چگونه احساس و عقل را جدا کنیم؟

پرسش:

من توضیحی در مورد تعیین حریم عواطف و اختلاط عواطف با غرایز میخواستم کوتاه هم باشه خوبه

 پاسخ:

با عرض سلام و تشکر. پرسش شما خیلی واضح نیست.

بايد توجه داشته باشيد كه «عواطف» عبارت است از ميل‏هايي كه در رابطه با انسان ديگر به وجود مي‏آيد مانند عاطفه والدين به فرزند و يا برعكس، يا كشش‏هاي گوناگون ما نسبت به انسان‏هاي ديگر. اما احساسات، حالت‏هاي غريزي و انفعالات و عواطف شدت يافته است كه تنها به انسان اختصاص دارد؛ مانند احساس تجليل، احساس عشق، احساس تعجب، احساس پرستش و جز اينها.

 عقل، عبارت است از قوه درك كننده كه توسط آن، آدمي به شناخت حقايق نايل گشته، خير و شر و حق باطل را از يكديگر تشخيص مي‏دهد.

 با توجه به تعريف عواطف، احساسات و عقل مشخص مي‏گردد كه آنها يك چيز نيستند؛ ولي در عين حال اين سه با يكديگر ارتباط دارند. بخشي از احساسات، عواطف شدت يافته مي‏باشند؛ يعني، هنگامي كه يك امر عاطفي - همچون عاطفه پدر نسبت به فرزند - تشديد مي‏گردد، به آن «احساس» مي‏گويند. اما عقل، تنها ارتباطي كه با احساسات و عواطف دارد، اين است كه اين نيرو براساس وظيفه‏اي كه بر عهده دارد، احساسات و عواطف انسان را كنترل كرده، در هنگام تزاحم چند احساس و عاطفه با يكديگر، احساس و عاطفه‏اي را كه رجحان دارد، برمي‏گزيند و از همه مهم‏تر، عقل مسير حركت درست عواطف و احساسات را مشخص مي‏سازد.

 حد و مرز احساسات درست و صحيح، آن است كه توسط عقل انسان و با علم و آگاهي او هدايت شده، در مسير صحيح هدف زندگي آدمي - كه همان كمال است - قرار گيرد. اگر احساسي تابع عقل نبوده و آدمي را از كمال حقيقي و اصلي او دور سازد، احساسي ناصحيح و غيركنترل شده مي‏باشد. البته مراد از اين عقل، عقل جزيي، معاشي و بشريِ صرف نيست؛ بلكه اين همان عقل دنيايي است كه به عقل آخرتي؛ و عقل جزئي است كه به عقل كلي؛ و عقل بشري است كه به عقل الهي متصل مقصود از عقل دنيايي و عقل توحيدي در پاسخ به پرسش اوّل گذشت. و در فهم حقايق به محدوديت‏هاي خود معترف بوده و در مواردي كه دستش در فهم كوتاه است از وحي مدد مي‏جويد..

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت