آیا بین عقل و عشق، تضاد وجود دارد؟

پرسش:

چگونه می شود عقل وعشق را در بندگی خدا گرد اورد ؟

پاسخ:

با سلام خدمت شما دوست عزیز

اما عقل و عشق، متأسفانه در ادبیات عرفانی و در بین مردم بین عقل و عشق تضاد و مخالفت تصویر شده است، در حالی که این گونه نیست. اوّلاً عشق به معنای محبت شدید است. عشق اگر بر مبنای شناخت و معرفت باشد، با عقل سازگار بوده و پشتیبان عقل است.

اسلام انسان‌ها را به محبت دعوت کرده اما محبتی مبتنی بر معرفت. هرچه معرفت عمیق‌تر باشد، محبتی که حاصل می‌شود، شدیدتر خواهد بود. خداوند جمال مطلق است و هرچه از خدا باشد و به سوی او برگردد،‌ جلوة جمال خدا است.

دین، قرآن، انبیا و اولیا جلوة جمال خدایند، از این رو هر چه معرفت‌ ناشی از عقل در آنها بیشتر باشد، عشق بدانها بیشتر می‌شود. انبیا و اولیا عاقل‌ترین انسان‌ها و در همان حال عاشق‌ترین بودند. عشق حقیقی و عشق به حق و مظاهر حق، با عقل همراستا و همراه است و هیچ تضادی بین آنها نیست. آنچه با عقل ناسازگار است شهوت است که به غلط عشق نامیده شده است. علاقه به گناه و فساد و شهوترانیِ بی‌قید و بند که امروزه عشق نام گرفته، نامذاری غلط است.

آنچه عقل نمی‌پذیرد، محبت به فساد و گناه و دلبستگی به دنیا و مظاهر آن می‌باشد، ولی همین عقل دعوت کننده به خوبی‌ها و عشق به آنهاست. شیخ اشراق (که جامع عقل و عشق در عبادت است) می‌گوید:

اوّل پایه معرفت است. دوم محبت و سوم عشق و به عالَم عشق (که بالای همه است) توان رسیدن تا از معرفت و محبت دو پایة نردبان نسازد و معنی «خطوتین و قد وصلت. دو گام بردار تا واصل شوی» این است.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت