راههای جبران عاق والدین چیست؟

پرسش:

 

راه های رفع عاق والدین چیست؟

پاسخ:

با سلام و اهدای امید و سپاس از حسن اعتماد شما

برای جبران عاق والدین، اگرآن ها در قید حیات اند :
 اولا: بایست به والدین ثابت کنی که دیگر قصد تکرار چنین عملی رانداری.
 ثانیا : چون به خاطر این ظلم، والدین شما آزرده خاطر شده اند، بهتر است بیش تر از سابق احترام و ادب و اطاعت را نسبت به ایشان رعایت کنی. که سبب نرم شدن قلب والدین شما می شود . نهایتا با کمال خضوع و با توسل و خواهش از درگاه خداوند متعال و ائمه معصومین (ع) از والدینت بخواهی که تورا مورد بخشش قرار دهند.  مطمئن باش که خدای مهربان قلب پدر و مادر را از جنس مهربانی خویش آفریده است. امکان ندارد فرزندی از آنان عذرخواهی کند وآن ها او را نبخشند.
اما اگر در قید حیات نیستند،
اولا، واجباتی که از آن ها در حال حیات فوت شده مثل نماز و روزه و حج و بدهی های آن ها ادا گردد.
دوم: به آن چه وصیت کرده اند، عمل شود.
سوم: آن ها را تا آخر عمر نباید فراموش کرد. باید برای شان طلب آمرزش و رحمت کرد. به نیابت از آن ها صدقه داد. اعمال مستحب به قصد و نیت آن ها به جا آورد. هدایای معنوی برای آن ها فرستاد.
 حضرت باقر(ع) فرمود:
بنده ای که در حیات و زنده بودن پدر و مادرش به حال آن ها نیکوکار است. اگر پس از مرگ، آن ها را فراموش کند وحقوق و بدهی آن ها را ادا نکند و برای آن ها طلب رحمت نکند، خداوند او را عاق والدین به شمار می آورد. بنده ای که در زمان زنده بودن پدر و مادرش به آن ها نیکی و احترام و احسان نکرده، عاق والدین می باشد، اگر پس از مرگ جبران کند و قرض و بدهی آن ها را ادا کند و با دعا و طلب رحمت آن ها را یاد کند، خداوند متعال او را نیکوکار، نسبت به پدر و مادرش به شمار می آورد و ثبت می کند. (اصول کافی، ج 3، ‌ص 238)
روایات زیادی داریم که کسانی که از دنیا می روند، از وضع خانواده خود و اعمال خوب و بد آن ها آگاهند. از اعمال خوب آن ها خوشحال و شاد و از اعمال بد آن ها دلگیر می شوند، به ویژه در مورد والدین روایت داریم که ارتباط آن ها با اعمال فرزندان شان برقرار است. اعمال خوب و بد فرزندان باعث خوشی یا عذاب و ناراحتی آن ها در عالم برزخ می گردد. بی توجهی فرزندان وفراموش کردن پدر و مادر پس از مرگ آن ها و سهل انگاری در پرداخت حقوقی که در دنیا بر گردن آن ها بوده و عمدا یا سهوا پرداخت نکرده اند، باعث آزردگی و اذیت شدن و ناراحتی آن ها می گردد. همین به معنای عاق والدین است. برعکس جبران کوتاهی ها و بی احترامی ها و بی توجهی هایی که نسبت به پدر و مادر در زمان زنده بودن شان روا داشته شده، اما بعدا جبران شده، باعث شادی و خرسندی آن ها در عالم برزخ می گردد. موجب می شوند فرزندانی که در زمان زنده بودن شان عاق آن ها بوده اند، در اثر نیکی پس از مرگ شان، پدر و مادر از آن ها راضی شوند و مورد دعای خیر و لطف آن ها قرار بگیرند.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت