رفتارم با همکار اهل تسنن چگونه باید باشد؟

پرسش:

من در يك محيط اجتماعي با يكي از افراد اهل تسنن مجبورم رابطه داشته باشم ولي متأسفانه رفتار و اعمال اين فرد در برابر مسلمانان شيعه بسيار زشت و زننده است. براي حفظ اين رابطه وظيفه من در مقابل فرد چيست؟

پاسخ:

با سلام و ادب

ابتدا لازم مي‌دانم از حسن توجه و علاقه شما به ارتباط سالم و سازنده با فرد مذكور تشكر و سپاسگزاري نمايم. در خصوص چگونگي ارتباط با افراد جامعه اعم از همكيشان و غير همكيشان به نظر مي‌رسد رفتار بزرگان دين از پيامبر بزرگوار اسلام ( ، امير المؤمنين ( و ديگر امامان و رهبران معصوم ( و علماء و رهبران دين بهترين الگو و اسوه رفتاري باشد. در حالات پيامبر اكرم ( نقل شده است كه فردي يهودي هر روز بر سر راه پيامبر (خاشاك مي‌ريخت و ايشان را اذيت و آزار مي‌كرد. يك روز وقتي حضرت از كوچه عبور كردند و با برخورد هر روز آن فرد مواجه نشدند پرسيدند اين مرد چه شده است؟ گفتند در بستر مرض افتاده است. فرمود به عيادتش برويم و به عيادت او رفتند. حضرت هرگز ابراز خوشحالي نكردند كه دشمن آزار دهنده ايشان در بستر مريضي افتاده و يك مزاحم از سر راهشان برداشته شده است بلكه درصدد تأليف قلب او بر آمدند و با عيادت از او زمينه مسلمان شدنش را فراهم ساختند. اين رفتار در سيره امامان و بزرگان دين اسلام فراوان مشاهده مي‌شود.
شما مي‌تواني با مطالعه سيره زندگي بزرگان دين از اين نوع رفتارها بيشتر آگاهي پيدا كني و مشابه آن رفتار نمايي حتي اگر رفتاري برگرفته شده از رهبران و شخصيت‌هاي مورد احترام او را برايش تجسّم ببخشي بسيار مجذوب خواهد شد. متأسفانه برخورد سني‌ها و شيعيان در برخي موارد دوستانه و برادرانه نيست، بلكه خصمانه است. گاهي تعامل با اقليت‌ها راحت‌تر صورت مي‌گيرد تا برادران ايماني و مسلمان. بايد ياد بگيريم چگونه ضمن حفظ اعتقادات و باورها به اعتقادات و باورهاي ديگران احترام بگذاريم و آنها را محترم بشماريم. شما اگر بتواني با رفتار پيامبر گونه و علوي، قلب او را تسخير كني نه تنها رفتار او نبست به شيعيان تغيير خواهد يافت بلكه ممكن است گرايش به تشيع نيز پيدا كند. بايد در عمل نيكي و صداقت و برجستگي شيعه را مشاهده و لمس كند. در اين صورت نه تنها از مخالفت و برخورد تند و خشن اجتناب خواهد كرد بلكه مريد نيز خواهد شد و به ابراز محبت روي خواهد آورد.
توصيه مي‌كنيم با ايشان رفتاري توأم با ملاطفت و مهرباني و احترام به عقايد و باورهاي وي داشته باشيد و به ساير همكاران نيز سفارش اكيد بكنيد از رفتارهاي تند و زننده و توهين آميز به ايشان يا رهبران و بزرگان مورد قبول و احترام‌شان بشدت اجتناب و احتراز ورزند. طبيعي است وقتي به شخصيت مورد احترام آنان توهين و اهانت شود اگر آنان به شخصيت‌هاي مورد احترام ما توهيني نكنند قطعاً به خود ما توهين مي‌كنند. وقتي برخي برادران شيعه به خليفه دوم كه شخصيت مورد احترام برادران اهل سنت است، وقيحانه توهين و لعن مي‌كنند بايد انتظار داشته باشيم آنها نيز چنين كنند كه معمولاً به امامان شيعه توهين نمي‌كنند ولي طبعاً به ديگران توهين خواهند كرد. احترام به شخصيت‌هاي مورد احترام‌ آنان بمنزله قبول آنان است. احترام به انسانيت و اعتقادات و باورهاي آنهاست.
در مقام بحث و استدلال بصورت منطقي و استدلالي مي توان وارد شد ولي توهين به هيچ وجه به صلاح جامعه اسلامي نيست ما بايد همه نيرو و توانمان را اعم از شيعه و سني براي مقابله با دشمن مشترك خودمان بكار گيريم و از تفرقه و هدر دادن نيرو و انرژي خودمان بشدت اجتناب ورزيم.
موفق وپيروز باشي

داستان راستان شهيد مطهري

مؤسسه پيوند با امام (ره)

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت