» و اثرات مخرب «نگاه‏هاي لذت طلبانه‏ي شهوتراني» به احاديث و عبارت‏هاي زير دقت فرمائيد:
ـ نگاه، دام شيطان و وسيله‏ي صيد اوست(حضرت اميرالمؤمنين علي(ع)، غررالحكم).
ـ حتي از نگاه‏هاي غيرحرام، ولي افراطانه نيز دوري كنيد! چون همين‏هاست كه بذرِ هوي و هوس را در دلتان افكنده و محصول غفلت به دستتان مي‏سپارد( رسول اكرم(ص)، بحار، ج 72، ص 199).
ـ چشمي كه با شهوت پوشيده شد، ديگر عاقبت را نخواهد ديد(حضرت امير(ع)، غررالحكم).
ـ نگاه زياد، حسرت زيادتر و تأسف بدتر بر جاي مي‏گذارد(حضرت امير(ع)، بحار، ج 77، ص 286).
چشم دل باز كن كه جان بيني     Eآن چه ناديدني است، آن بيني
(حضرت رسول‏اكرم(ص)، بحار، ج 104، ص 41 - ترجمه‏اي منظوم از حديث: «غَضُّوا اَبصارَكُم تَرونَ العجائب»).
ـ مؤمن آن چيزي را مي‏بيند كه عبرتش فزايد. وگرنه منافق است و ره گم‏گشته(حضرت اميرالمؤمنين(ع)، بحا، ج 78، ص 50).
- اگر دل، سنگيني عظمتِ سلطنتِ الهي را بداند، ديده‏ها برنامه‏اي جز چشم‏پوشي نخواهند داشت(حضرت اميرالمؤمنين(ع)، بحار، ج 104، ص 41).
با توجه به احاديث گفته شده، رمز و راز و حكمتِ ممنوعيت نگاه‏هاي شهواني تا اندازه‏اي روشن گرديد. مخصوصاً كه تجربه روان‏شناختي نيز اثبات كرده، نگاه سرآغاز دوستي‏هاي نافرجامِ دختران و پسران شده و موجبِ بحرانِ خانوادگي - رواني و انفجار لايه‏هاي عفت و حياء جوانان و پديده‏ي دختران و پسران خياباني شده است.
3. شايد عدّه‏اي ادّعا كنند: «چرا نگاه به دست يا صورتِ زينت شده‏ي زن حرام است؟ وقتي من با انگيزه‏ي شهوت و لذّت نگاه نمي‏كنم ديگر چه دليلي بر حرمت است؟
در جواب گفته مي‏شود: اوّلاً) همين زينت‏ها و آرايش‏ها، تلازم با ايجاد وسوسه و پديدآوري نگاه حرام دارد. يعني ضريب خطرساز بودن زينت در جلبِ نظرهاي آن چناني، بسيار بالاست. ثانياً) منظور از انگيزه‏ي شهوت و فساد، اين نيست.


نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت