چگونه فردی که به پوچی رسیده است را یاری کنیم؟

پرسش:

 فردي از نزديكانم هست كه ميگويد در زندگي مواقع بسيار حساس بيهدفي و پوچي ميكند و هرچه ميانديشد، كمتر به نتيجهاي ميرسد. چگونه بايد او را ياري داد؟ 

پاسخ:

با سلام و ادب

راه نجات از پوچي و بي هدف، شناخت دنيا و هدف ايجاد آن ميباشد. كسي كه در جهان آفرينش تفكر و تأمل نمايد، متوجه ميشود كه قطعا اين جهان وسيع و پهناور با اين نظم دقيق نميتواند متكي به خود بوده و بي نياز از آفريننده، نگهدارنده و اداره كننده عالِم و قادر باشد؛ پس يقين ميكند كه اين جهان را خالقي است، خدا نام.

همچنين تأمل و تفكر انديشه در جهان خلقت به انسان اطمينان ميدهد كه آفريننده، اين جهان را براي هدفي آفريد و آن هدف نميتواند جز رسيدن به ابديت و جاودانگي باشد، زيرا غير از جاودانگي يعني مرگ و نابودي و آفرينش براي مرگ و نابود، حكيمانه نيست و چون اين جهان را مرگ همراه است، پس ابديت و جاودانگي مربوط به جهان پس از مرگ است.

باور كردن مبدأ و خالق جهان و به هدف و معاد، انسان را از پوچي، سرگرداني و بيهدفي نجات ميدهد و به زندگي معنا و مفهوم ميبخشد و جوانههاي اميد را بارور و شكوفا ميكند.

باورمند به معاد در پي كسب اسباب سعادتمندي ميرود و زندگي برايش بازار كسب و كار و تلاش شده، با جمع توشه سفر آخرت، شادمان و مسرور گرديده و سرزنده و شاداب خواهد بود.

اگر كسي اعتقاد و باور به معاد و آخرت داشته باشد، حوادث، سختيها،مشكلات، تلخ و شيرينهاي دنيا همه براي او معنادار خواهد شد. او اعتقاد دارد كه در پس همه اين حوادث، حكمتهايي نهفته است و زندگي منحصر در دنيا نيست، بلكه دنيا مقدمهاي براي رسيدن به سعادت ابدي و جاودانه است. اگر دوره و زماني، ظالمان بر انسانها چيره هستند و مظلومان زجر و سختي، تحمل ميكنند، اين مسئله ابدي و هميشگي نخواهد بود، بلكه حداكثر منحصر در دنيا خواهد بود و اگر در دنيا به سزاي اعمال خود نرسند، هر يك در سزاي ديگر به جزاي اعمال خود خواهد رسيد. تلاش براي رسيدن به پاكي و صداقت و درستي دارد، حتي اگر در دنيا از او قدرشناس نشود، در آخرت عمل او بدون پاداش نخواهد بود.

بنابر اين براي نجات خود و ديگران از پوچي و بيهدفي، بايد باور به مبدأ و معاد را در خود و ديگران قوي كنيم. دعا و تضرع و ياري طلبي يكي از عاملهاي مؤثر در اين راه است. اگر بنده خاضعانه به درگاه خدا رو آورد و از او براي خود و ديگران ياري و هدايت و نورانيت بطلبد، خداوند قلبش را نوراني كرده و شك و سردرگمي را از او دفع ميكند و با باور يقيني به آخرت، به زندگياش معنا ميبخشد و خمودگي و دلمردگي را از او ميزدايد.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت