روش های تقویت معنویت در زندگی کدام است؟

پرسش:

برای تقویت معنویت در زندگی چه باید کرد؟

پاسخ:

با سلام و احترام

براي‌ تقويت معنويت به‌ چند نكته‌ توجه‌ كنيد:‌

 1 ـ خدا را ناظر اعمال‌ خويش‌ بدانيد:‌    

 اگر كسي‌ خدا را برخود شاهد و ناظر بداند و خود را در محضر خدا بداند و واقعاً به‌ اين‌ مطلب‌ اعتقاد پيدا كند هرگز دست‌ به‌ گناه‌ و آلودگي‌ها نمي‌آلايد . كسي‌ كه‌ در برابر ديدگان‌ مردم‌ گناه‌ نمي‌كند قطعاً در برابر ديدگان‌ خدا خود را از گناه‌ حفظ‌ مي‌كند. كسي‌ كه‌ اعتقاد دارد به‌"واللّه‌ شهيد علي‌ ما تعملون‌".[1] و به‌"هو معكم‌ اينما كنتم‌ واللّه‌ بما تعملون‌ بصير".[2] "خدا شاهد بر عملهاي‌ شما است‌" و "او با شما است‌ هر كجا كه‌ باشيد و خدا به‌ عمل‌هاي‌ شما آگاه‌ است‌"، هرگز به‌ دنبال‌ گناه‌ نمي‌رود.

 امير المؤمنين‌ (ع‌) مي‌فرمايد: خدا رحمت‌ كند انساني‌ را كه‌ هميشه‌ پروردگارش‌ را در نظر داشته‌ باشد از گناه‌ كناره‌ گيرد و باخواهش‌ دل‌ بجنگد و آرزوي‌ دنيايي‌ خود را تكذيب‌ كند آن‌ انساني‌ كه‌ نفس‌ سر كش‌ خود را با تقوا و پرهيز كاري‌ مهار كند و با لگام‌ ترس‌ از پروردگار برد هانش‌ دهنه زند و مهارش‌ را به‌ سوي‌ طاعت‌ و فرمان‌ برداري‌ خدا كشاند و از نافرماني‌ و معصيت‌ بازش‌ دارد (3]

2ـ صفات‌ بد و خوب‌ خود را بسنجيد و درصد و مقدار آن‌ها را محاسبه‌ كنيد و در صدد زدودن‌ صفات‌ بد بر آييد و صفات‌ خوب‌ را جايگزين‌ آنها كنيد. و به‌ تعبير ديگر نقاط‌ ضعف‌ و قوت‌ خويش‌ را بررسي‌ و آنها را تعديل‌ كنيد. كسي‌ كه‌ در صدد خود سازي‌ بر مي‌آيد ، بايد اين‌ صفات‌ مذموم‌ را از خود دور كند، مثلاً با تواضع‌ كردن‌ تكبر را از خود دور كند، در راه‌ اطاعت‌ خدا خود را به‌ زحمت‌ بياندازد براي‌ كمك‌ به‌ پيچار گان‌ و نياز مندان‌ فعاليت‌ كند، براي‌ عبادت‌ نيمه‌ شب‌ برخيزد و به‌ را زونياز مشغول‌ شود. تحمل‌ مشقت ها در راه‌ خدا باعث‌ مي‌شود كه‌ خود خواهي‌ از او رخت‌ بربندد و خدا خواه‌ شود.

3ـ ‌ انجام واجبات الهي و مراقبت بر آنها و ترك محرمات بسيار موثر است . به خصوص همّت‌ خويش‌ را در ترك‌ گناه‌ قرار دهيد. ترك گناه هرچه سخت تر باشد ، ثواب و پاداش وتأثير معنوي آن در روح و روان  بيشتر است  و چون شما جوان هستيد ، مراقبت بر غريزه جنسي و كنترل شهوت در دوران جواني بسيار مهم است . سعي نماييد به محرك هاي شهواني مانند فيلم‌هاي‌ مستهجن نگاه نكنيد واز گوش‌ دادن‌ به‌ موسيقي‌هاي‌ حرام‌ اجتناب‌ كنيد. اگر بتوانيد بر خود مسلط‌ بشويد و جلوي‌ اين‌ معاصي‌ را بگيريد ، گام‌ بزرگي‌ در خود سازي‌ و تحصيل معنويت برداشته‌ايد.


آل‌ عمران‌ (3) آية‌ 98.1
حديد (57) آية‌ 4.2
كافي‌، ج‌8، ص‌172.3

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت