آيا نياز به كمال و ميل به آرامش دروني با يكديگر در تضادند؟

پرسش:

آيا نياز به كمال و ميل به آرامش دروني با يكديگر در تضادند؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

انسان فطرتا دنبال كمال است و اساسا موجودي كمال خواه است و حس خداجويي او ناشي از حس كمال خواهي او است. زيبايي خواهي، افزون‏طلبي، مقام خواهي همه به خاطر اين غريزه است. كمال خواهي بر دو قسم است: كمال خواهي دنيوي و كمال خواهي معنوي.

رفتتن به دنبال كمال مادي و دنيوي بدون همراهي با كمال معنوي، آرامش دروني را به هم مي‏زند، ولي اگر انسان داراي كمال معنوي شد و به درجه‏اي از تقوا رسيد كمال خواهي مادي و دنيوي به او ضرري نخواهد رساند، چون هر چه ايمان انسان به خدا بيشتر باشد و رعيات تقوا را سروحه كار و زندگي خد قرار دهد، اطمينان خاطر و آرامش دروني بيشتر مي‏شود. الذين آمنوا و لم يلبسا ايمانهم بظلم اولئك لهم الامن و هم مهتدون.(1)

كساني كه به خدا ايمان آورده و ايمان خود را به ظلم نيالوده‏اند داراي ايمني و مصونيت اند و آن‏ها هدايت يافتگان واقعي هستند.

ايمان يا به عبارت ديگر كمال معنوي آرامش بخش دل‏ها است. چنان كه قرآن مجيد مي‏فرمايد: "ألا بذكر اللَّه تطمئن القلوب؛ (2) آگاه باشيد دل با ياد خدا آرام مي‏گيرد".

ايمان به خدا انسان را از دلبستگي به دنيا رهاند و اين باور را براي او ايجاد مي‏كند كه دنيا مقصد نيست در واقع دست نيافتن به رياست و مال و منال دنيا نمي‏تواند فكر اهل ايمان را مضطرب و مشوش سازد.

طمع و حرص كه باعث كمال خواهي مادي است باعث بردگي و اسارت نفس مي‏شود و بر روح و روان انسان تأثير منفي مي‏گذارد.

اميرالمؤمنين(ع) فرمود: العبيد ثلاثة: عبد رق و عبد شهوة و عبد طمع(3) بردگان بر سه قسم‏اند: بعضي برده شخص هستند و بعضي بنده شهوت و برخي بنده طمع هستند.

انشان مؤمن از تمام اقسام بردگي به دور است، چو خود را از قيد و قيود ماده پرستي آزاد كرده و عزت و كرات انساني و الهي را با مناعت طبع و خويشتن داري به دست آورده و از نگراني‏ها و اضطراب‏ها در امان است . بنابر اين، نياز به كمال معنوي با ميل به آرامش در تضاد نيست، ولي نياز به كمال مادي گاهي و يا اغلب با آرامش، درگيري و تضاد پيدا مي‏كند.(4)

 

1 . انعام (6) آيه 82.

2 . همان.

3 . رعد(13) آيه 28.

4 . ميزان الحكمه، ج 6، ص 78.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت