باطنی زیبا آرزویم است!

داشتن باطنی پاک

پرسش:

من دختری هستم كه در خانواده مذهبی بزرگ شده ام ولی دلم میخواهد مانند مجتهدان قلب پاکی  داشته باشم و خالص و به خدای مهربان نزدیک شوم  دوست دارم باطنی زیبا داشته باشم ؟ پس برایم بنویسید؟

 پاسخ:

با سلام و ادب

اولين گام در مسير حركت به سوى خدا و تقرّب و نزديكى به او,   است .
ايمان دو جنبه دارد نظرى و عملى . هر يك از آن داراى درجات و مراتبى است .
 اولين درجهء ايمان نظرى شناخت و معرفت خدا و اعتقاد به وحدانيت او و عقيده بر اين كه نظام هستى قائم به تدبير و ارادهء او و متحرك به قدرت قيّومى او است و همهء موجودات در پيدايش و بقاء و هستى خويش به او نيازمندند. پس از آن , اعتقاد به فرشتگان به عنوان كارگزاران خداوند در نظام هستى و عقيدهء به وحى و نبوت همهء انبيا از حضرت آدم تا حضرت خاتم النّبيّين و اعتقاد به عالم برزخ وقيامت كبرى و حساب و كتاب , حشر و نشر و بهشت و جهنم از شعبه هاى ايمان نظرى است. .

ايمان عملى : ايمان عملى ثمرهء ايمان نظرى و ميوهء شناخت و آگاهى از حقيقت است . در سايه تسليم پروردگار و عمل بر اساس راه حقيقت است كه مي توان به مراتب كمال انساني و قرب الهي دست يافت.
 اولاً: به مقتضاى اين آيه  «آن ها كه در راه ما (با خلوص نيت ) جهاد كنند قطعاً به راه هاى خود, هدايت شان خواهيم كرد.» (1) مشمول عنايت ويژه حق قرارمى گيرد و در مسير دستيابى به معرفت و شناخت خداوند كه حق مطلق است هدايت مى شود.
 ثانياً: نور معرفت و آفتاب ايمان وقتى درون دل راروشن ساخت و انسان را به ا و آشنا نمود و توانست خود را بشناسد و از آن چه انجام داده باخبر شد, يك تحوّل درونى و انقلاب فكرى وعقيدتى در او پديد مى آيد كه اصطلاحاً به آن توبه مى گويند. بنابراين , توبه اولين مرحله از مراحل سير به سوى خدا وتقرّب و نزديكى به او است . بدون توبه حقيقى ايمان در قلب استقرار پيدا نمى كند. حقيقت توبه , پشيمانى و ندمت ازخطاها و گناهان و كاهلى و سستى هاى گذشته است و علامت پشيمانى آه و حسرت و سوز و ناله اى است كه فضاى جان و روح توبه كننده را احاطه نموده باشد به گونه اى كه گناهانش تلخ ترين خاطرهء ذهنى او و ضجر آورترين موضوعى است كه هرگاه به ياد آن مى افتد, روحش آزرده مى گردد. بنابراين , منظور از توبه صرف گفتن ذكر نيست . تا وقتى كه شيرينى و حلاوت گناه در خاطر او است استغفرالله گفتن , نعوذ بالله ـ استهزاء نمودن خدا و ذكر او است . (2) كسى كه حقيقتاً از گناه پشيمان باشد عزمى راسخ بر ترك گناه دارد. بنابراين , بعد از توبه نخستين گام و اولين شرط براى حركت و سير به سوى خدا ترك گناه و انجام واجبات و اطاعت از اوامر الهى است.
پيامبر اكرم (ص) فرمود: ريشه و اساس دين و ديندارى ورع و اجتناب از گناهان است , و ساقه و سر آن اطاعت از خداست.

3- معرفت و شناخت چهارده معصوم و توسل و ارتباط با آنان :

ائمه سبيل اللّه يعنى راه خدا و باب الله به معناى درب ورود به مقام الوهيت و تقرب به ذات خدا هستند. همان طوري كه قرآن دستور مى دهد واتوا البيوت من ابوابها(3

امام باقر(ع) در تفسير و بيان مصداق آيه مى فرمايد: آنها امامان از آل محمد عليهم السلام وسبيل الله هستند.(4

اميرالمؤمنين (ع) در مقام تبيين آيهء مذكور فرمودند: ما اهل البيت همان خانه هايى هستيم كه خداوند دستور داده از راه درب هاى آن وارد شويد. ما اهل البيت , هم ـ خانه هاى خداـ هستيم و هم ـ دربهاى خانه ءخدا ـ.(5)

بنابراين , هر كس مى خواهد خدا را بشناسد و به خدا تقرّب جويد و به كمال نهايى عبوديّت و انسانيت نايل گردد بايد با احاديث و معارف بلند ائمه  آشنا شود و با آن زندگى نمايد و برنامهء دنيا و آخرت خويش را بر اساس آن تنظيم كند و بداند بدون شناخت و ارتباط و اطاعت از امامان  نيل به قرب الهى ميسر نيست . (6) هر كه خدا را طلب مى كند و تقرّب و نزديكى به او را جستجو مى نمايد بايد از شما اهل البيت آغاز كند و با شما باشد و هر كس توحيد خالص طلب مى كند و وحدانيت خدا رامى جويد, ولايت و اطاعت شما را مى پذيرد.

4-عمل صالح :
 
بعد از معرفت و شناخت و مشخص گشتن هدف و ايمان به آن نوبت به عمل مي رسد. ايمان بدون عمل صالح معنا ندارد.

امام صادق(ع)مي فرمود: الايمان لا يكون الاّ بعمل ;ايمان چيزى جز عمل نيست .(7

در حديث ديگرى كه از آن حضرت نقل شده آمده است : ايمان آن است كه طاعت خدا شود و گناهى محقق نگردد.(8)

از اميرالمؤمنين (ع)سؤال شد: آيا هر كس گواهى دهد به وحدانيت خدا و نبوت محمد بن عبداللّه  او مؤمن است ؟ فرمود: پس واجبات خدا چه مى شود؟(9)

فردى به اما باقر(ع)عرض كرد: در زمان ما گروهى هستند كه مى گويند: هر كس به شهادتين اقرار كند او مؤمن است فرمود: اگر چنين بود پس چرا براى اجراى حدود, تازيانه مى خورند, يا اگر سرقت كنند دستشان قطع مى شود ـ آيادست مؤمن را قطع مى كنند؟ آيا بر مؤمن , حد اجرا مى كنند؟ در حالى كه خداى عزوجلّ مخلوقى گرامى تر از مؤمن نيافريده , زيرا فرشتگان و ملائك خدمتگذار مؤمنين هستند و مؤمنين در جوار رحمت خدايند و بهشت براى مؤمنين است . سپس فرمود پس چرا كسى كه واجبات را انكار كند, كافر است ؟(10)

پي نوشت ها:
(1.عنكبوت (29 آيهء 69
(2.المستغفرين ذنبٍ و يفعله كالمستهزىء بربّه (كلينى , اصول كافى , ج 2 ص 504
(3.بقره (2 آيهء 189
(4.سيد هاشم بحرانى , البرهان , ج 1 ص 190
(5.همان
(6.شيخ عباس قمى , مفاتيح الجنان , زيارت جامعهء كبيره .
(7.كلينى , اصول كافى , ج 3 ص 55
(8.همان .
(9.همان .
(10.همان .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت