چرا خداوند جنس مونث و مذکر آفرید؟

پرسش:

چرا بعضي مذكر و بعضي مؤنث هستند؟

پاسخ:

با سلام و آرزوی کسب توفیقات روزافزون برای شما دوست عزیز

براي وجود جنسيت و آفرينش نر و ماده فلسفه هاي گوناگوني ذكر كرده اند كه در ذيل به برخي از آن اشاره مي كنيم:

1ـ بقاي نسل ها: اگر همه موجودات عالم نر يا ماده بودند و آميزش و لقاحي در كار نبود، از طريق عادي و معمولي تكثير موجودات ممكن نبود، در نتيجه همه از بين مي رفتند.

2ـ انسان از لاك خودپرستي بيرون آيد. جواني كه عشق پيدا مي كند و همسري انتخاب مي نمايد، براي اولين بار اين احساس در او پيدا مي شود كه به يك شخص ديگر مانند خودش علاقه دارد، يعني از خود به در مي آيد و خود و او يكي مي شوند و همه چيز را براي خود بزرگتر خويش مي خواهد.

تمام اشياي جهان از ذرات مثبت و منفي ساخته شده و امروز از نظر علمي مسلّم است كه اتم ها از اجزاي مختلفي تشكيل يافته اند، از جمله اجزايي كه بار الكتريسته منفي دارند و الكترون ناميده شده اند و اجزايي كه داراي بار الكتريسيته مثبت هستند و پرتون نام دارند.(1)

حضرت رضا(ع) فرمود: "خداوند اشياي جهان را متضاد و نر و ماده آفريد تا روشن شود براي او ضد و مانند نيست و آن ها را با هم قرين ساخت تا معلوم شود قريني براي او نيست. نور را ضد ظلمت، خشك را ضدتري و ... قرار داد تا دليل بر يكتايي خالقي باشد".(2)

از حديث شريف استفاده مي شود كه از جمله فلسفه آفرينش جنسيت، نشان دادن اين حقيقت است كه تنها موجودي كه شايسته است ضد و مثل و مانندي نداشته باشد، حضرت حق است.

  1. تفسير نمونه، ج 22، ص 376.
  2. همان، ص 377.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت