شرایط پذیرفته شدن دعا چیست؟

پرسش:

شرایط پذیرفته شدن دعا چیست؟

پاسخ:

با سلام و ادب

در جواب پرسش شما به چند روایت اشاره می کنم تا به پاسخ خود برسید:

1. درروایت صحیح(1) حارث بن مغیره از امام ششم علیه السلام وارد شده ، بپرهیزید هرگاه یکی از شما چیزی از حاجات دنیا یا آخرت می خواهد از خدا بخواهد . تا ابتداءً خداوند عزوجل را ثناء گفته ، مدح کند و درود ( صلوات ) بر پیغمبر ( وآل آن حضرت ) صلی الله علیه و آله بفرستد . سپس حاجات خود را درخواست نماید .

2. در خبر معتبر(2) دیگر ، محمد بن مسلم از آن حضرت ذکر کرده ، که در کتاب امیرالمؤمنین علیه السلام آمده ، که ستایش قبل از درخواست است . پس هرگاه خداوند را می خوانی . تمجید کن . پرسید ( راوی ابن بکیر ) چگونه خداوند را تمجید نمایم ؟ فرمود : می گویی : یَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَیَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ، یَا فَعَّالاً لِما یُرِیدُ، یَا مَنْ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ ، یَا مَنْ هُوَ بِالمَنْظرِ الأعْلی ، یا مَنْ هُوَ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ .

3. در روایت(3) دیگری که علامه مجلسی آن را صحیح خوانده . معاویه بن عمار از امام ششم علیه السلام ذکر کرده که همانا ستایش است . سپس ثنا گفتن ، سپس اعتراف به گناه ، سپس درخواست کردن . همانا ( واللّه بنده ای از گناه خارج نشود مگر به اقرار ، و نظیر آن .

4. روایتی دیگر(4) معتبر از معاویه از امام علیه السلام است تا اعتراف به گناه .

5. و در صحیح دیگر از حارث بن مغیره از امام ششم(5) علیه السلام داریم که هرگاه خواستی دعا کنی . پس خداوند عزوجل را تمجید کرده ، و سپاس گزار و تسبیح و تهلیل کرده ، و ثنا کن . و درود ( صلوات ) بر پیغمبر و آل آن حضرت بفرست . سپس بخواه ، عطاء می شوی .

6. و در صحیح(6) عیص بن القاسم از آن بزرگوار آمده ، هرگاه کسی از شما حاجت درخواست می کند . پس ثناء بر پروردگار گفته و مدحش نماید . تا آنجا که هنگامی که حاجت درخواست کردید . پس خداوند عزیز جبار را تمجید کرده و مدح گفته ثناء کنید . می گویی : اللّهُمَّ یَا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطی، وَیَا خَیْرَ مَنْ سُئِلَ، وَیَا أَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ . یَا أَحَدُ یَا صَمَدُ، یَا مَنْ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ ، یَا مَنْ لَمْ یَتَّخِذ صاحِبَهٌ وَلاَ وَلِدا ، یَا مَنْ یَفْعَلُ ما یَشَاءُ، ویَحْکُمُ ما یُریِد ویَقضی ما أحَبَّ ، یَا مَنْ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ، یَامَنْ هُوَ بِالمَنْظَرِ الأعلی ، یَامَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیء ، یا سَمیعُ یا بَصیرُ . و بسیار نام های خداوند عزوجل را بیاور . همانا نام های خداوند بسیار است و درود بر محمد وآلش ( صلوات ) بفرست و بگو : اللّهُمَّ أَوْسِعْ عَلَیَّ مِنْ رِزْقِکَ الْحَلالِ، ما اکُفُّ بِهِ وَجْهِی وَاُؤَدِّیِ بِهِ عَنْ اَمانَتی ، وَاصِلُ بِهِ رَحِمِی . وَیَکُونُ عَوْناً لی فی الحج والعمره .

و در ذیل این روایت دارد ، که مردی داخل مسجد شد . دو رکعت نماز خواند . سپس از خداوند عزوجل سؤال کرد . پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود بشتاب از خداوند درخواست کرد . دیگری آمد دو رکعت نماز خواند . سپس ثناء بر خداوند عزوجل گفت ، و درود بر پیغمبر و آل حضرت صلی الله علیه و آله فرستاد . حضرت فرمود : درخواست کن . اعطاء می شوی ( خواسته ات به تو داده می شود . ) در روایت(7) معتبر خصال در حدیث اربعمأه از حضرت امیر علیه السلام وارد شده . درخواست بعد از مدح است . پس خداوند عزوجل را مدح کرده سپس حاجتها را درخواست کنید . ثناء بر خدای عزوجل گفته و مدحش کنید پیش از درخواست ، ای صاحب دعاء چیزی که روا نیست ( حلال نیست ) و نمی شود درخواست مکن ) و نظیر همین ذیل در روایت ابی کهمس(8) از امام ششم علیه السلام وارد شده .

شرط دیگر صلوات بر پیغمبر و آل آن حضرت است ، در چندین روایت دارد که دعاء پیوسته محجوب است ( ممنوع از استجابت و بالارفتن است ) تا صلوات بر محمد وآل محمد بفرستد . صحیح(9) هشام بن سالم از امام ششم علیه السلام و نظیر آن روایت مسند صفوان(10) جمال ، و قریب به آن مسند حارث اعور(11) از امیرالمؤمنین علیه السلام است .

پی نوشت ها:
1. مرآه العقول : 12/59 ؛ وسائل الشیعه : 4 7 ، باب 31/1 ، أبواب الدعاء .
2. مرآه العقول : 12/59 61 ؛ وسائل الشیعه : 4 7 ، باب 31/3 ، أبواب الدعاء .
3. مرآه العقول : 12/63 ؛ وسائل الشیعه : 4 7 ، باب 31/5 ، أبواب الدعاء .
4. مرآه العقول : 12/64 ؛ وسائل الشیعه : 4 7 باب 31/5 ابواب الدعاء .
5. مرآه العقول : 12/64 ؛ وسائل الشیعه : 4 7 ، باب 31/6 ، أبواب الدعاء .
6. مرآه العقول : 12/64 الی 71 ؛ وسائل الشیعه : 4 7 ، باب 31/2 ، أبواب الدعاء .
7. وسائل الشیعه : 4 7 ، باب 31/10 ، أبواب الدعاء .
8. مرآه العقول : 12/71/72 ؛ وسائل الشیعه : 4 7 ، باب 31/4 ، أبواب الدعاء .
9. مرآه العقول : 12/86 الی 89 ؛ وسائل الشیعه : 4 7 ، 36/5/12 ابواب دعاء .
10 مرآه العقول : 12/99 ؛ وسائل الشیعه : 4 7 ، باب 36/1 ، أبواب الدعاء .
11. وسائل الشیعه : 4 7 ، باب 36/16 ، أبواب الدعاء .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت