لطفا چند راه برای ارتباط محکمتر با خدا بفرمائید.

پرسش:

لطفا چند راه برای ارتباط محکمتر با خدا,بفرمائید.

پاسخ:

باسلام و احترام

اولین قدم را با توبه آغاز کنیم. خداوند در قرآن فرموده است که« ان الله یحب التوابین» خداوند توبه کننده گان را دوست دارد ؛ پس با جلب دوستی الهی از راه توبه و پاک و سبک شدن از خظاها و لغزش ها ، برداشتن  قدم های بعد آسان تر خواهد شد. هم چنین با توبه عهد خواهیم کرد که به دنبال معصیت و گناه نباشیم و زندگی پاکیزه و حیات طیب داشته باشیم.

رسول اكرم(ص) فرمود: «اصل الدين الورع و رأسه الطاعه؛(1) ريشه و اساس دين، ورع و اجتناب از گناهان است (چنان كه) طاعت خدا و انجام واجبات به منزله سر آن است».
تذكر چند نكته مهم
1 –هر چه ميزان معرفت انسان نسبت به جنبه هاي ضعف و قوت خويش، و جمال و جلال خداوند بيشتر باشد، و هر اندازه توانسته از گناهان بدني و قلبي و فكري دور باشد و جسم و دل و انديشه خويش را متوجه خداوند سازد، به همان اندازه مي تواند واقعيت معنوي را بيشتر درك كند و قرب و نزديكي به خدا را احساس و لمس نمايد.
3 – تكامل روحي و نزديكي به خدا، همانند بالا رفتن از پله هاي نردبان است. هر چه از پله ها بالاتر مي رويم، نيازمند مراقبت و مواظبت بيشتر است، زيرا در صورت انحراف و سقوط، ضربه شكننده تر خواهد بود.
4 – وسطه پله هاي نردبان جاي توقف و ماندن نيست، بايد حركت را تداوم بخشيد و گرنه خطر تزلزل و سقوط او را تهديد مي كند. كسي كه از پلكان تهذيب و اصلاح نفس بالا مي رود، آن هنگام مي تواند صعود يابد و به قرب الهي برسد كه وسط راه توقف نكند.
5 - ثبات قدم و استقامت و استواري در برابر سختي ها و مشكلات و آزمون هايي كه خداوند از انسان مي گيرد، شرط موفقيت در نزديكي به خدا است.
6 – با توجه به تفاوت درجات شناخت و معرفت و ايمان و معنويت و موقعيت هاي فردي و اجتماعي، به شمار انسان هايي كه بخواهند در اين راه گام بردارند، تكاليف متفاوت وجود دارد.
شناخت تكاليف و آشنايي با راه و علايم آن و خطرهايي كه انسان را تهديد مي كند، نياز به «راهنما و معلم» دارد. چه بسیارند افرادي كه ندانسته به افراط و تندروي يا تفريط و سستي كشيده شدند و از حركت بازماندند و به انحراف و سقوط دچار گشتند.
از شرايط قرب الهي، ترك معصيت خداوند و انجام دستورهاي او است مخصوصا جوانان به جهت توانايي هاي جسمي و رشد و بلوغ شهوي اگر بتوانند خود را از زمينه هاي گناه دور نگه دارند و دل و دست و زبان و چشم خود را از آلوده شدن پاك نگه دارند، مي توانند از قرب الهي بهره مند گردند. در روايتي از امام صادق آمده : خداوند به حضرت موسي فرمود:
«بهترين وسيلة تقرب به من ورع و ترك معصيت است. اگر كسي ورع داشته باشد او را در بهشت هاي عدن جاي مي دهم».(2) بزرگ ترين مانع رسيدن به كمالات،‌ گناه و هواى نفس است به طورى كه امام صادق(ع) مى فرمايد: "بين بنده و خدا هيچ پرده اى تاريك تر و ترسناك تر از نفس و هوى نيست .(3)براى دستيابى به مقام شكر و نيل به اجر عظيم و احاطه بر مسائل با روشن بينى خاص و كسب موفقيت، قرآن مجيد تقوا را مطرح كرده است
بعد از اين مرحله (انجام واجبات و ترك گناهان) ، انجام دادن مستحبات مانند نافله هاي يوميه مخصوصا نافلة شب و تهجّد و مناجات با خدا موجب قرب الهي مي شود.
پيامبر (ص) فرمود: «خداي متعال مي فرمايد: «با انجام نوافل به سوي من تقرب پيدا كنيد تا شما را دوست بدارم. اگر شما را دوست بدارم، اگر دعا كنيد اجابت مي كنم و اگر درخواستي داشتيد عطا مي كنم».(4)
اخلاص در نيت موجب تقرب الي الله است.(5)
توجه زياد به شكم و شهوت موجب دوري از خدا مي شود.(6)
1 – انسان كامل، شهيد مطهري؛
2 – تعليم و تربيت، شهيد مطهري؛
3 – اخلاق عملي؛ آيت الله مهدوي كني؛
4 – چهل حديث ، امام خميني(ره)
پى نوشت‏ها:
1 – محمد باقرمجلسي ، بحار، ج74، ص 86.
2 – محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، ج8، ص 114، مادة قرب.
3- سفينه البحار، ج 2، ص 605
4 – همان، ص 110.
5 – همان، ص 113.
6 – همان ، ص 115.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت