شیطان از چه راههای برای فریفتن بنده بهره می گیرد؟

پرسش:

بنده جوانی 23 ساله هستم، خواستم کمکم کنید تا دیگه گناه نکنم، به سوالات شب اول قبر ایمان دارم و اهل نماز هم هستم ولی بعضی وقتا وسوسه ی ابلیس آن قدر زیاد می شود که مجبور می شوم گناه رو انجام بدم، لطفا کمکم کنید.

پاسخ:

با سلام و تشکر از حضورتون

حقيقت آن است كه طبق آيات قرآن، شيطان دشمن قسم خورده انسان است و هيچ گاه اجازه نمي دهد بنده مومن راه صلاح و درست را به راحتي به خط پايان برساند. لذا نبايد انتظار داشته باشيم به راحتي دست از سر ما بردارد. در هر لباسي كه باشيم و در هر كجا كه باشيم، شيطان در كمين نشسته است. كار او فقط وسوسه كردن و زينت دادن به گناهان يا دشوار نشان دادن امور نيك است. براي در امان ماندن از او بايد به خداوند قاهر پناه ببريم. قرآن ميفرمايد:

"وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَـَنِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُو سَمِيعٌ عَلِيم؛(1) اگر از شيطان وسوسهاي به تو رسد، به خدا پناه ببر زيرا او شنواي داناست. پس زياد زير لب زمزمه كنيد: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.

نكته كليدي كه برای ترک گناه بايد مورد توجه جدي قرار گيرد، اين است كه براي رهايي از وسوسه های شیطان، عزمي راسخ و اراده ‏اي محكم لازم است. مهم ترين ابزار در ترك معصيت و فرار از دام شيطان، اراده و قوي در ترك اعمال زشت و ناپسند است. تصميم و اراده بر ترك عادات زشت و گناه، نشانه بزرگي و شجاعت نفس است. كسي كه بتواند تصميم بر ترك گناه بگيرد، مجاهد در راه خدا است. فرمود:«أشجع الناس من غلب هواه (2) شجاع ترين و قدرتمندترين مردم كسي است كه بر هواهاي نفساني اش غالب آيد.

فردي كه مي خواهد ترك گناه كند و توبه واقعي كند، مهم ترين كاري كه بايد انجام دهد، اين است كه اراده و اعتماد به نفس خود را تقويت نمايد تا در مقابل طوفان وسوسه هاي شيطاني تاب بياورد. ارائه هر راهكاري براي رهايي از گناه نيز، متوقف بر خواست و اراده قطعي فرد است. بهترين اذكار و قوي ترين راهكارها، بدون خواست واقعي روي كاغذ باقي ميماند. عواملي در تقويت اراده مؤثر است از جمله: تمركز بخشيدن به فعاليت هاي گوناگون، توجه به عبادات به ويژه نماز كه تمرين تمركز فكر است، پايان رسانيدن كارهاي نيمه تمام، تلقين مثبت و. . . .
بديهي است كه براي تقويت ايمانتان بايد اين امور را در خود تقويت نماييد

در كنار تقويت اراده، لازم است ایمان خويش را نيز تقويت نماييد. خداباوري (3)، باور قلبي به اين كه خداوند همواره ناظر و حاضر است(4)، به ياد مرگ و آخرت بودن(5)، باور اين كه واجبات ديني براي كمال و ترقي و جهت رسيدن به نعمت هاي بي پايان خدا مقرر شده و محرّمات به خاطر نجات از بدبختي ممنوع گرديده است، طرد افكار شيطاني (6)، پرهيز از عوامل تحريك زا، دقت در دوستيابي، تأمين نيازهاي جنسي از راه ازدواج، از جمله راهكارهاي موثر در تقویت ایمان و ترك گناهان هستند. در اين زمينه مطالعه كتب شهيد مطري توصيه مي شود.

جهت آگاهي بيش تر و ترغيب براي عملياتي كردن توصيه ها كتاب هاي زير را مطالعه كنيد:
1- كيفر گناه و آثار و عواقب خطرناك آن، از سيد هاشم رسولي محلاتي.
2- گناه شناسي، از آقاي محسن قرائتي.
3- گناهان كبيره، از آيت الله شهيد دستغيب.

منابع:
1. اعراف (7) آيه 200.
2. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 ه. ق، ج4، ص394.
3. علامه مجلسي، بحار الانوار، مؤسسه وفاء، بيروت، 1404 ه. ق، ج 101، ص 41.
4. علق(96) آيه14.
5. زلزال (99) آيه 7 و 8.
6. محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، دارالحديث، ج 4، ص 3291.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت